Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Nej, exakt, och det är det mitt inte gör. Om jag skriver ett inlägg som borde hamna på nästa sida ser det ut såhär efter jag publicerat:

Vitt streck med svart ram runt
Mitt inlägg

Det finns alltså en markering för var sidbytet skulle ske, men alla inlägg syns på samma sida direkt efter publicering. :)
Vad märkligt! Har chrome och så blir det inte för mig. Hade ju varit bra om det funkat.

Är det meningen att texten man skrivit ska stå kvar i rutan efter att man postat? Det är irriterande. Innan har jag klickat på "radera utkast" och då har den försvunnit men nu funkar inte det heller så jag får radera den själv.

Vad märkligt! Har chrome och så blir det inte för mig. Hade ju varit bra om det funkat.
Ja, det är ju jättesmidigt faktiskt. :) Upptäckte dock att jag ljög lite i informationen, strecket hamnar under mitt inlägg, inte över. Vilket egentligen inte spelar nån roll, men det är ju dumt att bidra med felaktig info. ;)

Håll muspekaren över det aktuella inlägget så dyker det upp små rutor med de sista sidorna i slutet av texten, så är det bara att klicka på sista sidan och komma dit direkt. :)

Tack :) Det får jag prova, men enklast vore ju om man per automatik kom till sista raden skriven per automatik :)

Om det bara betalas per klick kan man lika gärna ha adblock om man aldrig klickar på annonser, tänker jag.
Nu är det inte så, men även om det var det, känns det som en lite konstig inställning.

Som tidigare nämnts finns det vissa möjligheter att känna av vilka som använder adblock och straffa dessa på olika sätt, jag har inga planer på att genomföra något sådant, bl a för att jag faktiskt tror bättre om användarna här och att de kanske inser att det är en mindre bra idé att använda adblock om man vill ha sidor som skall vara gratis.

Tack :) Det får jag prova, men enklast vore ju om man per automatik kom till sista raden skriven per automatik :)
Jag tycker det finns en klar logik i att om det inte finns några nya inlägg så kommer man till början av tråden. När det sedan finns nya inlägg kommer man till första olästa.

Är det meningen att texten man skrivit ska stå kvar i rutan efter att man postat? Det är irriterande. Innan har jag klickat på "radera utkast" och då har den försvunnit men nu funkar inte det heller så jag får radera den själv.
Verkar väldigt konstigt, var det inte du som hade en massa andra problem också, att det gick långsamt bl a. Känns som du har något problem med din webbläsare eller din dator.

Nu är det inte så, men även om det var det, känns det som en lite konstig inställning.

Som tidigare nämnts finns det vissa möjligheter att känna av vilka som använder adblock och straffa dessa på olika sätt, jag har inga planer på att genomföra något sådant, bl a för att jag faktiskt tror bättre om användarna här och att de kanske inser att det är en mindre bra idé att använda adblock om man vill ha sidor som skall vara gratis.

Jag tycker inte inställningen är konstig alls? Om det ändå inte lönar sig för den som har sidan att inte använda adblock, varför då låta bli?

Brukade ha min adblock avslagen på buke men sen när det blev nåt skumt med nån annons så blev jag nojig och har den på här också.

Verkar väldigt konstigt, var det inte du som hade en massa andra problem också, att det gick långsamt bl a. Känns som du har något problem med din webbläsare eller din dator.

Fast jag har inte problem någon annanstans. Mellan varven går det extremt långsamt (alltså flera minuter) att skicka iväg ett inlägg och ibland går det blixtsnabbt. Nu har det dock funkat att skriva i normal takt.

Jag tycker rent allmänt att reklamen på buke inte är särkilt störande men jag har ett problem med den som är placerad under notiserna, när jag t.ex fått en nnotis om ett inlägg i en tråd som jag vill jag ibland gå direkt dit och klickar då på notisen men eftersom listan på notiserna liksom ligger över reklamen råkar jag ofta klicka upp reklamen också och det är väldigt irriterande.

Jag står för övrigt gärna ut med reklam på olika sidor just för att jag gillar att de är gratis. :)

Jag klickar aldrig på annonser, så jag tycker inte att det var konstigt. Om det bara skulle betalas per klick och man aldrig klickar kan man lika gärna ha adblock på och slippa se det. Men nu verkar det ju vara exponering också och då får jag väl ha det avstängt på buke. Fast jag tycker annonsen som ligger under där notiserna är, är jobbig för man kan råka klicka på den utan att man vill när man ska klicka på notiserna.

Jag vill komma till sista sidan i en tråd även om jag läst alla inlägg. Tycker det är dåligt att hamna på första sidan.

Jag vill komma till sista sidan i en tråd även om jag läst alla inlägg. Tycker det är dåligt att hamna på första sidan.
Där kan jag faktiskt hålla med.
Ofta som jag läser en tråd - går ur och läser någon annan tråd medans jag funderar över svar till första tråden. Alt inte hinner svara just då utan kommer in lite senare.

Jag tycker det är bra att man kommer till första inlägget i tråden det går ju ändå att välja att komma drekt till sista sidan genom att klicka på siffrorna. Då tycker jag det är värre att det inte går (vad jag vet) att ta sig direkt till första sidan i en tråd man läst men som har nya inlägg.

Jag tycker det är bra att man kommer till första inlägget i tråden det går ju ändå att välja att komma drekt till sista sidan genom att klicka på siffrorna. Då tycker jag det är värre att det inte går (vad jag vet) att ta sig direkt till första sidan i en tråd man läst men som har nya inlägg.
Om du klickar på trådstartsdatumet under rubriken kommer du till första inlägget.

Måste bara säga det igen: jag tokgillar Gilla! Den passar ännu bättre här än på facebook, där man typ gillar allt man ser för att vara snäll.

Den är så grymt bra när någon redan skrivit det man tänkt skriva, eller skrivit det så mycket bättre, eller bara i största allmänhet behöver uppmuntran. Dessutom blir jag själv glad när någon gillar något jag skrivit, jag får larvigt nog en positiv bild av den personen :)

Och så slipper man (åtminstone hittills) det där eksemframkallande Var är gillaknappen när man behöver den? :D

Måste bara säga det igen: jag tokgillar Gilla! Den passar ännu bättre här än på facebook, där man typ gillar allt man ser för att vara snäll.

Den är så grymt bra när någon redan skrivit det man tänkt skriva, eller skrivit det så mycket bättre, eller bara i största allmänhet behöver uppmuntran. Dessutom blir jag själv glad när någon gillar något jag skrivit, jag får larvigt nog en positiv bild av den personen :)

Och så slipper man (åtminstone hittills) det där eksemframkallande Var är gillaknappen när man behöver den? :D
*Försöker få Mandalaki att få en positiv bild av mig* :angel:

Nej men jag håller med, helt och hållet. :) På Facebook blir det ju lätt att man klickar gilla istället för att kommentera, för att det är enklare. Här blir det ju inte så, utan mer som ett "bra skrivet!" utan att det för den delen förstör diskussionerna.

Det enda jag kan sakna är att inte kunna gilla sina egna inlägg. Ibland skriver jag ju så förbannat bra saker..! :angel: ;)

@Gunnar
Tydligen, så fungerar ignorera lite annorlunda nu. Om jag är ignorerad av någon, ser jag tex trådstart men inte svar i tråd - då står det på förstasidan i aktuellt forum 'ignorerad medlem' (jag tänkte "stackars sate, så ska man inte känna att man tar sig det nicket!"), men när jag klickar på tråden så visar det sig att det är JAG som är ignorerad. Jag ser alltså 'ignorerad medlem's trådstart, men inte inlägg. Det är alltså en person som inte finns på min ignoreralista, utan det är uppenbarligen JAG som är på personens ignorera.

@Gunnar
Tydligen, så fungerar ignorera lite annorlunda nu. Om jag är ignorerad av någon, ser jag tex trådstart men inte svar i tråd - då står det på förstasidan i aktuellt forum 'ignorerad medlem' (jag tänkte "stackars sate, så ska man inte känna att man tar sig det nicket!"), men när jag klickar på tråden så visar det sig att det är JAG som är ignorerad. Jag ser alltså 'ignorerad medlem's trådstart, men inte inlägg. Det är alltså en person som inte finns på min ignoreralista, utan det är uppenbarligen JAG som är på personens ignorera.

Aha. Då är skillnaden att när det du som ignorerar, då ser du inte ens trådstarten. Det gör inte jag med dem jag ignorerar.

Precis så.

Det känns lite galet att jag inte kan läsa inlägg av den som ignorerar mig. Eller så måste man kanske bara helt enkelt vänja sig vid den tanken.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama