Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

Det är medvetet gjort, eftersom det är jag som lägger in alla nyheter, trots att jag inte skrivit dem, tyckte jag det var bättre att det är tomt än att min avatar syns vid varje inlägg.
Dessutom ser trådlistan lite annorlunda ut, utan avatar där också, samt med lite större teckensnitt.

Allt detta är också för att nyheterna skall skilja sig lite från de vanliga trådarna, då det är något annat.

Något som jag verkligen saknar är:

*Att man kan se vilka trådar man skrivit i när man bläddrar runt.

*Att det inte är blått vs grått framför sina inlägg man gjort om man går in på sin profil för att kunna se om det kommit in nya svar eller inte.

Annars så är jag helnöjd,bra jobbat @Gunnar !

Det är medvetet gjort, eftersom det är jag som lägger in alla nyheter, trots att jag inte skrivit dem, tyckte jag det var bättre att det är tomt än att min avatar syns vid varje inlägg.
Dessutom ser trådlistan lite annorlunda ut, utan avatar där också, samt med lite större teckensnitt.

Allt detta är också för att nyheterna skall skilja sig lite från de vanliga trådarna, då det är något annat.

Fast att alla andra som också skriver inte ska synas är ju konstigt? Det är ju titt som tätt diskussioner uppstår i nyhetstrådarna, och som nu när man måste citatsvara ett inlägg för att se vem som skrivit det blir det jätteunderligt i mitt tycke.

@Fibusen i de trådar du svarat i syns din bild i en liten bild framför bilden på den som startat tråden, alltså till vänster om trådrubriken, när du skrivit i en tråd. :)

Alltså jag menar att man inte ska lusläsa dem, mer få ett hum om vad det handlade om. När man svarar har man ju redan läst det ursprungliga inlägget.
Ja men man läser ju trots allt andras inlägg också och inte bara inlägg riktat mot en själv eller som man själv svarar på.

Det är en fördel att veta vad Adam svarade på på sidan 28 om han citerar Evas inlägg från första sidan när det är det han menade. I alla fall jag kommer inte ihåg allt från sidan 1. Gör du? Således får jag helt enkelt läsa det citerade för att förstå att Adam inte svarade Goddag Yxskaft egentligen. För att skumma igenom dem krävs fortfarande att man kan se vad det står.

Eftersom man kan välja huruvida man vill läsa hela det citerade eller bara den lilla bit som syns så borde det ju gå att ha"rak" och lite större text så att "alla" faktiskt kan se texten.

Alltså, som gammal bakåtsträvare som gått diplomerad kurs i grafisk psykologi på Tidningarnas Telegrambyrå en gång i tiden så hävdar jag bestämt att ett citat ska skiljas från ordinarie text genom att kursiveras! Skiiiitfult med vanlig brödtext i citatrutan!

Något som jag verkligen saknar är:

*Att man kan se vilka trådar man skrivit i när man bläddrar runt.

*Att det inte är blått vs grått framför sina inlägg man gjort om man går in på sin profil för att kunna se om det kommit in nya svar eller inte.

Annars så är jag helnöjd,bra jobbat @Gunnar !
Som skrivits tidigare, du kan se om du skrivit i en tråd.
Jag tror du skall använda Bevakade trådar om du vill ha en bra funktion för att se om det kommit nya inlägg.

Alltså, som gammal bakåtsträvare som gått diplomerad kurs i grafisk psykologi på Tidningarnas Telegrambyrå en gång i tiden så hävdar jag bestämt att ett citat ska skiljas från ordinarie text genom att kursiveras! Skiiiitfult med vanlig brödtext i citatrutan!

Lite OT: Jag gillade kursiveringen för tydlighetens skull men den blev konstig (svårläst) med så liten text i det typsnittet. Liten text var ju bra - liten plats men nu är det lättare att läsa för mig iaf (utan synfel :D).

Provar med att öka storleken på citat-texten och lägga tillbaka kursivering, bättre eller sämre?

Och som synskadad lånar jag mer än gärna ut mina ögon till dig så att du kan få fundera på om det egentligen är så viktigt att texten är kursiverad så att den är svårläst för vissa- dock inte för dig tydligen- eller om den kan se ut som den gör nu så att alla kan läsa vad det står.

Bra! Kursiv stil funkar dåligt i längre text ...
Lite OT: Jag gillade kursiveringen för tydlighetens skull men den blev konstig (svårläst) med så liten text i det typsnittet. Liten text var ju bra - liten plats men nu är det lättare att läsa för mig iaf (utan synfel :D).

Citaten är ju inte långa, de är bara ett par rader. Den texten ska skilja sig från brödtexten, kursiv text är dessutom en signal om preteritum, något som har inträffat tidigare.

Provar med att öka storleken på citat-texten och lägga tillbaka kursivering, bättre eller sämre?

Tumme upp!

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama