Skitångest

Om inte "tänk på nåt annat" funkar så brukar Atarax göra det.
Jag har inget atarax (som funkar dåligt på mig) men har tagit alimemazin.
När jag hade som värst ångest sa min doktor att ångest ju är kroppens beredskap på "anfall, krig, kaos och katastrof" och då vill den ha en reaktion. Fysisk motion alltså, för att svara på kroppens beredd-signaler.
Jag vet inte hur jag ska kunna motionera just nu. Är mörkt ute, är ensam och rädd för att svimma.

Jag har tagit på mig reflexväst och pannlampa. Om jag ska svimma kan jag springa ut. Det är tryggare där.

Jag gick ut, men fixade inte att gå hemifrån. På något vis är hemmet en trygghet. Det är kallt ute också och jag har dåligt med kläder på mig, särskilt på magen där jag håller handen mot de prickar katten gjorde.

Fan att jag ska vara så jävla komplicerad.

Funderar på om det verkligen finns en chans till att framgångsrikt behandla min fobi, med psykodynamisk terapi, av en terapeut som saknar erfarenhet av just den här fobin, när jag nu reagerar så här kraftigt på "ingenting".

Vågar ju inte släppa magen helt än, trots att det gått två timmar.

Kanske ett hopprep kan låta dig blåsa ur kroppen lite utan att måsta lämna hemmet? Men det är såklart en tvåhandsaktivitet.

Ledsen att läsa att du har det så jobbigt!

Jag undrar en helt random grej som kanske inte alls är något att ha. När min kropp går i stress av ingen orsak (har dysautonomi) så kan denna enkla manöver hjälpa kroppen slå på lugn och ro-systemet. Vet inte alls om hur det funkar vid ångest men när du nämner att du är rädd att få hjärtklappning kom jag att tänka på den. Den kan sänka min puls med typ 80 slag/min på bara någon minut (alltså när pulsen är onödigt hög. Den sänker inte pulsen rakt av men kan balansera kroppslig stressrespons).

Om du provar får du gärna berätta hur det blev.

Kanske ett hopprep kan låta dig blåsa ur kroppen lite utan att måsta lämna hemmet? Men det är såklart en tvåhandsaktivitet.

Jag undrar en helt random grej som kanske inte alls är något att ha. När min kropp går i stress av ingen orsak (har dysautonomi) så kan denna enkla manöver hjälpa kroppen slå på lugn och ro-systemet. Vet inte alls om hur det funkar vid ångest men när du nämner att du är rädd att få hjärtklappning kom jag att tänka på den. Den kan sänka min puls med typ 80 slag/min på bara någon minut (alltså när pulsen är onödigt hög. Den sänker inte pulsen rakt av men kan balansera kroppslig stressrespons).

Jag får testa någon gång.

Men är det inte risk att svimma?

Jag får testa någon gång.

Men är det inte risk att svimma?
Nej. Exempel: när min vilopuls är 160 tar manövern ner den till typ 80. När min vilopuls är 110 tar den ner den till typ 80. Är min vilopuls 80 gör manövern ingen skillnad på pulsen. I alla tre fallen ger den en skön, lugn, mindre stressad känsla i kroppen.

Jag har rätt lågt blodtryck men upplever inte att jag får blodtrycksfall (varken som jag svimmar av eller som jag kan parera) av den där. Den är avsedd att vara balanserande inte bara sänkande.

Säg till om du undrar något mer.

Edit: men jag har ju inte ångest så jag vet inte hur den funkar på de delarna.

Senast ändrad:
Nej. Exempel: när min vilopuls är 160 tar manövern ner den till typ 80. När min vilopuls är 110 tar den ner den till typ 80. Är min vilopuls 80 gör manövern ingen skillnad på pulsen. I alla tre fallen ger den en skön, lugn, mindre stressad känsla i kroppen.

Jag har rätt lågt blodtryck men upplever inte att jag får blodtrycksfall (varken som jag svimmar av eller som jag kan parera) av den där. Den är avsedd att vara balanserande inte bara sänkande.

Säg till om du undrar något mer.
Tack för förklaringen.

Den här ska jag prova nästa gång jag har svårt att komma till ro när det är sovdags! Det verkar så löjligt enkelt att jag knappt vågar tro att det skulle hjälpa, men ska man tro kommentarerna på YouTube är det precis det som är grejen. Spännande, tack för tips!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337
  • Artikel Artikel
Dagbok I tidernas begynnelse, dvs när undertecknad var en liten vilsen tonåring, fanns ett nätforum som hette Haket.com. Det var ett ställe där...
Svar
4
· Visningar
617
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har fått reda på att förundersökningen inte dras vidare och att åklagaren inte väcker åtal. Jag känner mig så oerhört sviken...
2
Svar
24
· Visningar
2 479
Senast: Raderad medlem 142658
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 719
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025