Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Det finns en funktion för multicitat som jag inte slagit på, då jag räknar med att den kan ställa till mer än den hjälper.
Hur ofta multiciterar man från en massa sidor. Jag tror inte det är något man gör ofta. Det vanligast är att man citerar ett inlägg och när man gör det är det väl jättebra att man tas ner till svarsrutan.

Fatta förvirringen inne på ungdom när någon säger att de ska klicka på disketten - whaaaat? vad är disketten förnåt? :rofl:
Haha jag har tänkt på det tidigare också, det är ju fortfarande en klassisk spara-symbol, men jag undrar faktiskt om ungdomar idag vet vad det är för något?

Nu kände jag att jag lät gammal, det är jag ju inte, men jag använde åtminstone disketter en gång i tiden, men de var väl på utgång då...

Provar att citera flera från olika sidor i tråden:
Men shit vad drygt.

För övrigt är du inte den enda här inne som är på fler forum. Jag är också på fler forum och har alltid tyckt att just den svarsfunktionen på Buke är den bästa.

Måste du vara så dryg?

Du får gissa vem jag riktar mig till.
Ger man drygt så får man drygt tillbaka och jag till skillnad från vissa behöver ju inte gissa, för jag är van systemet

:up:

:p

Det finns en funktion för multicitat som jag inte slagit på, då jag räknar med att den kan ställa till mer än den hjälper.
Hur ofta multiciterar man från en massa sidor. Jag tror inte det är något man gör ofta. Det vanligast är att man citerar ett inlägg och när man gör det är det väl jättebra att man tas ner till svarsrutan.
Jo ofta nog! Nu fungerar det ju i och med spara-funktionen men ändå. Det var inte helt lätt att komma på det.

Jodå, det gör man faktiskt ofta. Men med hjälp av utkasten så är det ju enkelt och inget problem.

Trots många år här (mycket läsande, lite skrivande) så har jag aldrig greppat det där med att det står vilket inlägg någon svarat på.

För mig så är citering och @ en toppengrej, speciellt för att svara på flera olika personers inlägg i ett och samma :) Iofs är jag van vid det systemet från de phpBB-forum jag är aktiv på.

Det är nog vanligare än du tror att man multiciterar, i alla fall är det i min bok väldigt vanligt att man gör det i diskussioner på senior. Men det kanske också beror på att det där på senior var välkänt att man faktiskt kunde göra så med en speciellt för ändamålet avsedd funktionsknapp.

Det var inte avsett som kritik att skriva att man åker ner till svarsrutan när man citerar för övrigt, det var en beskrivning av vad som händer när man citerar.

@Gunnar Ställde en fråga igår som inte har besvarats, förstår om du missar :p
Men, finns det något sätt att man kan se redan medan man skriver ett inlägg att man lyckats med en länkning av en särskild person? Tex om man länkar ett nick som inte finns, så tycker jag det kan se ut som nu, men när man länkat ett nick så hade det varit bra om det syns. Tänkt fb ;)
Kanske är det bara jag som saknar den funktionen :angel:

Men, ett problem jag har vid citering, är att så snart jag klickat på citera åker jag (och citatet) ner till svarsrutan längst ned på sidan. Vill jag citera flera så får jag gå tillbaka i tråden, och då kommer nästa citat ovanpå det första, det blir fel kronologi så då får man klippa och klistra.

@Gunnar
Nja, jag håller inte heller med. Att multiquota genom sparfunktionen fungerar utmärkt, men jag skulle väldigt gärna vilja stanna kvar vid det lästa inlägget när jag tryckt på citat.
Kan man inte kanske lägga in en pil bredvid "citatsvar" som tar en till svarsrutan om man bara vill citera 1 svar?

@Gunnar
Nja, jag håller inte heller med. Att multiquota genom sparfunktionen fungerar utmärkt, men jag skulle väldigt gärna vilja stanna kvar vid det lästa inlägget när jag tryckt på citat.
Kan man inte kanske lägga in en pil bredvid "citatsvar" som tar en till svarsrutan om man bara vill citera 1 svar?
Jag gillar att man hamnar vid skrivrutan när man valt citatsvar, vore jobbigt att behöva scrolla ner eller trycka på en extra knapp varje gång man ska svara så. Tror det skulle bli förvirrande för nya användare, dessutom.

Jag ser gärna att multicitatsfunktionen läggs till istället.

Jo, jag vet. Men som jag skrev redan förra gången jag påpekade detta i tråden så tycker jag ändå att det skulle synas i den löpande texten man skrivit , under tiden man skriver, så man (jag) inte behöver gå tillbaka och försöka kontrollera att jag lyckats eller inte :angel:
@mandalaki

Tror man får notiser från de nya följarna.

Svimmade nästan av genans när jag fick notis om att em-pirre följer mig men det är nog för att jag har migrän (som hon följer mig, alltså).
Såhär hundra sidor senare svarar jag dig :) (varit bortrest några dagar och tråden har blivit lång).
Jag följer dig faktiskt enbart för att du skriver så vettiga saker! :)

Såhär hundra sidor senare svarar jag dig :) (varit bortrest några dagar och tråden har blivit lång).
Jag följer dig faktiskt enbart för att du skriver så vettiga saker! :)
Tack snälla du!

Jag tänkte att det var för att du hoppades att min doktor skulle lösa migränens gåta. Jag lovar att PM-a dig först isåfall ;)

Men, ett problem jag har vid citering, är att så snart jag klickat på citera åker jag (och citatet) ner till svarsrutan längst ned på sidan. Vill jag citera flera så får jag gå tillbaka i tråden, och då kommer nästa citat ovanpå det första, det blir fel kronologi så då får man klippa och klistra.

Sjukt irriterande. Förut kunde man ju trycka i alla inlägg man skulle besvara och sen göra det, det blir ett jäkla scrollade nu. Testade att klicka med två fingrar för att öppna en ny flik för svaret, så man kan läsa vidare innan man svarar (och se om tio personer redan har skrivit det jag tänkte skriva) men jag åker bara ned till rutan ändå. Då måste man alltså läsa klart hela tråden först och sen gå tillbaka till inlägget men tänkt svara på? Eller finns nån annan lösning?

Jag tror att man får scrolla, scrolla, scrolla. Och spara med disketten innan man går vidare till nästa sida. En snabb lösning på själva läsandet är att ha dubbla flikar uppe, en man läser i och en man citerar och svarar i. Under tiden man skriver får man ju veta om det kommit fler poster, då är det bara att klicka på den länken som kommer upp, kanske det stod 'läs nya inlägg!'?, läsa i läsfliken och jobba vidare med svaret i skrivfliken.

Alltså jag tror ju att detta är ett kanske begränsat fenomen/problem som uppstår då man deltar i aktiva diskussioner med många deltagare i samtidigt. Det är inte så ofta det händer, det är inte så många av bukefalos aktiva användare som ger sig in i såna getingbon och får problemet. Inte ens Gunnar är inkännande på att det finns ett problem här liksom.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama