Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag har förresten upptäckt att första olästa fungerar dåligt i bildtrådar. Bilderna hinner oftast inte laddas innan så man skickas upp i tråden allt eftersom de laddas klart. Inget jätteproblem, visserligen, vore ju inte bättre med en fördröjning av första olästa-funktionen så det får man väl leva med.

Det känns väl mer som att det är önskvärt att folk faktiskt förminskar sina bilder något innan man lägger in dem på forumet, så de går snabbare att ladda. :)

Nu har jag letat och letat och letat men finner den inte. Synd eftersom jag använde den funktionen ganska ofta. :down:
Jag har kollat upp lite mera och vad jag förstår finns inte denna funktion, om det är ett stort långvarigt intresse för den tror jag att det finns en addon som jag möjligen skulle kunna installera för att fixa till detta.
Någon på ett annat forum undrade vad funktionen var bra för, vad den användes till och det enda de kom fram till där var stalkning?!

#842 Stalking? Man kan ju ändå få fram en enskild användares inlägg i en lista eller söka fram en enskild användares inlägg i en specifik tråd. Vad skulle den funktion vi diskuterar då tillföra i termer av stalking?

Jag använde den helt enkelt för att se hur många inlägg olika användare skrivit i en tråd eller för att klicka mig fram till en specifik användares inlägg i en tråd (snabbare än att söka fram det).

Jag har kollat upp lite mera och vad jag förstår finns inte denna funktion, om det är ett stort långvarigt intresse för den tror jag att det finns en addon som jag möjligen skulle kunna installera för att fixa till detta.
Någon på ett annat forum undrade vad funktionen var bra för, vad den användes till och det enda de kom fram till där var stalkning?!

Jag får nog tillstå att jag oftast använt den för att vara näsvis. :angel: Typ Nu har du faktiskt skrivit 75 procent av inläggen i den här tråden.

Något säger mig att det inte är skäl nog för dig att lägga energi på att fixa det ;)

Jag tror du kan hälsa dina forumpolers att ditt forum Bukefalos har en ganska unik sammansättning användare som faktiskt har diskussionen som intresse, och möjlogheterna i forumet är dynamiska i den. Att kolla av vilka som deltar i en diskussion kan avgöra mitt deltagande i en tråd, jag kollar också av när det är dags för mig att lugna ner mig just för att inte vara stalk-ish i diskussionen. Jag är också intresserad av om någon annan i diskussionen är stalk-ish och det hjälper mig att hålla lite distans till just den som är överrepresenterad i just den diskussionen. Att kunna kolla av vilka som skrivit i en tråd är ovärderligt bra ibland. Ingen funktion som handlar om liv eller död för forumet, men en faktor i diskussionen, för mig iallafall.

:laugh:

Fast vi kan nog inte ha en funktion som går ut på att jag ska kunna banka till lbb med jämna mellanrum.
Jag skulle snarare betrakta funktionen som nödvändig med tanke på nämnda syfte!

Håller f ö med Honung. @Gunnar, hälsa de där jepparna på "ett annat forum" att jag varken håller med eller ens bryr mig om deras åsikt. :cautious:

@Gimlan Jo det syns på profilen men då måste man ju klicka på den. :p
Här har vi ett exempel på när jag vill ha funktionen att se lista över användare som skrivit i tråden. Då hade jag lätt kunnat klicka fram Gimlans senaste inlägg i den här tråden. Nu bläddrade jag tre sidor bakåt och bara nä, jag har fortfarande ingen aning om vad ovanstående citat handlar om.

Problemet kunde för all del avhjälpts med citatsvar eller inläggshänvisning men folk kommer vara sloppy med sådant, det räknar jag med.

Här har vi ett exempel på när jag vill ha funktionen att se lista över användare som skrivit i tråden. Då hade jag lätt kunnat klicka fram Gimlans senaste inlägg i den här tråden. Nu bläddrade jag tre sidor bakåt och bara nä, jag har fortfarande ingen aning om vad ovanstående citat handlar om.

Problemet kunde för all del avhjälpts med citatsvar eller inläggshänvisning men folk kommer vara sloppy med sådant, det räknar jag med.
Eller så använder du sökfunktionen när du är inne i tråden. Sök på medlem Gimlan, kryssa i "enbart den här tråden" och vips har du hennes inlägg här.

Nu har ju Gunnar varit fiffig och lagt in citatet så snart man klickat på svara, så det är när folk börjar talla på delete-tangenten och tar bort citatetoch istället hippar till det med en taggning det blir problem nu.

Eller så använder du sökfunktionen när du är inne i tråden. Sök på medlem Gimlan, kryssa i "enbart den här tråden" och vips har du hennes inlägg här.
Nu har inte jag testat det, men har för mig att någon skrev att man måste söka på ord också? Eller stämde inte det, kanske?

Edit: Testade (borde ha gjort innan jag skrev, kanske) och det funkade utan ord. :) Tack för tipset!

Jag har blivit notisknarkare! Jag måste hela tiden kolla om jag fått några nya röda lappar :banghead:

Trådbevakning använder jag inte så jag har ställt in notiserna på taggningar, citat och gilla - och jag måste hela tiden kolla om jag fått nåt nytt. Fan värre än facebook:rage:

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 915
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama