Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Jag blev riktigt besviken när jag loggade in häromdagen.. :(
Tycker det nya Buke är jätte rörigt. Just funktionen att man inte kan se vem man svarar är ruskigt irriterande.
Bläddrar ibland runt på familjelivs forum och tycker det är skitsvårt att följa diskussionerna eftersom man aldrig fattar vem som pratar med vem.

Saknar även att man inte kan se antal inlägg. Gillade att man kunde se detta.

Jag vet inte om någon redan har tagit upp detta @Gunnar men när man postar ett nytt inlägg och det inlägget ska komma upp på en ny sida så kommer iaf jag bara till en vit sida när jag klickar på svara. Klickar jag på uppdatera då så kommer jag tillbaks till sidan jag var på och det syns inte att mitt inlägg har postats.

Det vore bättre om den vita sidan inte kom upp, och om man kom till den nya sidan med ens eget inlägg, tycker iaf jag.

Vet inte riktigt om jag förstår, men några vita sidor får inte jag upp, någon annan?

@Gunnar Nej, det där med vit sida förstår jag inte, men jag känner igen den förvirring man känner efter postat inlägg ibland, då man inte vet om det postats eller inte, för som jag trooooor, så har ens post hamnat på en ny sida medan man själv står kvar på den sida varifrån man klickat på 'svara' från. Om det nu blev begripligt? Dessutom står det inlägg man författat kvar i svararutan så man blir lite förvirrad, har det postats eller inte? Flera gånger har jag klickat på 'skicka' igen och har då fått upp en popup som säger att jag inte kan göra den åtgärden(?) förrän om 10 sekunder. Typ. Någon gång har jag postat en dublett bara för att jag trott att det inte blivit postat eftersom texten är kvar i rutan och man inte ser sitt inlägg på den sida man står på.

@Gunnar Nej, det där med vit sida förstår jag inte, men jag känner igen den förvirring man känner efter postat inlägg ibland, då man inte vet om det postats eller inte, för som jag trooooor, så har ens post hamnat på en ny sida medan man själv står kvar på den sida varifrån man klickat på 'svara' från. Om det nu blev begripligt? Dessutom står det inlägg man författat kvar i svararutan så man blir lite förvirrad, har det postats eller inte? Flera gånger har jag klickat på 'skicka' igen och har då fått upp en popup som säger att jag inte kan göra den åtgärden(?) förrän om 10 sekunder. Typ. Någon gång har jag postat en dublett bara för att jag trott att det inte blivit postat eftersom texten är kvar i rutan och man inte ser sitt inlägg på den sida man står på.
Så blir det inte för mig. Jag är ganska övertygad om att mitt inlägg dyker upp, på samma sida som de tidigare inläggen så att jag ser "för många" inlägg på den sidan vid det tillfället. Skiljer sig mellan olika webbläsare kanske? Jag använder Chrome.

Så blir det inte för mig. Jag är ganska övertygad om att mitt inlägg dyker upp, på samma sida som de tidigare inläggen så att jag ser "för många" inlägg på den sidan vid det tillfället. Skiljer sig mellan olika webbläsare kanske? Jag använder Chrome.

Blir likadant för mig, använder IE.

@Gunnar kommer det inte hända något med notisfunktionen? Jag saknar verkligen den funktionen som finns på FB, att man ser vilka man klickat och inte klickat på.

Om jag har förstått det rätt är det bara en som har problem med vita sidor. Det andra pratar om är att det kommer för många inlägg på en sida om man svarar precis innan sidbyte för inlägg. Detta drabbas även jag av, brukar uppdatera sidan då. Jag skall försöka forska mera i det men jag tror att det fungerar som det är tänkt, om jag inte missförstått er.

@Gunnar kommer det inte hända något med notisfunktionen? Jag saknar verkligen den funktionen som finns på FB, att man ser vilka man klickat och inte klickat på.
Möjligen kan det komma förbättringar längre fram och jag har inte riktigt koll på skillnaderna jämfört med facebook, jag tror att det här fungerar så att om man håller muspekaren tillräckligt länge över notiserna anses de lästa, annars olästa. Du kan alltid välja, Visa alla, för att se sparade Notiser från senaste 4-5 dagarna. Kommer inte ihåg exakt hur många dagar de är satta att sparas.

Om jag har förstått det rätt är det bara en som har problem med vita sidor. Det andra pratar om är att det kommer för många inlägg på en sida om man svarar precis innan sidbyte för inlägg. Detta drabbas även jag av, brukar uppdatera sidan då. Jag skall försöka forska mera i det men jag tror att det fungerar som det är tänkt, om jag inte missförstått er.
Ja, alltså jag tror inte det är något fel så som jag upplever det. Tvärtom är det ju en väldigt bra funktion, man ser alla inlägg, även såna som ev. kommit till under tiden man själv skrivit, så man slipper byta sida för att kontrollera om man missat något efter man publicerat sitt inlägg. :)

Ja, jag tror du har uppfattat det helt rätt. Ska försöka komma ihåg att uppdatera nästa gång det händer.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama