Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Har du adblock, andra med detta problem har haft det, slå i så fall av den för Bukefalos och se om det hjälper?

Nu har jag tagit bort adblock så får jag se om det fungerar bättre. Jag satte på adblock då när det krånglade med någon annons för min dator fungerade inte alls som den skulle då och sedan har jag faktiskt inte ens tänkt på att adblock har varit på.

@Gunnar
Vet inte om nån skrivit om detta men när man skapar en ny tråd är det automatisk inställt på Relationer, så det är väldigt många relationstrådar som handlar om annat än relationer... ska man rapportera såna?

Denna t.ex http://www.bukefalos.com/threads/klockor.1226649/
Jag har inte kollat detta med moderatorerna ännu, men jag tycker helt klart att du skall rapportera, om du vet får du gärna ange vilket prefix du tror det skall vara i stället om inte annat ange att det är fel prefix.

Nu har jag försökt söka runt lite för att se om detta redan diskuterats, men jag blir inte förvånad ifall jag sökt lite dåligt.

Smileysarna hamnar alltid först i inlägget, hur jag än gör. Minns inte om det är likadant hemma där jag har Chrome (sitter på jobbdator med IE nu). Det går liksom inte att baka in smileyn nånstans utan att den hamnar först.

Nån som har svaret?

Okej. En fråga: var det inte tidigare så att under "Nya inlägg" stod det en rad om vad tråden innehöll som i forumet?

Nu har jag försökt söka runt lite för att se om detta redan diskuterats, men jag blir inte förvånad ifall jag sökt lite dåligt.

Smileysarna hamnar alltid först i inlägget, hur jag än gör. Minns inte om det är likadant hemma där jag har Chrome (sitter på jobbdator med IE nu). Det går liksom inte att baka in smileyn nånstans utan att den hamnar först.

Nån som har svaret?
Verkar mysko,:( så skall det inte vara :wtf:, känns som det inte är något problem flera råkat ur för? :arghh:
Hur blir det om du skriver : ) utan mellanslag. Hamnar den rätt då?

Nån som har svaret?
Det har hänt mig i Safari kanske 5-6 ggr, men det har inte varit svårt att flytta markören så att smileyn hamnar på rätt ställe.

Det har hänt mig i Safari kanske 5-6 ggr, men det har inte varit svårt att flytta markören så att smileyn hamnar på rätt ställe.
För mig funkade inte det heller. Jag klickade på olika ställen mitt i texten och i slutet av texten, men likväl hamnade smileyn först. Nu är jag hemma och har Chrome, så ska prova genast. Har ju inte haft problem alls tidigare med det nya Buke. :)

Funkar! Det är alltså nåt problem med jobbdatorn.

Nevermind @Gunnar :)

Fast för mig funkade det alltså att ändra :)
För mig funkade inte det heller. Jag klickade på olika ställen mitt i texten och i slutet av texten, men likväl hamnade smileyn först. Nu är jag hemma och har Chrome, så ska prova genast. Har ju inte haft problem alls tidigare med det nya Buke. :)

Funkar! Det är alltså nåt problem med jobbdatorn.

Nevermind @Gunnar :)

@Gunnar
Lite vilsen är jag med allt nytt - men tycker att det på det stora hela känns mycket bra.
Gillar verkligen notiserna - och rutan som blinkar fram när man får en ny notis. :banana: Och att utkast sparas.
:D :love:

Men jag har, tyvärr, stött på problem:
När jag försöker skriva ett inlägg i mobilen så blir det helknasigt.
I Explorer dyker endast första bokstaven upp - sedan skickas jag till ett google-sökfält. Markerar jag svarsrutan igen upprepas samma procedur.
I Chrome tar det väldigt lång tid (ca 10s) innan det jag skrivit dyker upp i rutan.

Och nu precis så lägger sig varenda smiley jag klickar på först i inlägget - så jag skrev dem för hand istället :D

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama