sko friskförklarad häst

orientalkatten

Trådstartare
jag behöver akut hjälp med hur jag skall sko min häst på tisdag.
han har haft knäledsinflammation fram, kortison 1 ggr friskförklarad.
långsamt igångsatt och halt igen.
kortison igen vila 3 veckor och nu friskförklarad igen.
jag tror att chansen är större att han håller om jag ändrar på skoningen.
har surfat lite och sett lite olika alternativ.
tåriktad sko, sula, pg, flapp mm.
nån som har erfarenhet av detta som kan svara en orolig hästägare.
skall ringa hovis på måndag och bolla lite ochså.

Sv: sko friskförklarad häst

Kort tå, sa min vet. Jag tolkar det som att överrullningen ska underlättas, så då är det väl inte helt fel med tåriktning alt tvärtå (kanske bara är lämpligt om hästen rullar över tån rakt). Jag hade räfflad hård flapsko på vid första knäledsinflammationen och vet trodde det hade med saken att göra, att inbromsningen blivit för kraftig i isättningen, men vid andra ca 8 månader senare hade hästen gått barfota på snö / i ridhus och det blev ändå (andra knät), så jag vet inte.

Säkra svar du fått här trots att du inte delgett några bilder på benställningen. Har du inga bilder att lägga in så tror jag din hovis när han ser hästen kan avgöra vila beslag,vinklar som denna individ bör skos med för att den ska bli fysiologiskt korrekt skodd. För visst har du väl en välutbildad hovis som skor fysiologiskt???

jag har en mycket bra hovslagare som även varit lärare i hovslageri.
enligt honom så har hästen en mycket bra benställning samt bra hovar.
röntgen plåtarna visade inga förändringar. tom vet var imponerad över att se så rena röntgenbilder på en 15 årig häst.
det är det som bekymmrar mig att det finns inget att ta på varför han blev halt.
han jobbar bra bakifrån och bär sig själv om man rider honom rätt.
han är framtung och överbyggd vilket kan vara orsaken

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 933
Senast: Raja
·
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·
Hästvård Lillkillen tappade ju en doja igår. Då han har både hel sula, sko och brodd så är det ju en viss höjdskillnad (18 mm säger måttbandet)...
2
Svar
23
· Visningar
3 192
Senast: coari
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 120
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka