Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Fast jag förstår inte. Så har väl alla alltid kunnat göra? Det har ju bara varit att gå in på din sida och läsa dina senaste inlägg? Jag förstår att det är jobbigt att känna sig förföljd, men om man inte vill att folk ska läsa vad man skriver måste man nog sluta skriva?

Jag har sökt på forumet för den här forumprodukten, jag hittade några till som som haft användare som tyckte att det kändes olustigt att man inte kunde blockera följare.
Det var en gammal tråd och sammanfattningen av vad den utmynnade i var att eftersom vem som helst ändå kunde få fram alla inlägg från någon och att man kan låsa ner sin profil m.m. om man inte vill att vissa skall komma åt den. De tyckte alltså inte det fanns skäl att blockera följare. Jag och några i tråden håller inte med, men tyvärr lär det inte komma någon lösning.

Jag är inte programmerare, jag kan fixa och dona lite med sådant som andra redan ordnat, men eftersom det inte finns någon som gjort något åt detta med att blockera följare har jag svårt att lösa det. Jag skall försöka söka lite igen, men jag har inte mycket hopp om att hitta något.
Dessutom håller jag också med om att det är väldigt lätt att komma runt problematiken med att hitta alla inlägg från en viss användare även om man skulle kunna blockera följare.
Man kan gå upp till sökrutan till höger och välja att söka på allt skrivet av honung och så får man snabbt en lista utan att följa dig. Även på gamla forumet kunde man göra detta, så det är ingen större skillnad.

Jag hoppas att du redan ställt in denna sida:
http://www.bukefalos.com/account/privacy
Att inte visa onlinestatus.
Att inte tillåta åtkomst till din profilsida
Att inte visa ditt nyhetsflöde
Och stoppa konversationer från dem du inte vill ha konversationer från.

@honung

Jag menade att han fortfarande inte har nämnt något om varför den funktion jag uppskattat och använt mest bara försvann vid uppdateringen. ....
Om jag kommer ihåg rätt ville du ha hela texten i mail när du fick mail om att det kommit nya inlägg i en tråd. Nu får man bara info om att det kommit nya inlägg.
Jag har inte testat denna funktion då jag bara har det inställt på att få notiser om nya inlägg och inga mail.
Om jag kommer ihåg rätt så var det så att man i alla fall bara fick info om det första nya inlägget i tråden och inte efterföljande inlägg, så man var i alla fall tvungen att gå till webbsidan för att läsa, oftast är det troligen både enklare och bättre att läsa inläggen där med bättre layout (även för mobiler numera).
Jag ser inte riktigt anledningen till att det skulle vara så viktigt att få ett inlägg skickat via mail, om du kan ge mig en tillräckligt god anledning till varför det är så bra, som inte handlar om att så fungerade det förut är jag öppen för att omvärdera min tanke om att hålla mailen korta och att de skall vara en påminnelse om att det kan ha kommit en mängd nya inlägg i en tråd.

@Gunnar

Jag har numera svårt att sitta pga värk så efter jag fick en Samsung galaxy s lll av sambon förra sommaren så har jag kunnat vara inne på buke nästan dygnet runt i och med att jag har haft våran fasta dator på och inställd på buke hela tiden.
Det har gjort att jag fått mail så fort någon skrivit inlägg och då kunnat läsa dom via mail, som är inställd för att jag ska kunna läsa mailen enkelt med mitt synfel.
Jag vet inte vad texten har för namn för en kompis har fixat alla inställningar. Texten är större och tydligare.

Skillnaden nu är att jag MÅSTE gå in i tråden för att läsa inlägget med en text som är jobbig att läsa och det gör att jag inte orkar läsa alla inlägg eller följa nya trådar.

Dock har jag full förståelse för att du inte kan göra speciella inställningar bara för en person ;) :D

Då förstår jag lite bättre, tack, det kan inte vara möjligt att läsa forumet direkt från mobilen, nu när det är mobilanpassat, vet dock inte om texten är tillräckligt stor?
Jag skall se vad jag kan göra när det gäller mailen. Vet inte om det fungerar som du tänkt även om jag lyckas få till hela inlägg i mailen.

Nä, nu är jag trött på det här @Gunnar . Jag vill inte att personer jag själv sedan länge satt på ignorelistan, ska kunna följa mig. Det är jävligt obehagligt, jag känner för varje post jag gör, obehag eftersom min stalker sitter med ett dukat bord med mina inlägg enkelt serverade. Jag skiter i detta forum om inget görs och det må vara obetydlig förlust för forumet om jag försvinner, det är jag som blir utstraffad och får förlusten. Det känns trist, men ärligt, jag ska inte behöva känna så. :(
Jag hade nog tagit detta i PM om jag var du, för att undvika att stalkern triggas av mitt obehag. Bara en tanke.

Jag har testat bägge alternativen du har längst ner och den med klackar "flyter ihop" och det andra alternativet svårt att läsa för dom är för "tunna" och för "små".

Jag har sökt på forumet för den här forumprodukten, jag hittade några till som som haft användare som tyckte att det kändes olustigt att man inte kunde blockera följare.

Skulle inte admin i sådana fall kunna huta åt berörda följare och ge dem ett erbjudande om att avfölja som de inte kan motstå?

Det har varit likadant igen nu och nu ser jag hur det funkar. Den ignorerade personens inlägg syns som ett tomt inlägg under någon minut, sedan försvinner det. Åtminstone syns det när det ligger sist i tråden. Inget direkt fel alltså, det är nog helt enkelt så det fungerar.

För mig syns den ignorerade medlemmens inlägg om det ligger sist, fast med dold text. I en tråd syns det inte öht vilket är himla skönt. Förr var ju bara inläggstexten dold men överallt där medlemmen skrivit inlägg syntes det.

Då förstår jag lite bättre, tack, det kan inte vara möjligt att läsa forumet direkt från mobilen, nu när det är mobilanpassat, vet dock inte om texten är tillräckligt stor?
Jag skall se vad jag kan göra när det gäller mailen. Vet inte om det fungerar som du tänkt även om jag lyckas få till hela inlägg i mailen.
Nu bör det komma mer info i själva mailen, blev det bättre?

Nu har jag börjat vänja mig och gud vad jag gillar det här med notiser! Det enda som stör mig nu är att "forumlänkarna" under den rosa listen längst upp är så himla små men det är ju en petitess när man fått så mycket förändringar till det bättre!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama