Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Ska jag vara ärlig tycker jag diskussionerna och diskussionssättet blir bättre utan att man svarar direkt till person, utan tillför åsikter och fakta i tråden, rent allmänt. Till den den berör, s a s. De gånger man vill spara specifikt, använder man @.

Jag saknar inte funktionen ett dugg, utan har tvärtom tyckt det varit drygt när folk i tid och otid tilltalar en annan, medan de adresserar mig eller tvärtom. Betydligt mer svårbegripligt.

Det fungerade :)
Vad man gör är att man markerar inläggsnummret kopierar det och klistar in det. Man bör kunna klicka och dra också om man föredrar det. #698
Det är ju kanon! :) Verkar tyvärr inte fungera på surfplatta dock (dvs jag lyckas inte markera inläggsnumret) men det går ju att leva utan, jag citerar för det mesta ändå. :)

Det är ju en bra funktion som borde kunna minska ner citatströsslandet. :up:
Edit: fattar inte hur jag får det att funka? Kopiera inläggsnumret?

En helt annan grej: funktionen "Nya inlägg har skrivits sedan du laddade den här sidan. Visa dem?" fungerar inte för mig. Sidan hänger sig helt om jag klickar på länken.

Tänk att man kan bli så glad för en så enkel sak, fruktansvärt enkelt, det gällde bara att komma på att möjligheten redan fanns där.

Tänk att man kan bli så glad för en så enkel sak, fruktansvärt enkelt, det gällde bara att komma på att möjligheten redan fanns där.
Ja nu är vi en bit på väg i alla fall! :) Enkel lösning, kräver dock en lika aktiv insats av inläggspostaren som det är att citera. Huvudsaken är att man gör något av det så länge det inte anges per automatik vad man svarar på! :up:

Ja nu är vi en bit på väg i alla fall! :) Enkel lösning, kräver dock en lika aktiv insats av inläggspostaren som det är att citera. Huvudsaken är att man gör något av det så länge det inte anges per automatik vad man svarar på! :up:
Det vara lite av detta jag menade med KL, det kräver också en aktiv insats.
Min uppfattning är att när folk vant sig kanske vi får bättre diskussioner då folk då vanligen adresserar hela tråden med sina svar och använder citat om de specifikt vill vända sig till en användare.
Jag anser nog att det är bättre att standarden är att vända sig till alla i tråden med svar och inte till en person specifikt, dock är det självklart bra att citat-funktionen finns.

Jag anser nog att det är bättre att standarden är att vända sig till alla i tråden med svar och inte till en person specifikt, dock är det självklart bra att citat-funktionen finns.

Fast så fungerar det ju inte i skarpt läge. Som jag sa tidigare, så kan en aktiv diskussion innehålla många spår av diskussioner, som man tidigare har enkelt kunna sortera ut med en snabb blick på vem svaret är riktat till. Då behöver inte jag lägga större engagemang till den posten om just den för min medverkan i diskussionen inte är relevant.
Om alla svar i en diskussion ska vara allmänna, så blir det ju ett åsiktstorg.

Ja, jag gjorde det någon gång under gårdagen. Idag gick jag in i ett forum (western) jag aldrig är i för att prova och valde en tråd som skapats för några dagar sedan. Kom alltså direkt till ursprungsinlägget efter att ha klickat på trådrubriken.

I trådar där jag vet att jag har varit inne i kommer jag till det första inlägg som jag inte läst än. Förutom om det var länge sen som jag varit inne i tråden då kommer jag till det första av de som skrevs senast. Alltså i de trådarna kan det vara äldre inlägg som är markerade som lästa fast jag inte läst dem. Men så var det även i det gamla forumet.

Jag gick precis in på föräldraforumet för att testa, det är ett forum jag aldrig besöker.

Spelar ingen roll vilken tråd jag väljer, jag hamnar mitt i diskussionerna.

Jag måste alltså klicka mig tillbaka till första inlägget i alla nya/olästa trådar :confused:

Ger man drygt så får man drygt tillbaka och jag till skillnad från vissa behöver ju inte gissa, för jag är van systemet

Det jag skrev var inte det minsta drygt. Din reaktion visar däremot precis på problemet. Jag gjorde en allmän reflektion, inte riktad till någon, om att systemet utan direkt svarsfunktion förmodligen passar bättre på mindre forum.

Och trots att det inte var riktat till vare sig dig eller någon annan specifik person så tog du åt dig och började försvara dig i dryga ordalag. Så det funkar uppenbarligen inte så bra som du tror.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 129
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama