Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Något jag noterar direkt är att texteditorn är märkbart långsammare än den tidigare, man tappar skrivna bokstäver hela tiden och tvingas skriva påtagligt långsamt för att alla tecken skall "hinnas med". Oerhört frustrerande. Normalsnabb ADSL, win7, IE 11, alla andra forums texteditorer funkar fint. Finns ingen bättring kommer det att leda till betydligt mindre bukenärvaro för mig.

Ovanstående skrivet i normal hastighet:
Något jag noterar direkt är at exteditorn ä märkbart långsammare än en tidigare, man tappar krivna bokstäver hela tiden och tvingas skriva påagligt långsam för t al teckan skall "hinnas med". Oerhört frustrerande. Nomalsnabb ADL, win7, IE 11, lla andra forums texteditorer funkar fint. Finns ingen bättring kommeret att leda till betydligt mndre bukenärvaro fö mg.

Något jag noterar direkt är att texteditorn är märkbart långsammare än den tidigare, man tappar skrivna bokstäver hela tiden och tvingas skriva påtagligt långsamt för att alla tecken skall "hinnas med". Oerhört frustrerande. Normalsnabb ADSL, win7, IE 11, alla andra forums texteditorer funkar fint. Finns ingen bättring kommer det att leda till betydligt mindre bukenärvaro för mig.

Ovanstående skrivet i normal hastighet:
Något jag noterar direkt är at exteditorn ä märkbart långsammare än en tidigare, man tappar krivna bokstäver hela tiden och tvingas skriva påagligt långsam för t al teckan skall "hinnas med". Oerhört frustrerande. Nomalsnabb ADL, win7, IE 11, lla andra forums texteditorer funkar fint. Finns ingen bättring kommeret att leda till betydligt mndre bukenärvaro fö mg.

Så konstigt. Jag kör på två datorer (båda med IE), ipad och iphone och överallt är texteditorn klockren. Och snarare snabbare än tidigare.

Ja, underligt. Här droppas tecken hej vilt, som om varje tangenttryckning behöver speglas mot servern innan jag kan se den (i motsats till att jobba lokalt fram tills att inlägget skall postas. Eller nåt. Det går inte att skriva snabbt, måste backa och korrigera hela tiden.

@Snubbelfot min är precis lika långsam! Kan skriva en hel mening och sen får jag sitta och titta på rutan medan texten tickar fram. Ibland lite snabbare men för det mesta orkar jag inte skriva något längre för att jag blir frustrerad av att titta på det.

Jag har faktiskt råkat ut för att det går långsamt någon gång också, men nu är det inga problem. Vet inte riktigt vad det kan bero på.

Något du skulle kunna testa om du tycker att det är ok är att klicka uppe till höger i editorn "Använd BB-kod editorn". Om den fungerar bättre har jag för mig att det skall finnas en personlig inställning för att använda den hela tiden, men jag hittar den inte nu.

@Snubbelfot går långsamt för mig också + att ofta tar det sen ett par minuter att skicka inlägget. Får trycka på skicka och sen göra nåt annat.

Och nu gick detta inlägg blixtsnabbt :eek:

Sådär långsamt skall det inte gå, det är inte normalt. Att det går långsamt någon gång för att servern eller internet har lite hicka får man kanske ta. Men inte ofta då är det något som inte är som det skall.
Skulle det kunna vara så att det inträffar om man är snabb och börjar skriva innan sidan hunnit ladda klart, något som normalt också skall gå fort?

Alltså, på de andra delforumen ser man tydligt vilka trådar som är nya:
gnaumlgg.jpg

Men på nyhetsforumet ser alla rubriker nästan likadana ut. Tyvärr har jag inget bildexempel för jag markerade för en stund sedan alla forum som lästa för att se om det inte var jag som hade fel på ögonen.

Nu när jag jämförde de olika forumen såg jag att nyhetsforumet verkar ha större rubriker, kanske är det det som spökar?
Vad jag vet skall det se precis likadant ut på nyhetsforumet med fetstil och blå boll på nya inlägg. Dock har nyhetsforumet större rubriker och ingen trådskaparavatar för att skilja sig lite från de vanliga forumen.
Möjligen skulle det kunna vara så att om jag godkänner en nyhet som postats för ett antal timmar sedan kanske den inte ses som ny om du varit inne på nyhetsforumet efter att den postades. Tror inte vi kan komma runt det om det är på det sättet.

Sådär långsamt skall det inte gå, det är inte normalt. Att det går långsamt någon gång för att servern eller internet har lite hicka får man kanske ta. Men inte ofta då är det något som inte är som det skall.
Skulle det kunna vara så att det inträffar om man är snabb och börjar skriva innan sidan hunnit ladda klart, något som normalt också skall gå fort?

@Gunnar

Detta är inte roligt, fungerar inte alls bra att svara/skriva från min mobil :(

Förutom ovanstående, för mig att varje bokstav (!) tar lång tid att få in (oavsett hur lång tid sidan fått ladda) så har jag ytterligare problem (och enbart på nya buke, surfar allt på mobilen annars i princip):
* T9 fungerar inte alls (att skriva "med siffror" alltså och inte behöva använda vnaligt tangentbord).
* Mobilen hittar inga ord, varken när man skriver med "siffror" eller med helt tangentbord. inga ordförslag kommer upp alls.
* Jag kan inte byta tangentbord och få fram tecken, utöver de som ligger i vanliga tangentbordet eller på 1:an.
* Svarar jag med citat kan jag inte ställa mig sist i inlägget utan hamnar antingen först eller mitt i.

Dessa problem är likadana oavsett om jag väljer snabbsvar, svara med citat eller multicitat.

Drog en slutsats iallafall, buke skär sig med facebook. Stänges jag av facebook så går det inte precis lika långsamt.

@Gunnar på förstasidan bland nyheterna, står det "källa/läs" och jag antar att det ska vara en klickbar länk för att komma direkt till källan? den går iaf inte att klicka på utan man får först klicka in i inlägget via rubriken och sedan vidare.

börjar att vänja mig vid det nya upplägget nu (även om jag lite saknar det gamla, tycker inte om förändringar ;))
men, @Gunnar på min profil sida/ inlägg, så ser man inte om ngn svarat i tråden efter en själv, det kunde man på gamla forumsidan och jag saknar det faktiskt, brukar bara kolla på den sidan för att se om hag fått svar eller om ngn annan skrivit. och tyckte nu att det varit lite väl tomt på nya inlägg, tills jag klickade och såg att det var 2 nya sidor :banghead:.
så att rubriken blir tjock även på inläggs sidan vill jag ha om det går att ordna ^_^.

@Gunnar

Detta är inte roligt, fungerar inte alls bra att svara/skriva från min mobil :(

Förutom ovanstående, för mig att varje bokstav (!) tar lång tid att få in (oavsett hur lång tid sidan fått ladda) så har jag ytterligare problem (och enbart på nya buke, surfar allt på mobilen annars i princip):
* T9 fungerar inte alls (att skriva "med siffror" alltså och inte behöva använda vnaltangentbord).
* Mobilen hittar inga ord, varken när man skriver med "siffror" eller mehelt tangentbord. inga ordförslag kommer upp alls.
* Jag kan inte byta tangentbord och få fram tecken, utöver de som ligger i vanliga tangentbordet eller på 1:an.
* Svarar jag med citat kan jag inte ställa mig sist i inlägget utan hamnar antingen först eller mitt i.

Dessa problem är likadana oavsett om jag väljer snabbsvar, svara med citat eller multicitat.
har haft samma problem med att orden tar lång tid och att jag inte för några ord förslag,
Men nu så råkade jag trycka på ngt på menyn ovanför svarsfältet så att fältet försvann och nu får jag ordförslag och orden är inte sega längre...

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama