Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@Gunnar
En sak som ofta används både här och på andra forum är att när man citerar ett textstycke vill man kanske förtydliga en textrad i det citerade stycket och då formaterar man just bara den raden och låter övrigt vara oformaterat. Det funkar inte nu och här, även om man fetar eller kursiverar så är citatet opåverkat.
Jag tror det funkar, testar.

Har upptäckt något som jag verkligen gillar; att om någon citerar en person som jag har på ignore syns inte det för mig :) Hela citatet liksom försvinner. Så himla himla bra!

Har upptäckt något som jag verkligen gillar; att om någon citerar en person som jag har på ignore syns inte det för mig :) Hela citatet liksom försvinner. Så himla himla bra!

Personens inlägg samt trådar försvinner, till skillnad mot förut. Det är jätteskönt. Fast ibland kan andras inlägg bli lite obegripliga.

Personens inlägg samt trådar försvinner, till skillnad mot förut. Det är jätteskönt. Fast ibland kan andras inlägg bli lite obegripliga.
Det var just dina inlägg jag inte förstod ett dyft av :D. Tänkte "vad fan pratar hon om egentligen?" tills jag klurade ut det.

För mig är det en stor förbättring, är så irriterande att se ignorerade meddelanden bara för att folk citerar dem.

@Hedinn Ja, det syns.

Finns det något sätt att se hur många som följer en? Man får ju en notis om någon börjar följa, men är dessa samlade någonstans (som med gillningarna) ?

Går det att göra skillnaderna större mellan olästa och lästa trådar på nyhetsforumet så att det ser likadant ut som på övriga delforum? Nu är det en sån minimal skillnad att man får kisa för att se det.

Går det att göra skillnaderna större mellan olästa och lästa trådar på nyhetsforumet så att det ser likadant ut som på övriga delforum? Nu är det en sån minimal skillnad att man får kisa för att se det.
Vad skiljer sig? På surfplattan ser de olästa trådarna där ut precis som på övriga för mig, fet text och blå plupp framför.

Alltså, på de andra delforumen ser man tydligt vilka trådar som är nya:
gnaumlgg.jpg

Men på nyhetsforumet ser alla rubriker nästan likadana ut. Tyvärr har jag inget bildexempel för jag markerade för en stund sedan alla forum som lästa för att se om det inte var jag som hade fel på ögonen.

Nu när jag jämförde de olika forumen såg jag att nyhetsforumet verkar ha större rubriker, kanske är det det som spökar?

Alltså, på de andra delforumen ser man tydligt vilka trådar som är nya:
gnaumlgg.jpg

Men på nyhetsforumet ser alla rubriker nästan likadana ut. Tyvärr har jag inget bildexempel för jag markerade för en stund sedan alla forum som lästa för att se om det inte var jag som hade fel på ögonen.

Nu när jag jämförde de olika forumen såg jag att nyhetsforumet verkar ha större rubriker, kanske är det det som spökar?
Fast den blå pluppen syns ju fortfarande på nyhetsforumet också, mycket tydligare kan det väl inte bli? :)

Inser att jag uttryckte mig fel. Menade de som har nya inlägg. De får alltså en fetmarkering till skillnad mot de lästa. Men om jag inte är ute och cyklar får väl helt nya trådar också fetmarkering?

@Hedinn
Det blir definitivt tydligare med en rejäl fetmarkering (precis som det var innan forumbytet). Några blå pluppar har jag aldrig kikat efter. Fanns de innan forumbytet också?

Inser att jag uttryckte mig fel. Menade de som har nya inlägg. De får alltså en fetmarkering till skillnad mot de lästa. Men om jag inte är ute och cyklar får väl helt nya trådar också fetmarkering?

Tack för svaret. :) Ja nya trådar får fetmarkering precis som trådar med olästa inlägg så jag var nyfiken på om du hittat något sätt att hålla isär dem.

Jag blir bara mer och mer förtjust över nya buke för varje dag som går. Att det funkar smidigt att mobilsurfa är ju outstanding!

Bra jobbat Gunnar!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama