Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget äktenskapsförord. Maken i fallet menar att då den tjänat mer och köpt dessa saker för eget bruk är dessa saker inte en del av giftorättsgodset.
Om en av makarna köpt ganska dyra ägodelar till en hobby - hur räknas dom ägodelarna vid en bodelning?
Enkel fråga som säkert är jättekomplicerad.
*kl
Återigen en tråd som får en att konstatera att man skall skriva äktenskapsförord innan man gifter sig. Min pojkvän förstår inte resonemanget, kanske skulle jag bjuda in honom till buke...
Allt ditt är mitt och ska således delas lika så länge det inte skrivits ... jag tappade ordet plötsligt....äktenskapsförod, tror jag det heter.
man kan gifta sig till rikedom om den man gifter sig med väljer att dela med sig...
När jag var liten hade jag en pappa som tjänade bra och dessutom lekte med aktier som det trillade in en massa pengar från. Men det märktes aldrig på hushållskassan, för vi fick leva på min mammas halvtidslön. Jag minns det inte, men mamma har efteråt berättat att jag gått barfota till skolan för att jag inte hade några skor att ta på mig, för vi hade inga pengar att köpa skor för. Och det handlar då inte om 40-talet utan förmodligen slutet av 70-talet. Och min snåla jävla far hade hur mycket pengar som helst men vägrade dela med sig.
Vi fick det mycket bättre efter skilsmässan, för även om hon hade kunnat klämma gubben på betydligt mer pengar om hon orkat ta striden, så fick hon en del att leva på plus en mun mindre att mätta....
ja, det gjorde hon, i någon mån.jo då skilde hon sig till pengar.
det ska inte gå till absurdum men att skilja på företagande o hushållskassa är sunt. men för den skull ska ju inte familjen bli lidande för att han som tar in pengar vill spekulera på börsen......