Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Det ser säkert ut som hos dig. Ser inte vad jag Skriver i min text då sidan hoppar hela tiden och det går inte att sätta punkter ibland så det ser ut som jag hoppat över det
Kan inte ta en bild. Det fodrar ju att man måste ladda upp den för att kunna visa här, med andra ord gå in via en datorn. Å det händer ytterst sällan att jag gör.

Ta en skärmdump och lägg upp på instagram, länka sen in den via webstagram.

Tack för att du tipsade om hur vissa sidor i bloggen ser ut, har missat det tidigare och ingen har hört av sig. Så skall det inte se ut, skall se om jag kan göra en snabb lösning nu och om inte annat skall det fixas längre fram.

Senast ändrad:
Om någon undrar hur man ser hur det ser ut i en Iphone, så testa att dra fönstret på datorn så att det blir riktigt smalt. Då har ni smartphone-utseendet.

Kollar jag i min blogg här så ligger hela texten ord för ord på en rad på vänster sida. Totalt omöjligt att läsa.
Kan inte heller bestämma själv hur nära jag vill ha texten. Jag vill ha liten text och nu känns det som att orden är inne i ögonen på mig.
För mig, helt missanpassad sida. För andra helt perfekt. Vi är olika.

Den egna blogg-sidan hade en bugg som gjorde att högerkolumnen inte hamnade under resten som det är tänkt när skärmen blir smal. Jag har ny bytt layout-inställning och nu bör det fungera som det skall igen.
Det där med hoppande och inte sätta punkter verkar mysko, inget jag hört något om tidigare.

Såhär ser det ut från min S3. Alldeles ypperligt tycker jag :)

Screenshot_2014-04-21-00-00-27_zps8e4efd0e.png

Skrev en text innan i en annan tråd och gjorde jag en punkt och sen hoppade ner en rad för ett påbörja en ny mening så försvann punkten

Som nu när jag bytte till ett annat stycke. Jag hade en punkt där uppe men den försvann och går inte sätta dit igen.

Det
Den egna blogg-sidan hade en bugg som gjorde att högerkolumnen inte hamnade under resten som det är tänkt när skärmen blir smal. Jag har ny bytt layout-inställning och nu bör det fungera som det skall igen.
Det där med hoppande och inte sätta punkter verkar mysko, inget jag hört något om tidigare.

Det såg normalt ut nu :)
Bara datumet vill vänster vid blogginläggen som syns dåligt. Man ser inte Aet i april och bara halva tjugan.

Nu var jag tvungen att kolla hur det ser ut i min mobil (Nokia Lumia 920 med Windows Phone 8). På min telefon är skillnaden marginell jämfört med datorn (har båda uppe samtidigt).

På telefonen funkar det nya betydligt bättre. Förr kunde jag ha lite problem med att svara för att raderna bröts märkligt mm.

Jag skall försöka jobba lite mer på layouten i bloggen längre fram, jag är inte helt förtjust i den, hade önskat och hoppats att den legat lite närmre forumlayouten. Detta var den enda vettiga blogglösningen som fungerar med forumet och som kunde importera de gamla bloggarna. Jag hoppas och tror att den är helt ok, även om jag inte tycker att den är så snygg.

Jag verkligen avskyr typsnittet som är nu :meh: Det gör ont i ögonen att läsa i alla fall från mobilen :down:
Vedervärdigt!

@Matmissbrukaren
Det där med punkterna är ju helmysko! Mitt förra inlägg i den här tråden skrev jag från mobilen och jag tycks ju ha gjort samma manöver som du - med bevarad punkt!

En skillnad finns dock när jag jämför Nippes skärmdump med hur jag ser Buke i min telefon. Jag kan inte se de sista sidorna som små "ikoner" i inläggets "ruta". Så jag måste klicka på rubriken för att gå inlägget, kan inte gå direkt till sida femtielva. I datorn kan jag däremot det. Märkligt. Men jag antar att det funkar lite olika beroende på mobil.

@Matmissbrukaren
Det där med punkterna är ju helmysko! Mitt förra inlägg i den här tråden skrev jag från mobilen och jag tycks ju ha gjort samma manöver som du - med bevarad punkt!

En skillnad finns dock när jag jämför Nippes skärmdump med hur jag ser Buke i min telefon. Jag kan inte se de sista sidorna som små "ikoner" i inläggets "ruta". Så jag måste klicka på rubriken för att gå inlägget, kan inte gå direkt till sida femtielva. I datorn kan jag däremot det. Märkligt. Men jag antar att det funkar lite olika beroende på mobil.

Jag har en Samsung galaxy 4mini med android, om det skulle kunna göra skillnad. Jag ser det som på skärmbumpen.

Det är nog mitt fel att det blir lite dubbelt, ville köra en extra backup nu så här i början, det segar ner en del.

@Gunnar Jag påbörjade ett svar i tråden tidigare, men någon annan svarade samma sak jag hade tänkt skriva så jag avbröt. Det jag hade skrivit har sedan dess legat kvar i svarsrutan, trots att jag markerat och deletat. Nedtonat. Finns det någon rensa-knapp som jag missat någonstans? Klickar jag på pilåtvänster i verktygslisten "ångra (ctrl+z) nu, så kommer den gamla påbörjade texten tillbaka... Är jag blind som inte hittar rensa?

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama