Skjuten varg

landsbygdsbo

Trådstartare
Visade sig vara skabbsmittad och rätt illa däran...kan ju vara en av orsakerna till att 2017 års föryngringar misslyckats och man ser så få unga vargar.

En annan bidragande orsak kan ju vara att dessa områden numera är tömda på vilt och vargen flyttat till nya områden att exploatera..

Men visst är det speciella revir som utraderas? Hur skulle det hänga ihop med "nya områden att exploatera"?

Men visst är det speciella revir som utraderas? Hur skulle det hänga ihop med "nya områden att exploatera"?
Om en flock inte finner tillräckligt med byte, så flyttar man. Dvs man exploaterar ett nytt område...
Tittar man sedan i flockens gamla område så har naturligtvis flocken "utraderats" Man hittar den inte...om inte ngr i flocken bär halsband.

Både Lo och Varg riskerar uppslag av skabb när individtätheten blir för stor. Det lär inte utrota dem men under en tidsperiod kommer många individer att dö en långsam plågsam död.

Eftersom jakten riktar sig mot individer i ett revir lär det inte vara tomt, så att det skulle vara nyinvandrade individer låter som nys i mina öron.

Fast det jag skrev var att inventeringen kanske inte hängt med vargarna. Vi får väl se nu vilka det är de har skjutit. Jag har ganska bra kontakt med LST annars när det gäller urval för jakt etc (Värmland pratar vi nu då).

Mer illa lät det i Studio1 i går eftermiddag. En vargkramare ville att de skabbangripna kunde få löpa då vargar kan överleva ett skabbangrepp.
Det läste även jag, i en neutral tidningsartikel. Att skabben kan läka ut. Det hade jag aldrig hört talas om tidigare. Det måste vara fruktansvärt att vara skabbangripen. Under mina år i England minns jag åtskilliga skabbrävar, helt kala stackare som strök runt. Det var en nåd att man sköt dem.

Ja, det är vissa utvalda revir man avser att tömma, där det är väldigt många revir på litet geografiskt område.
Förra året skulle man tömma reviret där jag bor, man räknade med sex revirhävdande par.
När man sedan DNA-kontrollerade de skjutna vargarna (sju stycken; en var så svårt skabb-angripen att den räknades som skyddsjakt i stället för licensjakt) var de sex "turister" från andra revir. Den enda av de revirhävdande vargarna man faktiskt sköt, var den som var kraftigt skabb-angripen.

Om man tömmer ett revir, bildas där plats för nya individer. Det reviret förblir ju inte varg-tomt.

Mer illa lät det i Studio1 i går eftermiddag. En vargkramare ville att de skabbangripna kunde få löpa då vargar kan överleva ett skabbangrepp.
Det är ju så att en population överlever skabbangrepp om den får tid. Dvs vuxna individer i god kondition. Men så får den vuxna individen valpar och kanske en av 10 har samma motståndskraft som tiken. Jag har sett fullt friska rävtikar ha en hel kull med ungar som är skabbangripna.
Men till slut blir det ju så att majoriteten i en population är, i friskt tillstånd motståndskraftiga mot skabben, men under stress, sjukdom o ålderdomssvaghet så kan den blomma upp igen. Därför är det fel att låta en skabbangripen individ löpa. Dels rent etiskt, för att avsluta plågan och dels så att den inte smittar fler.

Enligt lokala nyheterna bär alla vargar på skabb, men bara vissa blir riktigt angripna. Det här var ju en ung hona som var eländigt mager och troligen hade dålig motståndskraft från start.
Den som tycker att de ska få leva har nog aldrig sett det lidande de får utstå innan de dör av svält...:cry:
Blev själv smittad av rävskabb efter att våra hundar fick det för många år sen och det var rent ut sagt vidrigt, då behandlades vi ändå omgående:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 526
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat