Skimmelsjuka

Glimris

Trådstartare
Hur konstaterar man skimmelsjuka invärtes? Symptom? Ultraljud, röntgen? Svårt att diagnosera?? Har en 19-årig valack med små knölar runt ändtarmsöppningen, svullet skap. Ställer sig ofta i kiss-ställning vid ridning. Annars pigg.

Jag tror att du bör rådfråga en veterinär om du tror att han lider på något vis, kolla hans allmäntillstånd med puls, andning etc, hela listan, och ring sedan och rådfråga hos din veterinär.
Troligvis tar man et blodprov som kan påvisa om cancern är malign. Bara de små knölarna brukar oftast vara benigna (inte beniga) och brukar inte störa dem..

fakta: 80% av alla skimmlar över 15 år har skimmelcancer.

Man gör en biopsi för att undersöka om det är benignt eller malignt. I de flesta fall är tumörerna benigna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 078
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025