Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Jag gick precis in på föräldraforumet för att testa, det är ett forum jag aldrig besöker.

Spelar ingen roll vilken tråd jag väljer, jag hamnar mitt i diskussionerna.

Jag måste alltså klicka mig tillbaka till första inlägget i alla nya/olästa trådar :confused:

Knepigt! Men jag provade lite fler trådar och det fungerar i en del och i en del så har jag samma problem.

Är det någon som hittat Sök i tråden?

Jag skulle just söka ett inlägg i den här tråden men hittar inte funktionen.
Till exempel, ja.

Bra illustrerat! Här svarar Lovisaleonora på en fråga, utan att hänvisa till frågan varken genom citat eller att tagga postnummer eller ens tagga den som frågar något. Närmast ovan är en helt annan post, det kunde lika gärna varit trettioåtta svar eller flera sidor emellan frågan och lovisaleonoras svar. Det bäddar för konstigheter, osämja och missförstånd.

Fast lugn och fin nu, är det att bråka och missförstå att förbättra forumet? Gör det ont någonstans om funktionen skulle vara möjlig att införa igen?

Det är nog väldigt personligt hur ofta man känner att det händer, men jag tycker DET är mer irriterande än att själv dra slutsatsen om det var ett svar till specifik i tråden, eller ett allmänt svar i tråden/diskussionen.

Hur multiciterar ni från olika sidor? Jag fick klippa och klistra när jag skulle göra det.

vem har multiciterat från olika sidor? Jag vet inte om jag gjort det ens?!

Men, ett problem jag har vid citering, är att så snart jag klickat på citera åker jag (och citatet) ner till svarsrutan längst ned på sidan. Vill jag citera flera så får jag gå tillbaka i tråden, och då kommer nästa citat ovanpå det första, det blir fel kronologi så då får man klippa och klistra.

:laugh: Jamen eller hur! Fast jag förstod att frågan var allmän, du brukar inte tilltala mig med 'ni'! ;) Men eftersom jag upplever multiquote något komplicerad som jag sa ovan, så vet jag inte om jag ens har multiquotat från olika sidor, med de praktiska issues det innebär att multiquota så tror jag att även det kan bli ett problem. Att multiquota alltså. Om det ska fungera så som jag beskrev ovan.

@mandalaki
Du gör som vid vanliga citat men sparar utkast innan du byter sida. jag provade med lite inlägg från dig nu och det gick bra.

Det jag skrev var inte det minsta drygt. Din reaktion visar däremot precis på problemet. Jag gjorde en allmän reflektion, inte riktad till någon, om att systemet utan direkt svarsfunktion förmodligen passar bättre på mindre forum.

Och trots att det inte var riktat till vare sig dig eller någon annan specifik person så tog du åt dig och började försvara dig i dryga ordalag. Så det funkar uppenbarligen inte så bra som du tror.
Hur menar du att de gjort då? Använt din knapp men svarat mig, t ex?
Också ett exempel på otydligheten när man inte citerar :rofl:

Jag menade inte dig! Eller någon annan inne just nu. Jag frågade vem som helst :D

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama