Sko bak eller inte...

S

Silly

Funderar jag på om jag ska sko pållen runt om över vintern (lär bara bli en 8-veckors period) så att jag kan brodda, har bara framskor nu. Men så är jag lite orolig över att hovkvaliteten ska försämras om hon får skor på, vill gärna ha henne skodd bara på fram. Red på kanalbanken idag, hade broddar på framskorna och barfota bak och det funkade bra att skritta och trava, hade säkert kunnat ta en galopp men lät bli. Kan inte riktigt avgöra hur mycket hästarna halkar utan skor, vet inte riktigt hur halt det var under 5mm snölagret... Problemet om jag ska sko runt är ju om det blir snökoker och då ska man ha snösulor och grejer oxå...

Era erfarenheter av halvskodda hästar och snö? Vad skulle ni gjort?

Sv: Sko bak eller inte...

Hej.

Jag tycker att det fungerar bra att ha skott enbart fram. Jag är i och för sig tvingad till detta eftersom min häst inte går att sko bak ännu. Men samtidigt har hon inga problem med att gå barfota bak, så jag tror att även sen när hon går att sko bak, så kommer jag att fortsätta ha henne oskodd. Så länge det är vinterunderlag med snö går hon helt oskodd. Det är när det blir ishalka som skorna åker på.

Men fram har jag snöklampsultor, och kort brodd. Det blir en viss höjdskillnad, men den är ju jämn så det blir ingen snedbelastning.

Går hästen barfota så får de ju inga kockor ;)
Jag har under mina år oftast haft hästarna enbart halvskodda. JAg anpassar helt enkelt ridnignen efter underlaget.

Varför skulle hovkvaliteten bli sämre? Hästens hovar växer ju och kvaliteten kommer väl innifrån?

Om blodcirkulationen och hovutvidgningen inte fungerar ultimat blir det sämre hovkvalitet. Detta är allmänt känt även hos hovslagare som vid dålig hornkvalitet rekomenderar barfotagång för att stärka hornet.

Mumin

Gulingarna i stallet (fjordingar:angel: ) får styltor fast de är barfota runt om. Den enda som inte får styltor är fölis.

Rider man på backiga plogade grusvägar med is, tycker jag att det är otäckt.

Du kan väl köpa såna där broddbara boots.

Jag hade min unghäst halvskodd innan vintern, men oturligt nog gick vi omkull på en isfläck och jag bestämde mig då för att sko henne på alla fyra med guldskor. Hon gick emot mina hjälper rakt ut på en isfläck och det blev bambi. Benen åkte åt alla håll och hon sträckte sig och blev väldigt chockad, så jag kände att jag borde ge henne broddskor. Vi får väl se sen om hon kan gå utan igen, det har jag ingen aning om.

Eller så ställer du frågan direkt till en hovslagare, det är bara att kontakta hovslagarföreningen eller så väntar du även på svar från de hovisar som finns här på forumet.

Jag förstår iofs inte varför hornet skulle bli sämre, i en av mina hästars fall är det faktiskt tvärtom. Han kom från Island oskodd, hade även varit så under en ganska lång tid. Hornet var av absolut sämsta kvalite, något man idag inte ser röken av. Tvärtom så växer han väldigt bra i hornet, som är helt ok i kvalite inte hård och inte mjuk.

Det blir ju ganska stor skillnad med hur mycket det greppar om en häst är halvskodd; med broddar på järnskor greppar de mycket bättre än de barfota bakhovarna, utan broddar greppar bakovarna mer. Jag kan inte tänka mig att det är så mysigt (tänk er själva att gå med dubbade is-skor på en fot och vanlig gympadoja på en vid halt underlag) . Kanske boots m. brodd är en möjlighet?
Annars vet jag inte hur du ska göra, det är upp till dig.
Jag tycker att det är bra att du tänker efter innan du bestämmer dig, det visar att du bryr dig om din häst oavsett vad du senare bestämmer dig för så har du åtminstonde varit öppen:)

Zab-som aldrig läser alla inlägg längre

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 374
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 106
Senast: Nevermind
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar