Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag har petat in multicitat nu, utan att testa först och utan att ha hunnit översätta allt, har lite annat att göra nu så översättningen får vänta lite.
Kan tänka mig att multicitering lätt kan överanvändas, men det är en rätt häftig funktion.

Jag har petat in multicitat nu, utan att testa först och utan att ha hunnit översätta allt, har lite annat att göra nu så översättningen får vänta lite.
Kan tänka mig att multicitering lätt kan överanvändas, men det är en rätt häftig funktion.
Det är en väldigt bra funktion. :) Jag ser ju hellre att folk multiciterar än postar fem inlägg på rad med ett citat i varje.

@Gunnar
Går det att göra trådskaparnicket lite tydligare på forumens framsida? Det försvinner i textsjoket av förhandsvisningen av innehållet kan jag tycka.

Förlåt om jag upprepar fråga någon annan redan ställt, men jag hittar varken 'sök i tråd' eller var man avmarkerar bevakning av tråd?

Nu har jag läst ikapp hela tråden.

Det var med enorm förskräckelse jag såg igår att forumet var helt annorlunda :eek:

Nu har jag vant mig lite, men saknar fortfarande funktionen att svara på ett specifikt inlägg. Men jag kan tänka mig att jag kommer vänja mig vid det senare.

Jag hoppas att jag ska få ordning på det där med att på min sida kunna se de trådar jag skrivit och huruvida det uppdaterats något där eller inte.

@Gunnar jag minns att någon frågade om det tidigare men jag kan ha missat svaret. Går det att få tillbaka funktionen "forumet nu" där det liksom var en lista med massa trådar där man kunde gå tillbaka rätt långt (även till såna som inte uppdaterats det senaste men hade olästa inlägg). I menyn till höger är det ju bara ett par stycken och känner inte att det är lika användbart för mig som slösurfar på större delen av forumet emellanåt.

Upptäckte nyss att om du är inne i en tråd du bevakar så står det "Sluta bevaka tråd" längst upp till höger i tråden. :)

Förlåt om jag upprepar fråga någon annan redan ställt, men jag hittar varken 'sök i tråd' eller var man avmarkerar bevakning av tråd?

Jag passar på och övar muticitatfunktionen

Jag är dålig på förklaringar men jag kan försöka hjälpa dig

Gå in på bevakade trådar och sedan klickar du på "visa alla bevakade trådar" klickar i den lilla rutan framför tråden du vill ta bort och sedan väljer du "sluta bevaka trådar" och trycker på ok.

@Pancakes Jag vet inte om jag missförstår dig, men jag använder mig av "Nya inlägg" som ligger under Rubriken "Forum" i det mörkgröna fältet. Är det den du menar? (Såg nu att man bara kommer tillbaka 10 sidor med den, det är lite kort känner jag personligen spontant? I alla fall för mig som sitter och slösurfar här på nätterna när det inte händer så mycket nytt, då passerar jag ibland 10 sidor med råge.

@Mammas Åh, en hade jag inte ens sett! Den ligger delvis bakom google-sökfältet på min skärm (13"). Jag tänkte på det som är under "Just nu i forumet" i den högra spalten. Förr kunde man ju klicka på rubriken och hamna där man nu hamnar om man går via forum --> nya inlägg. Tack för upplysningen :bow:

(och ja, en del dagar kan nog 10 sidor vara för lite)

Jag saknar att man inte längre kan se kan se var användaren bor, tycker det kan vara ganska kul för då kan man snubbla över någon som bor i närheten av en själv. Nu måste man ju klicka på bilden och det gör man ju inte. Det är inget super duper viktigt men lite synd att det är borta. :(

Nu kikade jag under pancakes --> mitt material. Där finns en lista med de trådar jag skrivit i (typ som "visa inlägg" på gamla) men där syns inte att det skrivits något nytt i tråden sedan jag gjorde det så som det gjorde på den gamla. Den funktionen hade jag gärna haft igen. Eller ska jag behöva rota runt och bevaka alla trådar jag skriver i så de hamnar på den sidan? En del trådar man medverkar i är ju inte så långlivade...

@Pancakes Om du klickar på "forum" och sedan "bevakade trådar" Så kommer du till en lista med trådar som tidigare hette "prenumerationer". Är det detta du söker? Nu i början är dock alla inlägg som är nyare än en månad markerade som olästa, så man kan få bläddra lite. Men när du väl kollat sista sidan i en tråd så skall det funka nästa gång!

@Gunnar Min startsida domineras fortfarande av tre jättestora galleribilder, och jag får scrolla en hel skärmlängd för att se texten. Ser inte så bra ut...

@Gunnar Min startsida domineras fortfarande av tre jättestora galleribilder, och jag får scrolla en hel skärmlängd för att se texten. Ser inte så bra ut...

Jag skulle tro att det skulle hjälpa gunnar om du talade om det handlar om dator eller läsplatta/mobil, vad du har för läsare och skärmstorlek...

Jag sitter på en vanlig stationär dator, 22" skärm som delas på två fönster. Kör Chrome. Det är alltså när min skärmbredd motsvarar ca 14" som sidan ser ut så här:
buke.jpg

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama