Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@Blacksmithfarm Hah! Precis som det blir för mig på jobbdatorn med IE! Dessutom ser texten jätteful och stor ut med IE.

Btw så kan du klicka på smileyn efter att den slängts in först i inlägget, sen drar du den dit du vill (upptäckte jag nyss)

Men annars gillar jag forumet supermycket. I Chrome är det helt perfekt för mig.:up:

@Gunnar
jag insåg nu en sak som jag saknar mot förra forat. När man förut var inne på kontrollpanelen, och såg de bevakade trådarna, så kunde man direkt där under klicka bort bevakningen. Nu är det mycket omständigare, man måste gå in i tråden och sedan ta bort bevakningen.. Snälla please, kan du inte lägga till möjligheten att ta bort dem direkt under, som det var förut?

@Apollo 13 Det går! :) Om du klickar "Visa alla bevakade trådar" (står underst i rutan med trådar med inlägg i) så kommer det upp rutor framför alla trådarna, och du kan avsluta prenumerationen på samma sätt som i gamla forumet :idea:

@Ceta fast jag vill inte se alla bevakade trådar vanligtvis utan bara de där det hänt något nytt. Så ska jag behöva klicka in mig på alla bevakade, så kan jag lika gärna klicka in i tråden. Omständigt. (Snacka värdsligt problem: alltså, jag får klicka en extra gång, inte ok!) :angel:

Märkte ett problem idag när jag skrev från mobilen - jag kunde inte sudda smilisarnaO_o
Har jag markören till höger om gubben och suddar, så hoppar markören till vänster om gubben och suddar senaste bokstaven istället.

Just nu lyckas jag ex inte ta bort smilisen ovan, provat att sudda samt dubbelklicka på den så jag får upp bildadressen - suddar ut och lägger till en tom ruta - men gubben är kcar..

@Gunnar

Nu har jag 2 problem, ett alldeles nytt och ett äldre. ..

Det nya är att när jag vill skriva ett inlägg i en tråd utan att svara någon hamnar jag högst upp på sidan så fort jag skrivit en bokstav/tecken = jag måste antingen skriva i blindo eller skrolla ner för varje bokstav/tecken. ..

äldre problemet är att jag fortfarande inte fått svar på varför mailaviseringen ändrats från att visa exakt vad som skrivits inkl länk till ev bild till att bara tala om att det har skrivits något....
Ändringen, om den är bestående, gör att det för min del är helt meningslöst med mailaviseringen. ...

Jag har en Samsung galaxy S3

Såhär ser det ut när jag försöker zooma in den minimala texten under rubrikerna på forumen. Första är i normal storlek och andra är zoomad två gånger. Problemet som uppenbarligen syns är att allt annat blir väldigt mycket större innan texten blir märkbart större. Vilket i sin tur gör att det ser ut som skit:

normal.png

zoom.png
.

@Gunnar
jag insåg nu en sak som jag saknar mot förra forat. När man förut var inne på kontrollpanelen, och såg de bevakade trådarna, så kunde man direkt där under klicka bort bevakningen. Nu är det mycket omständigare, man måste gå in i tråden och sedan ta bort bevakningen.. Snälla please, kan du inte lägga till möjligheten att ta bort dem direkt under, som det var förut?

Jag tycker det är mycket bättre som det är nu, innan råkade jag alltid klicka på "avbryt prenumerationen" när jag egentligen bara skulle scrolla/zooma på telefonen, jättedrygt, speciellt som att man inte alltid hann se vad det var för tråd man råkat ta bort...

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Oj vad jag har svårt att se texten :(...liten och rätt så osynlig har den blivit....Går det att göra något åt detta ? Typsnittet är aningens jobbig med.....

Oj vad jag har svårt att se texten :(...liten och rätt så osynlig har den blivit....Går det att göra något åt detta ? Typsnittet är aningens jobbig med.....
Typsnittet kan du ändra, längst ned till vänster på sidan, i den gröna listen, står det Bukefalos. Klicka där och ändra till Sans-serif. :)

Ja nu blev det aningens bättre. Större blev det, och lite bättre snitt...fast föredrar mer mjukare former på bokstäverna ;). Men duger. Tack så mycket :)

Hmm, ignorera verkar vara omgjort igen. Häromdagen såg jag inte alls inlägg från dem jag ignorerat. Nu ser jag dem som vita inlägg.

Vad konstigt! Så var det för mig också för några dagar sedan. Men idag ser jag plötsligt ett inlägg - fast tomt - av någon jag ignorerar. Jag ska kolla vidare. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama