Sko unghäst

Sv: Sko unghäst

Har en treåring som jag håller på att rida in. Vi har nyss börjat och alltså inte kommit så långt. Funderar om jag ska sko henne bak. Inte för ridningens skull utan för att vi varannan dag går ut och går på asfalt och grusvägar. Ibland går vi en timme på dessa vägar och ibland bara typ en kvart för att ta oss till skogen. Hon verkar inte ömfotad än. Jag står i valet och kvalet. Kom med lite för och nackdelar

Inte sko förren det verkligen behövs, dvs när hon visar tecken på att bli ömfotad. Kan du inte gå vid sidan av vägen, just i kanten? Samt om du ska sko, börja fram, för de lägger ju mest vikt frampå när det gäller ridning. Speciellt när du nu har en unghäst.

Du får en bättre stimulans i hoven om den får arbeta oskodd. Det är ju positivt på din unghäst.

Har du aldrig sett en häst som ömmar?

:rofl::rofl: Detta måste vara ditt bästa inlägg på forumet, är du blond.:love:

Jo jag har nog större erfarenhet av det än dom som envist påstår att individen absolut inte är ömfotad eftersom dom inte ser det men individen säger det tydligt på sitt språk.:grin:

I bland undrar man om dom ser mer i plånboken än på individens kropps språk.:mad:

Kanske allt bara i slutändan har med okunskap och i grunden en välmening till att hästar ska vara barfota för det är mest naturligt.:angel:

Jag vet inte,, jag har mkt svårare att läsa av människor än hästar eftersom hästar aldrig ljuger.;)

Inte sko förren det verkligen behövs, dvs när hon visar tecken på att bli ömfotad. Kan du inte gå vid sidan av vägen, just i kanten? Samt om du ska sko, börja fram, för de lägger ju mest vikt frampå när det gäller ridning. Speciellt när du nu har en unghäst.

Du får en bättre stimulans i hoven om den får arbeta oskodd. Det är ju positivt på din unghäst.

Host host,,, hur är det med hovens slitage om den besitter en skada (ex roterat bäcken) eller övrig skada, defekt??? Sliter den då sina hovar fysiologiskt i belastningens styvaste riktning eller sker det inte en snedslitning i hoven på den överbelastade kroppsdelen???

Nej,nej det sker en snedslitning i den överbelastade hoven som leder till att benet inte kommer ta upp belastningen i benets styvaste riktning med secundär påföljd av överbelastad ledyta.

IHär finns bara en lösning,, sko upp individen med fysiologisk balans av skon på hovens överbelastade del,, ta in individen för en grundlig hältutredning och åtgärda grundproblemet.

Detta gäller speciellt för unghästar med avvikande fysiologisk barfota belastning där belastningen inte tas upp i benets styvaste riktning innan dom utsätts för inridning,.

Gjorde alla en så här enkel sak så skulle försäkringsbolagen applodera, även kunderna för premierna skulle drastisk halveras.

Hur många köper ett bord som vickar utan att fundera på varför det lutar på ett plant underlag och inte åtgärdar det.:confused::angel:

Jag tycker gott du kan sko din häst, just nu har du ju inget att jämföra med eftersom den aldrig varit skodd innan, och du förrvärrar inget genom att sko, du kan ju plocka av skorna, eller låta bli att sko nästa skoning, om du upplever den bättre utan skor.

Min treåring är skodd på alla fyra, visserligen travare och han har ju kommit längre än en ridhäst, och i travstallet jag jobbar i skos hästarna som tvåårngar.

:confused:

Med tanke på att du bestämt hävdar att det inte går att se om hästen är ömfotad så låter du onekerligen väldigt okunnig.

Jag märker iaf VÄLDIGT lätt om hästar börjar ömma.
Ömmar inte hästen - ingen idé att sko om man inte tränar den mkt.
När man börjar träna lite mer kan jag hålla med om att man kanske bör sko, om man nu håller till mkt på hårt underlag.

Och nej, det har varken med pengar eller okunskap att göra.
Jag hade min förra häst skodd under vinterhalvåret trots att hon inte på något sätt motionerades. På sommaren behövdes det inte däremot. Man märker ganska fort om hästen börjar ömma.

:confused:

Med tanke på att du bestämt hävdar att det inte går att se om hästen är ömfotad så låter du onekerligen väldigt okunnig.

Jag märker iaf VÄLDIGT lätt om hästar börjar ömma.

Då vill jag att du offentligt ger en väldigt tydlig förklaring till hur du iaf VÄLDIGT lätt märker om hästen börjar ömma redan INNAN hästen själv VÄLDIGT tydligt talar om det..

Ge mig ditt svar för hitills har ingen människa lyckats ge mig det svaret före hästen!!

Nu kommer jag äntligen att bli en erfarenhet rikare.

Det blev skor bak. Hon går lite utåt med det ena bak. Vet som besiktiga henne sa att hon kommer att räta upp sig när hon får muskler. Det gjorde att jag och hovis valde skor för att minska risken för snedslitning.

Lånar min egen tråd. Vetten sa också att hon kommer få överben fram då hon är lite parallellförskjuten fram. Är det något man ska tänka på när man skor? Kan vara bra att höra flera synpunkter än bara min hovis.

om det är någon som borde komma med goda råd, så är det väl din hovslagare. ;)

i övrig diskution håller jag med Vita_N_6520 så långt att man med enkelhet kan se på hästen om den blir öm, om man känner den och känner till dess rörelser.
sen håller jag även med Coari, vet man inte hur hästen rör sig med skor på, kan man omöjligt veta om den är hindrad av att gå utan.

jassicas häst är rundskodd, för att den jobbar mycket och jag misstänker att den går på grus ofta, alltså behöver hoven extra styrka för att hålla, men blir knappast ömfotad och skorna åker av inför ett löp tex, då skon egentligen inte gör så mycket på bana, som är såpass mjuk.

håller med Mynta2 om att halvskoning gör sig bättre fram i de flesta fall och jag skor alltid fram först om barfotahäst ska få skor på sig. efter några veckor läggs även bak på. då har hästen gradvis hunnit anpassa sig till den nya lasten och känslan med att ha skor på.

sen tycker jag personligen att man ska försöka spara på hovarna så länge det går och inte börja sko förrän man verkligen börja jobba hästen, på ett sådant sätt att hovarna slits onormalt mycket. när, var och hur är sen upp till var och en. några väljer att bara jobba hästen i skogen och undvika hårda vägar och grus, medans andra lägger på skor redan vid första träningstillfället.

Ja det är klart att jag ska prata med min hovis, men han har semester och den jag hade nu verkar inte lika kunnig. Hon kan ju inte vara den enda hästen som är något parallellförskjuten så det skulle bara vara intressant att höra hur dessa hästar är skodda

jassicas häst är rundskodd, för att den jobbar mycket och jag misstänker att den går på grus ofta, alltså behöver hoven extra styrka för att hålla, men blir knappast ömfotad och skorna åker av inför ett löp tex, då skon egentligen inte gör så mycket på bana, som är såpass mjuk.

Han jobbar mycket, körs dagligen, dock går han knappt på grus, och anledningen att han är skodd, handlar mer om balans, tyngd etc för att få honom att länga ut steget bättre. För tillfället går han barfota då skorna tappats, och hovis kommer imorgon, men han har funkat bra barfota med, dock kör jag på gammal järnväg= sandstrandsmatrial, och på det underlaget misstänkerj ag att de flesta funkar barfota.

När vår unghäst började ridas så var just min tanke att inte sko förrän det var nödvändigt, men så noterade jag att hornet slets mer än vad jag förväntat mig. Så blev det skor, när dessa kom på förändrades rörelserna på en gång och vår häst fick en mer avslappnad gång vilket för mig var ett tydligt tecken på att han förmodligen ömmat i hovarna också fast vi inte kunnat se det från scratch.
Han blev också mer villig framåt, istället för att ha den där lite mer tveksamma framåtandan som annars är lätt att tolka som unghäst osäkerhet.

just det jag menar.

vet man inte hur hästen rör sig med skor på, har man inget att jämföra med och vet alltså inte om häster ömmar eller inte barfota. det man tolkar som ett normalt rörelsemönster, kanske i själva verket är avkortat och stumt, pga obehag i hovarna.

för att veta om hästen ömmar, måste man veta hur den rör sig skodd.

just det jag menar.

vet man inte hur hästen rör sig med skor på, har man inget att jämföra med och vet alltså inte om häster ömmar eller inte barfota. det man tolkar som ett normalt rörelsemönster, kanske i själva verket är avkortat och stumt, pga obehag i hovarna.

för att veta om hästen ömmar, måste man veta hur den rör sig skodd.

Det har jag jy försökt förklara i mer än ett inlägg,, likt förbaskad så envisas vissa "hästexperter" hela tiden att jag har fel.

Tack både till dig och Boj,, hoppas experterna börjar tänka till lite äntligen.

Förutsätter att hästen är frisk o kry och inga skador. Du rider en häst för att den ska kunna belasta bakdelen på ett bra sätt och slippa att hästen lägger all vikt på bogen och frampartiet. inte sant??

En unghäst menar jag då att den har inte kommit så långt att den orkar att med den "hållningen" som en häst som är ca 6-7 år gammal. Eller har jag fel tycker du?

Är det så att hästen inte är kry behöver den ett besök hos vet.

Då är det lite tokigt att gå ut här för att t ex be om råd, om nu hästen inte är korrekt i kroppen. Annars står min uppfattning och syn kvar.

Om inlägget är riktat till mig så titta noga på alla hästar. På alla hästar kommer du hitta något att anmärka på om du tittar riktigt noga. Om man kan något om hästar alltså. Jag har haft en av länets bästa veterinärer som besiktigat och han hittade endast en liten liten parallellförskjutning på frambenen. Hon fick godkänt av försäkringsbolaget. Vad tycker du att jag ska göra med hästen? Avliva eller?:confused:

Jag förstod inte riktigt vad din uppfattning var, att man ska sträva efter att lägga mer vikt på baken och att en unghäst är under 6-7 år? Det kan nog 99% av alla här på forumet hålla med om.

Om inlägget är riktat till mig så titta noga på alla hästar. På alla hästar kommer du hitta något att anmärka på om du tittar riktigt noga. Om man kan något om hästar alltså. Jag har haft en av länets bästa veterinärer som besiktigat och han hittade endast en liten liten parallellförskjutning på frambenen. Hon fick godkänt av försäkringsbolaget. Vad tycker du att jag ska göra med hästen? Avliva eller?:confused:

Jag förstod inte riktigt vad din uppfattning var, att man ska sträva efter att lägga mer vikt på baken och att en unghäst är under 6-7 år? Det kan nog 99% av alla här på forumet hålla med om.

Nej det var inte riktat till dig, sorry om du tog åt dig.

Men jag menar att om det har problem med något så kan det vara lämpligt att utgå från vad ett besök säger. För visst är det bättre att gå till botten med problemet än att kanske bortse och sko hästen bak.
Nej jag påstår inte att du skulle avliva, absolut inte.

Det jag menar är ju att en unghäst inte lägger sin vikt i bak, och därför lägger man på ett par skor fram först. E väl inte så himla konstigt, eller!? Ligger den största vikten fram är det inte heller konstigt att man lägger på skor fram också, för att undvika att få en häst som blir ömfotad fram. Är väl klart som korvspat.

Jo hade jag haft mjuka vägar att rida/promenera på så hade jag ju inte skott henne bak. Med facit i hand rör hon sig bättre med bakskor. Det är en lipizzaner och nu har hon fått det där lyftet som dom kan gå med. Lite svårt att förklara men det märks skillnad

Jo hade jag haft mjuka vägar att rida/promenera på så hade jag ju inte skott henne bak. Med facit i hand rör hon sig bättre med bakskor. Det är en lipizzaner och nu har hon fått det där lyftet som dom kan gå med. Lite svårt att förklara men det märks skillnad

Åh, va bra. Hoppas att det går bra med allt.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 369
Senast: Miingla
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 808
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023