Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Gillar de nya funktionerna starkt och att hemsidan är responsiv och även anpassad till mobiler. Riktigt nice!

Som ny medlem har jag aldrig riktigt förstått kl och tycker det känns skönare att skriva @namn och #inläggsnummer eller hur man nu vill göra.

Har läst att texter som tex. Times new roman är bättre på papper och att texter som t.ex. Arial är bättre för datorer, varför vet jag dock inte.

Just nu är jag inne på min iPhone och något som jag uppfattar lite "jobbigt" är väl att man måste dra flera gånger för att komma till navigatorn. Vore skönt med en diskret knapp som gjorde jobbet åt en. ;) Men detta är ju dock ren lathet så egentligen är det endå väldigt bra.

Nya förändringar>gamla

Sen kan man ju alltid fixa lite allteftersom. :D

Var gärna jättespecifik med på vilka platser texten är liten och svårläst, ibland kan det se lite olika ut på olika datorer.

Det kanske är att man behöver vänja sig vid layouten bara, tycker redan att jag ser texten bättre. Men det jag skulle önska var ett snäpp större när man är inne i en tråd är:
Menyn med alla underforum (heter det så?) där Avel, Senior, Om Bukefalos mm ligger.
Menyn under där Hem, Galleri, Bloggar mm ligger
Underrubrikerna på Radannonser, Just nu i forumet mm.

Som ny medlem har jag aldrig riktigt förstått kl och tycker det känns skönare att skriva @namn och #inläggsnummer eller hur man nu vill göra.
Fast kl betyder att man svarar allmänt i tråden o inte en speciell person eller inlägg.
Förr syntes det uppe till höger vilket inlägg man svarade på, det syns inte nu.

Förr syntes det uppe till höger vilket inlägg man svarade på, det syns inte nu.

Saknar det redan. Det blir mycket svårare att följa en diskussion när man bara vet vem en svarar, inte vilket inlägg. Har redan fått ge upp att förstå vad en del svar är svar på eftersom jag inte hittar rätt inlägg. Det passar bra till ren chatt men blir jobbigt i ett diskussionsforum.

Har lärt mig surfa från mobilen nu, funkar bättre förutom att det är så segt + jobbigt att inte kunna gå till rätt forum direkt.

@Gunnar Hur är det med typsnittet, du har inga funderingar på att ändra det till en mer läsvänlig variant? Det borde ju göra citaten mer lättlästa också.

Tycker inte heller om typsnittet, väldigt jobbigt att läsa. Förstår dock inte diskussionen om citaten, det är ju bara att gå till originalinlägget och läsa. Problemet är att dessa är svårlästa och texten är stor.

@Gunnar, jag gillar det nya massor :love:

Men jag saknar att kunna märka enskilt forum som läst. Det är förvisso jättebra att kunna märka alla som lästa på en gång men ibland hinner man inte kolla allt man vill.

Sen ser jag gärna att @ inte syns när man taggar någon, det räcker gott att länken får en avvikande färg.

Tycker inte heller om typsnittet, väldigt jobbigt att läsa. Förstår dock inte diskussionen om citaten, det är ju bara att gå till originalinlägget och läsa. Problemet är att dessa är svårlästa och texten är stor.
Och så får man scrolla ner till rätt inlägg man läste på? Det är vad som händer mig, vet inte om hur det funkar om man tas till citat på första sidan, har inte kommit så långt.

Med de nya stilen på citaten nu blev det lättare att läsa. Och som sagt, det handlar ju inte om ens egna inlägg utan vad andra citerat och svarat på, det vill jag ju kunna läsa.

Jag vet inte varför det är svårt att läs kursiverad text, men bokstäverna är inte tydliga, de ser likadant ut, det blir bara krumelurer av det, som ju är enkelt att bota genom att ha en text som inte är kursiverad.

Jag har inga problem med att texten är stor i alla fall, tvärtom var det ju det första jag tänkte på, hur skönt det är att kunna läsa på ett forum utan att kisa :D

@Gunnar, jag gillar det nya massor :love:

Men jag saknar att kunna märka enskilt forum som läst. Det är förvisso jättebra att kunna märka alla som lästa på en gång men ibland hinner man inte kolla allt man vill.

Sen ser jag gärna att @ inte syns när man taggar någon, det räcker gott att länken får en avvikande färg.
4263-1397900671-52f21a3170dc6cdbede1dd35610f9d6a.png

Men det går väl att markera enskilda forum som lästa, se ovan.

Folk har redan idag problem med hur @ taggning fungerar jag tror att det är bra att @ finns med för att visa hur det går till.

Tack, @Gunnar! :bow:

Jag tryckte o letade överallt inatt (första gången jag var inne på nya forumet) tyckte jag men det missade jag.

Jag tror tvärtom när det gäller @-taggningen (vis av tidigare forum, vissa fattade ju inte det där med klickbara länkar hur man än visade ;). Mitt förslag är att det kommer som bildtext om man håller muspekaren över, då ser man skillnaden. :idea:

Läste förresten här ovan att en del har problem med typsnittet, så även jag.

Jag måste kisa för att kunna läsa detta typsnitt.

@-tecknet bör vara synligt för att följa standard från andra typer av sociala medier. @ talar om att det är en användare som är länkad, # talar om att det är ett ämne som är länkat. Detta är extra viktigt om vi önskar få in fler yngre.

Typsnittet håller jag med om att bör bytas. Ta ett som är sans serif, för seriferna stör läsförståelsen på små blanka ytor. När vi testkörde forumet tidigare hade jag inget problem med det eftersom jag testkörde på 17" och 21". Men nu på iphone är det jobbigt...

Jag tycker att teckensnittet är perfekt. Snyggt och lättläst. Men å andra sidan tittar jag enbart från dator med stor skärm. Går det inte att fixa en funktion där man kan välja mellan ex. det nuvarande och ett som passar smartphones bättre? Det känns ju tråkigt att det blir de ena eller andra som får bäst läsbarhet.

@Gunnar Kanske jag som är trög men var hittar man sina inlägg? Förut kunde man ju få upp listor på alla sina postade trådar och inlägg och även se om det var några nya svar i den tråden. Hur gör man det nu?

Jag har inga problem med att texten är stor i alla fall, tvärtom var det ju det första jag tänkte på, hur skönt det är att kunna läsa på ett forum utan att kisa :D

Jag måste kisa för att kunna läsa detta. Det har blivit ansträngande att läsa med detta typsnitt. Sen vet jag inte om det är typsnittet som gör att texten känns stor och utan flyt.

Tillägg: Storleken kan man ju enkelt ändra själv, testade med mindre nu och nä det är typsnittet som gör det svårläst.

Läste förresten här ovan att en del har problem med typsnittet, så även jag.

Jag måste kisa för att kunna läsa detta typsnitt.

Jag tycker också att typsnittet är väldigt jobbigt. Det blev än mer tydligt när jag surfade i mobilen och listan över nya inlägg var i ett typsnitt utan klackar, det blev så otroligt mycket mer lättläst då.

@Gunnar , snälla fixa ett bättre typsnitt, antingen som standard eller att man kan välja vilket man vill ha.

Jag tycker också att typsnittet är väldigt jobbigt. Det blev än mer tydligt när jag surfade i mobilen och listan över nya inlägg var i ett typsnitt utan klackar, det blev så otroligt mycket mer lättläst då.

@Gunnar , snälla fixa ett bättre typsnitt, antingen som standard eller att man kan välja vilket man vill ha.

Såg nu att det är ett mer lättläst typsnitt i trådöversikten även när man surfar via dator. Kan inte med ord beskriva hur mycket bättre det är. :p

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama