Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Det har varit likadant igen nu och nu ser jag hur det funkar. Den ignorerade personens inlägg syns som ett tomt inlägg under någon minut, sedan försvinner det. Åtminstone syns det när det ligger sist i tråden. Inget direkt fel alltså, det är nog helt enkelt så det fungerar.

@Gunnar
Jag irriterar mig fortfarande på att man inte på ett lätt och överskådligt sätt på mina inlägg sidan kan se om någon svarat efter mig i en tråd, innan så visades en blå fyrkant och texten i rubriken var tjock.
det var väldigt smidigt att bara gå in under mina inlägg och se vilka trådar som haft aktivitet, istället som nu att man får gå igenom alla trådar man har intresse i och se om det finns nya inlägg i den.

bevakning blir för många notiser, vill bara ha en tjock rubrik på mina i lägg sidan :( ...

@mandalaki ja men jag vill inte behöva bevaka alla trådar som jag skrivit ngt i ;)
Nu är det väl så att du inte aktivt behöver bevaka utan du kan ställa in detta så att det sker automatiskt och om det känns jobbigt att ha många trådar bevakade kan du väl med jämna mellanrum rensa bort gamla bevakade trådar.

Sedan var jag osäker på vad det var du hade problem med att inte se vad som var nytt. Om det är under profilen och inlägg så är det ju inte så konstigt, den visar dina senaste inlägg (alltså inte trådar) om jag inte förstår fel och eftersom det är dina inlägg som du har skrivit så har du ju sett alla dessa så inga av dessa är nya.

En variant att se vad som är nytt i trådar där du skrivit är att gå in på det forum du skrivit och titta efter nya trådar med "mini-me"-ikonen på eller göra samma sak under nya trådar?

Nu är det väl så att du inte aktivt behöver bevaka utan du kan ställa in detta så att det sker automatiskt och om det känns jobbigt att ha många trådar bevakade kan du väl med jämna mellanrum rensa bort gamla bevakade trådar.

Sedan var jag osäker på vad det var du hade problem med att inte se vad som var nytt. Om det är under profilen och inlägg så är det ju inte så konstigt, den visar dina senaste inlägg (alltså inte trådar) om jag inte förstår fel och eftersom det är dina inlägg som du har skrivit så har du ju sett alla dessa så inga av dessa är nya.

En variant att se vad som är nytt i trådar där du skrivit är att gå in på det forum du skrivit och titta efter nya trådar med "mini-me"-ikonen på eller göra samma sak under nya trådar?

Det jag vill se är ifall det kommit fler inlägg efter mitt utan att behöva bevaka dem eller leta igenom alla forumen. Innan så var det så lätt att se, nu har man inte alls samma koll.

Innan så kunde jag lätt trycka på min profil -> se inlägg av Buck och så var där alla nya inlägg jag gjort och om det var någon som skrivit i en tråd efter att jag läst i den senast så var rubriken tjock.

Jag tycker att det är omständigt att leta igenom forumen eftersom mindre trådar lätt hamnar 2-3 sidor bak.
Och sen har jag inte så bra koll på vilka forum jag skriver i så det blir i så fall att leta de 13 forumen jag läser mest i och 2-3 sidor bak i forumen för att försöka se om ngn har skrivit i dem efter mig.

Tjock text i mina inlägg precis som det var innan, det är allt jag begär ;)

@Buck
Det är ju precis lika lätt att få överblick som förut, du går bara in på "Bevakade trådar" istället för "se inlägg av..."
Om det är notiserna som stör kan du välja bort att få notiser om nya inlägg i bevakade trådar, så har jag.

Alla trådar man svarar i hamnar automatiskt som bevakade + att jag kan lägga till utan att behöva svara. Sen går jag in på bevakade trådar för att se om det kommit något nytt.
Notiser får jag om någon gillar mitt inlägg eller taggar mig.

@Buck Uppe till höger där det står ditt namn går du in på "inställningar" och så bockar du i rutan där det står "bevaka automatiskt trådar som du skapar eler svarar i..."

@Gunnar jag saknar fortfarande listan är den tråds deltagare syns i fallande ordning och där man kunnat följa en användares inlägg. Men jag kanske lär mig att använda de funktioner som redan finns. Hoppas jag.

//bumpo som är mer dum än vanligt just nu.

@Gunnar

Hur är det tänkt att notiserna ska fungera? Likt facebook där den röda flaggan dyker upp samtidigt inlägget skrevs/någon tryckte gilla ect?

För här fungerar det ganska dåligt. Denna tråden får jag ytterst sällan någon notis på alls, andra trådar kan det ta både 5 och 10 minuter innan de dyker upp som notis.

Eller är det tänkt att när man byter sida/uppdaterar så ska den röda flaggan dyka upp?
(om ja, så tror jag inte det funkar så bra heller, men har inte hunnit kolla så mycket ännu).

Även hos mig fungerar notiser underligt!

Det kan markera att jag fått nya notiser fast jag redan läst dom och ibland visar den inte att det kommit nya inlägg i trådar jag bevakar.

Frågan var egentligen - när är det tänkt att de ska dyka upp?

Direkt när det skrivs i tråden? När man uppdaterar/byter sida på buke?

Notiser till denna tråden dyker väldigt sällan upp, utan jag får gå in i forumet för att se att det skrivits i tråden.
Andra gånger så går jag in på föräldraforumet --> läser tråd --> går ut i föräldraforumet igen, och först då dyker notisen upp om att det skrivits i tråden jag just läste..

Under tiden jag skriver detta så kommer det upp en liten rutan "du har 1 ny notis", då har någon gillat något inlägg jag skrivit. Så där dyker ju tydligen notiserna upp med en gång.
Då borde det ju vara samma när det skrivits i en tråd tycker jag...

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama