Sv: Sko unghäst
Har du aldrig sett en häst som ömmar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har en treåring som jag håller på att rida in. Vi har nyss börjat och alltså inte kommit så långt. Funderar om jag ska sko henne bak. Inte för ridningens skull utan för att vi varannan dag går ut och går på asfalt och grusvägar. Ibland går vi en timme på dessa vägar och ibland bara typ en kvart för att ta oss till skogen. Hon verkar inte ömfotad än. Jag står i valet och kvalet. Kom med lite för och nackdelar
Inte sko förren det verkligen behövs, dvs när hon visar tecken på att bli ömfotad. Kan du inte gå vid sidan av vägen, just i kanten? Samt om du ska sko, börja fram, för de lägger ju mest vikt frampå när det gäller ridning. Speciellt när du nu har en unghäst.
Du får en bättre stimulans i hoven om den får arbeta oskodd. Det är ju positivt på din unghäst.
Med tanke på att du bestämt hävdar att det inte går att se om hästen är ömfotad så låter du onekerligen väldigt okunnig.
Jag märker iaf VÄLDIGT lätt om hästar börjar ömma.
jassicas häst är rundskodd, för att den jobbar mycket och jag misstänker att den går på grus ofta, alltså behöver hoven extra styrka för att hålla, men blir knappast ömfotad och skorna åker av inför ett löp tex, då skon egentligen inte gör så mycket på bana, som är såpass mjuk.
just det jag menar.
vet man inte hur hästen rör sig med skor på, har man inget att jämföra med och vet alltså inte om häster ömmar eller inte barfota. det man tolkar som ett normalt rörelsemönster, kanske i själva verket är avkortat och stumt, pga obehag i hovarna.
för att veta om hästen ömmar, måste man veta hur den rör sig skodd.
Om inlägget är riktat till mig så titta noga på alla hästar. På alla hästar kommer du hitta något att anmärka på om du tittar riktigt noga. Om man kan något om hästar alltså. Jag har haft en av länets bästa veterinärer som besiktigat och han hittade endast en liten liten parallellförskjutning på frambenen. Hon fick godkänt av försäkringsbolaget. Vad tycker du att jag ska göra med hästen? Avliva eller?
Jag förstod inte riktigt vad din uppfattning var, att man ska sträva efter att lägga mer vikt på baken och att en unghäst är under 6-7 år? Det kan nog 99% av alla här på forumet hålla med om.
Jo hade jag haft mjuka vägar att rida/promenera på så hade jag ju inte skott henne bak. Med facit i hand rör hon sig bättre med bakskor. Det är en lipizzaner och nu har hon fått det där lyftet som dom kan gå med. Lite svårt att förklara men det märks skillnad