Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Litet citat är helt okej.

Det som skulle behövas vid @-taggningen är en pil som man kan klicka upp inlägget med. Men det kanske inte går att lösa.

(Citerar från en annan tråd)

När jag klickar på trådrubriken på en tråd som jag inte har läst så kommer jag inte till trådstarten utan till sista sidan/inlägget. :down:

Precis!

Det blir samma resultat som om du klickar på den blå punkten. Håller man muspekaren över säger bägges text "Gå till första olästa inlägg" och har man då markerat alla forum som lästa blir det fel.

(Citerar från en annan tråd)

Förlåt @Gunnar men detta blev inte bra. Det blev precis som jag har sett att det är på alla andra forum med den funktionen: den fungerar inte. När jag klickar på trådrubriken på en tråd som jag inte har läst så kommer jag inte till trådstarten utan till sista sidan/inlägget. :down:
Som jag skrivit tidigare, jag tror den kommer fungera bättre, anledningen till att den inte fungerar tror jag beror på importen och att vad man läst och inte läst inte sparats.
En variant när man läst det man tycker att man skall läsa kan vara att markera alla forum som lästa för att kunna börja om från början.

Om man vill gå till första inlägget i tråden är det bara att klicka på trådstartsdatumet under rubriken.

Nu vet jag inte hur enkelt det skulle vara att lösa eller hur vettigt det är, borde man inte kunna leva med originalvarianten med ett litet citat?

Problemen är när folk inte citerar. Samt när de använder @-taggning istället.

Men alltså, rent tekniskt så har väl varje post ett id, som borde kunna länkas och trådas? Det är ju det forum som dessa går ut på i grunden? Hur kan det inte vara tekniskt självklart, jag förstår inte?

Förlåt @Gunnar men detta blev inte bra. Det blev precis som jag har sett att det är på alla andra forum med den funktionen: den fungerar inte. När jag klickar på trådrubriken på en tråd som jag inte har läst så kommer jag inte till trådstarten utan till sista sidan/inlägget. :down:

Jag kände mig tvungen att prova. :p Mig händer inte detta, jag kommer till TS ursprungsinlägg i trådar jag inte läst.

Om man vill gå till första inlägget i tråden är det bara att klicka på trådstartsdatumet under rubriken.
Väldigt kontraintuitivt att tidpunkten för senaste inlägget är en länk till trådstarten. :cautious:

Åh ja, hoppas att det hela rätta till sig så småningom! Och allt är inte skit :angel: - jag gillar att man får en notis när någon har citerat en.

Använd citat om det är oklart, @honung tror jag överanvänds just nu och är som sagts tidigare inte bra om man vill peka på ett specifikt inlägg.
Inga forum trådar sina inlägg längre, det gjordes inte heller som standard på det gamla forumet från 2004, jag lyckades den gången hacka in det, då det fanns en gömd, trådning i bakgrunden.

Jag tänker inte försöka skriva om detta forum till att bli ett trådat forum. Ett citat om man tar bort själva citatet är exakt det som fanns på det gamla forumet med skillnaden att det ligger i inlägget och inte uppe till höger. Det finns en pil som leder till inlägget man svarat på/citerat.

Möjligen som jag skrev tidigare skulle man kunna göra en dubblett av citat-funktionen men utan själva citatet eller kanske ta bort själva citatet från dagens citat och låta alla trycka på pilen för att se vad de svarat på. Pilen skulle kunna göras mer synlig.

Jag är dock inte säker på att dessa lösningar är bättre en den citat-funktion som vi har nu.

Problemet med att folk inte citerar är antagligen inte mycket större än problemet med folk som inte skrev knapplån tidigare.

Åh ja, hoppas att det hela rätta till sig så småningom! Och allt är inte skit :angel: - jag gillar att man får en notis när någon har citerat en.

Jag tror att jag tycker att ALLT är bättre än förut - förutom det där att man behöver citatsvara för att vara tydlig. Det är den enda försämringen, för min del.

Jag är dessutom förbluffad över att den här omgörningen orsakat så lite gnissel. Innan har det varit ett jävla liv över något varenda gång. Men jag gissar att de flesta är vanare vid internet nu och har lärt sig att sajter fungerar olika, tröskeln vid nymodigheter är inte lika jobbig.

Markerade alla forum som lästa men det hjälpte ej. Blir fortfarande skickad till sista inlägget i (nya) trådar jag inte har läst.

@Gunnar
Bara för att göra tydligt, jag avser inte att forumet visuellt ska trådas, det vore hemskt1 Men att kunna göra posterna spårbara i trådning genom klick. Inte helt sällan förs många diskussioner i en diskussion och jag har många gånger klickat mig bakåt, bakåt för att få sammanhang i en sån innan jag svarar.
Som sagt, citat är vad som gäller nu. Taggningen är bara ett ping, och som du säger så överanvänds det just nu på sina håll. Hittills upplever jag det som jag fått bra taggningar som varit relevanta men jag ser att det taggas bara för att man kan på andra håll.
Allt sätter sig väl så småningom.

Väldigt kontraintuitivt att tidpunkten för senaste inlägget är en länk till trådstarten. :cautious:

Läs igen vad jag skrev, det är tidpunkten för första inlägget du klickar på.
Jag kan dock hålla med om att det inte är det första man tänker på, framförallt inte om man använt det gamla forumet innan.

Men i de allra flesta fallen vill man komma till senast olästa inlägget i tråden, det känns då logiskt att den största klick-ytan leder dit, anser jag.

Förhoppningsvis börjar alla citatsvara, då är problemet löst.

Men det är lite frustrerande när du skriver sånt här:

Problemet med att folk inte citerar är antagligen inte mycket större än problemet med folk som inte skrev knapplån tidigare.

Någon annan påpekade det tidigare i tråden också. Vi är många som deltar dagligen i diskussionerna här, när vi då får höra från någon som nästan inte deltar alls att X är inget problem - då är det frustrerande.

Du behöver inte alls göra som vi säger, men det skulle kännas bättre om du kunde erkänna våra upplevelser. Vi deltar i livliga diskussioner här dagligen.

Jag är dessutom förbluffad över att den här omgörningen orsakat så lite gnissel. Innan har det varit ett jävla liv över något varenda gång. Men jag gissar att de flesta är vanare vid internet nu och har lärt sig att sajter fungerar olika, tröskeln vid nymodigheter är inte lika jobbig.
Jag tror faktiskt att klagomålen är få för att det nya forumsystemet överlag är betydligt bättre än det gamla och det kan jag säga då det faktiskt inte är jag som gjort det, jag gjorde inte det gamla heller.

Har du markerat alla forum som lästa?

Jag tror att om man använder den funktionen så hamnar man på inlägg skrivna efter det.

Ja, jag gjorde det någon gång under gårdagen. Idag gick jag in i ett forum (western) jag aldrig är i för att prova och valde en tråd som skapats för några dagar sedan. Kom alltså direkt till ursprungsinlägget efter att ha klickat på trådrubriken.

I trådar där jag vet att jag har varit inne i kommer jag till det första inlägg som jag inte läst än. Förutom om det var länge sen som jag varit inne i tråden då kommer jag till det första av de som skrevs senast. Alltså i de trådarna kan det vara äldre inlägg som är markerade som lästa fast jag inte läst dem. Men så var det även i det gamla forumet.

Förhoppningsvis börjar alla citatsvara, då är problemet löst.

Men det är lite frustrerande när du skriver sånt här:

Någon annan påpekade det tidigare i tråden också. Vi är många som deltar dagligen i diskussionerna här, när vi då får höra från någon som nästan inte deltar alls att X är inget problem - då är det frustrerande.

Du behöver inte alls göra som vi säger, men det skulle kännas bättre om du kunde erkänna våra upplevelser. Vi deltar i livliga diskussioner här dagligen.
Jag förstår inte detta riktigt, du och även andra för fram er åsikt och jag för fram min åsikt om hur vi tror att det är. Det är riktigt att jag inte deltar i lika många diskussioner, men jag har även använt det här nya systemet betydligt mycket längre. Vilket möjligen gör att vi tror olika om olika saker.

Jag lyssnar och försöker förbättra och förenkla det som går, vissa saker är ganska enkla att lösa, exempelvis länkmenyn för mobiler och möjligheten att välja sans serif även då båda tog några timmar av funderande på vad som var den bästa lösningen och hur det skulle göras.

När det gäller att lägga till en ytterligare funktion som i princip gör samma sak som citatsvar, har jag ännu inte kommit fram till om det är en bra idé och om det skulle behöva genomföras tror jag att det skulle ta betydligt mycket längre tid för att få det att fungera.

Jag kom dock just på något som möjligen kan lösa detta smidigt och utan någon programmering det är dessutom jätteenkelt att använda för användare, om det nu bara fungerar. Återkommer till det i nästa inlägg.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama