Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Ja, alltså jag tror inte det är något fel så som jag upplever det. Tvärtom är det ju en väldigt bra funktion, man ser alla inlägg, även såna som ev. kommit till under tiden man själv skrivit, så man slipper byta sida för att kontrollera om man missat något efter man publicerat sitt inlägg. :)

Fast om ens eget inlägg hamnar på nästa sida så syns det ju inte att det r skickat.

@Gunnar Man klickar på "svara" då börjar sidan ladda, blir helt vit, finns alltså INGET på den, och sen slutar den ladda som om den var klar. Klickar jag på uppdatera då så kommer jag till sidan jag var på, inlägget är sparat i rutan där man skriver och jag kan inte se att det finns fler inlägg.

Och samma sak hände just igen när det nu kom in fler inlägg, istället för att ta fram det nya inlägget eller skickas till sidan så slutade datorn ladda och sidan blev helt vit. När jag klickade på uppdatera så kom jag dit jag började, och kan se att det finns ett inlägg som jag inte har sett. Men jag kommer inte åt det utan att själv först byta sida.

Samma sak händer när jag skickar meddelanden i konversationer upptäckte jag nu. Sidan blir helt vit och slutar laddas... Problemet kan ju vara på min dator, men det är bara med (nya)buke som det har blivit såhär...

@Gunnar Jag får vit sida varje gång jag sänder ett pm, men aldrig vid vanliga inlägg. Laddar jag om sidan kommer konversationen fram och meddelandet är sänt som det ska.
Använder Chrome.

@Gunnar På FB funkar det så att när man klickat på en notis, så blir den lite ljusare så det syns att man klickat på den. Det blir den ju här också, men skillnaden är att de som inte är klickade på, de är fortfarande mörkare och man kan se att att man fortfarande har olästa notiser eftersom den röda siffran är fortfarande kvar (och vilka), men försvinner om man inte klickar på notiserna inom en viss tid. Då håller man lättare koll på vilka notiser man tittat på.

Fast om ens eget inlägg hamnar på nästa sida så syns det ju inte att det r skickat.
Nej, exakt, och det är det mitt inte gör. Om jag skriver ett inlägg som borde hamna på nästa sida ser det ut såhär efter jag publicerat:

Vitt streck med svart ram runt
Mitt inlägg

Det finns alltså en markering för var sidbytet skulle ske, men alla inlägg syns på samma sida direkt efter publicering. :)

@niphredil Ja jag har adblock... Det är alltså det som krånglar??? Hm... Då får jag fundera på om det är värt att stänga av det eller inte :P
Vad jag vet, använder självklart inte adblock, kan man välja vilka sidor adblock skall vara aktivt. Varför inte tillåta att annonser visas på Bukefalos, det är en hel del intressanta annonser för hästfolk och det är ingen extrem mängd annonser som visas på sidorna. Dessutom är det i princip det enda sätt jag har för att få in lite pengar för att driva Bukefalos.

@Gunnar Reklamen till höger i annonserna lägger sig lite över bilderna när man surfar med surfplatta (iPad åtminsone). Testat både Safari och Chrome och det är samma sak i båda. Inget jätteproblem, eftersom bilderna går att klicka upp i större format och då lägger sig över annonsen, men ändå. :)

@Gunnar :
Jag är fortsatt superimpad och jättenöjd med nya bukefalos! Helt underbart smidig är den på alla sätt!
Jag har en fråga dock som jag får börja med att säga att om den redan svarats på och jag missat den så får du ursäkta:
Men det här med att man hamnar på första sidan om man klickar på en tråd man redan nyss svarat i som inte fått några nya inlägg: är det ngt som kommer åtgärdas eller får man beska med att klicka sig till sista svaret?

@Gunnar :
Jag är fortsatt superimpad och jättenöjd med nya bukefalos! Helt underbart smidig är den på alla sätt!
Jag har en fråga dock som jag får börja med att säga att om den redan svarats på och jag missat den så får du ursäkta:
Men det här med att man hamnar på första sidan om man klickar på en tråd man redan nyss svarat i som inte fått några nya inlägg: är det ngt som kommer åtgärdas eller får man beska med att klicka sig till sista svaret?
Håll muspekaren över det aktuella inlägget så dyker det upp små rutor med de sista sidorna i slutet av texten, så är det bara att klicka på sista sidan och komma dit direkt. :)

Vad jag vet, använder självklart inte adblock, kan man välja vilka sidor adblock skall vara aktivt. Varför inte tillåta att annonser visas på Bukefalos, det är en hel del intressanta annonser för hästfolk och det är ingen extrem mängd annonser som visas på sidorna. Dessutom är det i princip det enda sätt jag har för att få in lite pengar för att driva Bukefalos.

Får du in pengar per klick på annonser? Annars ser jag ingen mening med att ta bort Adblock?

Får du in pengar per klick på annonser? Annars ser jag ingen mening med att ta bort Adblock?
Förstår inte riktigt vad det har för betydelse, banners brukar betalas per klick eller antal exponeringar. Om banners blockeras blir det varken eller?

Förstår inte riktigt vad det har för betydelse, banners brukar betalas per klick eller antal exponeringar. Om banners blockeras blir det varken eller?

Det borde finnas ett script eller vad det nu kan tänkas heta i programmerarvärlden, som känner av om man har adblocker. Tv4play har tex ett sånt och de begränsar adblockerarna med en f-f-f-fruktansvärd dåligt upplösning på videosarna. Dreamfilm har en banner som vädjar om att häva adblock på sidan. Kan inte du lägga in något liknande? Nu blir jag säkert mer avskydd än jag redan är, men om det inte går att logga in med aktivt adblock så skulle kanske örena bli kronor och vips så är du rik som ett troll och kan köpa unika bukefaloskepsar till alla universumkastare! Bra va! :up:

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama