Skiter i hela boxen....

Sv: Skiter i hela boxen....

Min häst var hopplös tidigare, sket överallt och trampade sen runt i det hela... alltid blött och skitigt i boxen och jättejobbigt att mocka. Sen började jag med permanentbädd och då blev det mycket bättre. Han började bajsa på ett ställe.

Nu har jag flyttat till nytt stall och har inte längre permenentbädd, men min häst bajsar fortfarande på ett ställe, i ena hörnet. Han kissar på ett annat ställe. Detta gör det enormt lätt att hålla rent, och han har aldrig lika skitigt som han hade tidigare eller som jag kan se att de andra hästarna i stallet har inne hos sig. Jag är dessutom så "slarvig" att jag en dag i veckan inte mockar alls, utan bara strör. Då blir bajshögen högre, men boxen är fortfarande torr och ren. Min häst står på halm.

Aldrig tänkt på men det är helt sant

Tack så mycket :bow:

Förut stod min häst i hörnbox. och sket alltid bort från de andra hästarna, var inget fönster i boxen men på andra sidan stallgången och då blir det liksom på samma ställe som bort från de andra. Lite svårt att föklara.

Nu står ju pållen mitt i och har fönster längst bak i boxen och då blir det ju åt alla håll så klart

Så måste det ju vara

Tack tack tack :bow: :bow: :bow:

MiaMaria skrev:
Min häst var hopplös tidigare, sket överallt och trampade sen runt i det hela... alltid blött och skitigt i boxen och jättejobbigt att mocka. Sen började jag med permanentbädd och då blev det mycket bättre. Han började bajsa på ett ställe.

Nu har jag flyttat till nytt stall och har inte längre permenentbädd, men min häst bajsar fortfarande på ett ställe, i ena hörnet. Han kissar på ett annat ställe. Detta gör det enormt lätt att hålla rent, och han har aldrig lika skitigt som han hade tidigare eller som jag kan se att de andra hästarna i stallet har inne hos sig. Jag är dessutom så "slarvig" att jag en dag i veckan inte mockar alls, utan bara strör. Då blir bajshögen högre, men boxen är fortfarande torr och ren. Min häst står på halm.

...Hur gör man egentligen med en permanentbädd och hur funkar det? Blir det väldigt mycket lukt? Hur blir det med fukten?...Nyfiken! ;) "Lillis"

cassina skrev:
Mitt sto är mycket renlig och lägger allt längst bak i boxen så det är lättmockat :)

Dessutom kissar hon på kommando ;) Förra ägaren tog alltid ut henne på morgonen och kissade henne innan morgonfodring och lika på kvällen innan nattmaten. Det är mycket praktiskt och sparar på en hel del torv ;) När jag tar in henne från hagen brukar jag fråga om hon ska kissa. Är hon inte nödig så visar hon det genom att skrapa med höger framhov. Annars kissar hon direkt :love:

Blev inte så nyfiken på de andra inläggen om bajs, men detta vart intressant! Hur får man en häst att kissa på kommando? :confused:
Nån idé? :d
Lät rätt häftigt!! :D

Whirlie skrev:
Medryttarpållan skiter alltid i den ände av boxen som är minst intressant. Alltså, om hon står i en hörnbox utan fönster hamnar det mesta längst bak och ganska koncentrerat eftersom hon hela tiden står med näsan mot gången. Har hon fönster kan hon skita vid krubban/dörren då hon ömsom tittar ut genom fönstret och ömsom ut mot stallgången. Har hon kompisar på båda sidor om sig så kommer skiten lite överallt eftersom hon pratar med sina grannar... Tidigare stog hon dessutom i ett stall där vi mockade själva på kvällen. Hästarna togs in vid tre, och hon kom in bland de första. Då hoppade hon runt i boxen och drog runt nattbajset, och bajsade lite till i ren upphetsning.

Har något sådant förändrats i ditt nya stall som kan påverka var pållan skiter?

Haha guuu vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg... jag ser verkligen hästen framför mej..

Är hon liten och ganska :angel: nätt

Hej!! :)
Tack för alla svar! :bow:
Vi har bytt stall för ett tag sen men i det förra stallet sket han också i hela boxen :( men den boxen var mycket mindre så det var lättare! Den boxen vi har idag är väldigt stor! :rofl:
Mvh "Lillis"

Jag har gjort så att jag bara mockat ut bajshögarna, kalkat på de ställen där det sett blöt ut, samt lagt in MYCKET halm. Ta bara ut det översta lagret om det är blött. Kalka varje/varannan dag beroende på hur blött det ser ut. "Riv" inte för mycket i bädden.

Fördelen är att det faktiskt blir mindre lukt, väldigt lättskött och isolerar bättre så att hästarna slipper riskera att ligga på det kalla golvet. Jag tycker att det bara finns fördelar med att ha permanentbädd. Nackedelen skulle väl vara att det tar lite tid att ta ut hela bädden sen på våren när stallet ska göras rent...

I förra stallet började vi med permanentbäddar just för att vi hade ett så litet stall och tyckte ibland att luften var dålig där. Med permanentbäddar förbättrades luften betydligt.

Jag har en som skiter allt i en stor hög.

Sen beror det nog på hurdan mamma de har haft om hon var renlig eller inte. Jag :idea: ska avla jättemånga efter mitt sto :love: och sälja som rumsrena :banana: .

Tror att man kan lära hingstar skita på samma ställe om man lägger in en annans hög så skiter de ofta på den.

jaha attans då..... :angel:

jag kan inte kolla nu för då hackar sidan upp sej :mad:

kollar sen :D

Hehe.
Min flicka gör sitt i ett enda hörn längst bak, vilket jag är mycket tacksam för :D .
Men valacken innan kunde slänga upp det på väggar , mellan boxväggen, i vattenskålen,krubban osv..
Men nu har hon börjat kissa precis brevid höet..
Antingen är det protest mot att hon inte motioneras som hon brukar , eller så är hon för lat för o vända på römpan..

Liknande trådar

Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama