Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

@mandalaki Avmarkering av bevakade trådar blev besvarat senast för några sidor sedan, men jag kan skriva det igen (istället för den som svarade senast) :)
Om du är inne och läser i tråden du vill sluta bevaka så bläddrar du längst upp på sidan (spelar ingen roll vilken sida i tråden). Över översta inlägget på sidan, ute i högermarginalen, står det i grön text "sluta bevaka tråd". Där klickar du :idea: :D

@mandalaki Avmarkering av bevakade trådar blev besvarat senast för några sidor sedan, men jag kan skriva det igen (istället för den som svarade senast) :)
Om du är inne och läser i tråden du vill sluta bevaka så bläddrar du längst upp på sidan (spelar ingen roll vilken sida i tråden). Över översta inlägget på sidan, ute i högermarginalen, står det i grön text "sluta bevaka tråd". Där klickar du :idea: :D

Men det var alltså inte det jag frågade om, utan Sök i tråden ;)

Nu har jag inte läst igenom hela tråden för det orkar jag inte
Men nu har jag varit iväg en vecka på semester och möts av att sidan har ändrats nu när jag kommit hem och märker vilken jävla irritation jag får av den nya telefonsidan!

Kan man inte ha som det var innan? Att hela sidan syns och inte det här jobbiga vad det nu är

Jag är inne på buke 95% via telefonen och det här systemet står jag inte ut med.

Förlåt om jag upprepar fråga någon annan redan ställt, men jag hittar varken 'sök i tråd' eller var man avmarkerar bevakning av tråd?
Sluta bevaka gör man på samma ställe som man börjar, högst upp till höger i tråd, forum, m.m. Möjligen finns det fler ställen också.

Om du klickar på den högra (intern sökning) sökrutan högt uppe till höger kan du söka beroende av var du är på forumet och kan även välja olika sökningar med hjälp av att kryssa i och ur rutor, ex.vis Sök i denna tråd.

Och så vill jag inte ha det. Det borde vara fritt om man vill ha det eller inte. Hatar mobilanpassade sidor!

Vill helt enkelt ha bort den nya mobilsidan. Helt värdelös!
Man får ingen som helst överblick över sidan. Borde vara valfritt om man vill ha det eller inte.
På vissa andra sidor kan man välja längst ner på sidan ifall man vill ha anpassad för mobil eller webbversion.
Min tid på buke kommer minska avsevärt annars.

Vid en sådan här stor förändring, det är 10 år sedan sist, och även vid mindre ändringar kan man tyvärr aldrig göra alla nöjda. Väldigt mycket av det man stör sig på är att man är van att det fungerar på ett sätt och nu fungerar det på ett annat.
För mig personligen är det på vissa sätt krångligare att lägga in nyheter, men det vägs upp av att vissa andra saker runt det är lättare.

Jag har velat göra en uppdatering av forumprogramvaran i ca 5 års tid, nu blev den större än jag från början tänkt, men den är betydligt modernare och framtidssäkrare och det finns ingen återvändo. Vissa saker har jag efter förslag ändrat och fixat till och det kommer fortgå och i och med att denna plattform vidareutvecklas kommer fler förbättringar framöver, något som inte sker med den gamla programvaran.

Jag förstår helt att alla inte kan bli nöjda och glada vid alla förändringar. Men det är en rätt så stor skillnad mot att tex ändra teckensnitt och en storlek på texten!

Det blir helt enkelt så att buke inte kommer vara någon sida jag hänger på varje dag längre. Jag startar inte upp datorn enbart för att gå in hit, när alla andra sidor jag besöker erbjuder att även se webbversionen och då räcker min mobil för det.
Tråkigt men jag klarar inte av mobilanpassade sidor för det är inte alls som att vara inne via datorn, och det är ju det jag vill vara, men från mobilen.

@Matmissbrukaren Jag tror det var någon tidigare i tråden som hittade var man kunde använda webversionen på mobilen, kommer inte ihåg vem det var dock...
Vet inte om du refererar till mitt tips till Breaktown men om det är så så kan jag säga att det inte fungerar för Buke. Att begära skrivbordsversionen fungerar endast när det är två olika hemsidor sas, Buke är ju responsiv dvs samma hemsida jämt, bara att den anpassar formatet.

@Matmissbrukaren Jag tror det var någon tidigare i tråden som hittade var man kunde använda webversionen på mobilen, kommer inte ihåg vem det var dock...
Tror inte det fungerade. Det kan fungera om man har en mobilsajt och en desktopsajt. Här är det samma som anpassar sig efter storleken/upplösningen på skärmen sk responsiv design.
Det är dock betydligt fler som sagt att det är jättebra och fungerar mycket bättre att surfa från mobilen numera än de som velat ha tillbaka det gamla.

@Matmissbrukaren
- Mobilsidan är visserligen helt okej men det måste finnas en länk till desktopversionen! Det finns inget värre än sajter som tvingar en att surfa på mobilversionen om man inte vill.
@Breaktown Kan du inte bara välja desktopversionen på telefonen? Så gör jag på vissa sidor, klickar i den rutan bara så är det ju som vanligt liksom :)

Alltså, jag har en Samsung Galaxy 3 så på en iPhone vet jag inte, men i alla fall, på min så klickar jag på inställningsknappen nere till vänster och då kommer det här upp:

Screenshot_2014-04-17-16-43-48_zps88937795.png

och då bockar jag helt enkelt för "Begär skrivbordsver..." :)

Om du har iPhone bör det ju finnas nåt liknande.

Edit. Varför är bilden monsterstor?!?

Fast nu har ju niphredil tagit bort bilden, men du kan kanske hitta ändå vart man ändrar?

Men @Matmissbrukaren kan du inte ta en skärmdump på din telefon och visa hur det ser ut? Jag tycker Buke är alldeles förträffligt i mobilen nu - nu går det ju liksom att använda väldigt smidigt :)

Men @Matmissbrukaren kan du inte ta en skärmdump på din telefon och visa hur det ser ut? Jag tycker Buke är alldeles förträffligt i mobilen nu - nu går det ju liksom att använda väldigt smidigt :)

Det ser säkert ut som hos dig. Ser inte vad jag Skriver i min text då sidan hoppar hela tiden och det går inte att sätta punkter ibland så det ser ut som jag hoppat över det
Kan inte ta en bild. Det fodrar ju att man måste ladda upp den för att kunna visa här, med andra ord gå in via en datorn. Å det händer ytterst sällan att jag gör.

Kollar jag i min blogg här så ligger hela texten ord för ord på en rad på vänster sida. Totalt omöjligt att läsa.
Kan inte heller bestämma själv hur nära jag vill ha texten. Jag vill ha liten text och nu känns det som att orden är inne i ögonen på mig.
För mig, helt missanpassad sida. För andra helt perfekt. Vi är olika.

Vad märkligt att sidan hoppar och att du inte kan skriva punkter, så är det inte alls hos mig. Så nej, jag tror inte alls att den ser ut som hos mig. Du behöver absolut inte ta en bild, var bara nyfiken hur det ser ut eftersom du tyckte att det var så otroligt bökigt. För att lägga upp en bild behöver man inte gå in på en dator, jag lägger alltid över dem direkt från min mobil via min Photobucket-app som jag har laddat hem. Litet tips bara.

För mig, helt missanpassad sida. För andra helt perfekt. Vi är olika.

Fast jag tror inte att någon skulle tycka att det är en perfekt sida om det är så att den hoppar hela tiden till exempel. Det är nog något mysko med din telefon kanske?

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama