Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna

I menyraden som visar vilket forum du är på så finns det en liten diskret pil längst till höger. Klickar du på den får du upp en meny med alla forumen listade i.

Nej, det fungerar tyvärr inte på mobilen eftersom man inte kan scrolla i den lilla rutan som kommer upp. Det finns inte plats för allt i den överst. Så nej, det löste inte problemet det minsta, snarare tvärtom eftersom när jag sen klickade på bakåt för att få bort rutan så gick sidan bakom bakåt oxå :down:

Dubbelpost... Det verkar funka lite sådär om man inte svarar på sista sidan. Då skickades uppenbarligen inlägget, men jag fick bara upp en helt vit sida.

@Gunnar

Jag har fortfarande inte fått svar på varför du ändrat på hur utseendet på mailen nu blivit.

Exempel:
Förut stod det att X skrivit i tråd Y.
Och sen stod det vad X skrivit och eventuella bildlänkar.

Nu står det bara att det finns svar och en länk till trådens början.

Och för mej innebär försämringen att det är meningslöst att prenumerera på trådar med den försämringen. .. :(

Och snälla söta rara Gunnar. ..
Ta tillbaka möjligheten till att surfa osynligt igen.
Min mailbox har korkats igen med elaka mail från dom som mest höll på förut.

Pga vissa omständigheter surfar jag nästan alltid numera på mobilen. Och med det nya utseendet så är texten bautastor att det bara får plats med ett inlägg i taget så det blir ett otroligt massa scrollande. ...
Visst har jag stor text normalt men inte SÅ STOR ;)

Nu tror jag inte att det var något nytt. ...

Gammalt är att även jag hamnar var som helst i trådarna när jag trycker på den blå knappen eller gå till första olästa. ...

@Gunnar all text på forumet har blivit otroligt liten. Inläggen går bra att zooma i vebbläsaren, men texten på trådbeskrivningarna på forumen är jätteliten, zoomar jag in så blir bilderna mycket större men det blir mindre text och texten i sig ökar bara en kvarts millimeter. Går det att få lite större text där? Har svårt att se vad det står, ser bara rubrikerna.

Om jag går till forumlistan med hjälp av den grå pilen så kan jag scrolla i listan.

Ok, det kan inte jag. Jag får en ny telefon på torsdag, får väl se om det fungerar som det ska med den.
Men jag tycker att det är supertråkigt att man inte bara kan få se den menyn direkt, istället för att hålla på o öppna extra sidor, som drar mer data. Och som alla vet så är data dyrt idag, så man vill ju helst inte slösa med den.

Jag tror inte att meningen är att man ska läsa citaten, meningen är att de ska visa vad man svarar på.

Men jag håller med om att den kursiva stilen inte är lyckad. Dock är det skönt att citaten tar så lite plats.

Inne från datorn för första gången. Hemskt mycket lättare än från mobilen. Precis som för palle så är texten MEGASTOR på mobilen och står det ca 4 meningar i ett inlägg så tar det upp hela skärmen (jag har visserligen liten, hästanpassad mobil som får plats i ridbyxorna ;)). Det är så sanslöst jobbigt att jag knappt ser någon mening med att vara inne på mobilen längre vilket var typ det enda jag använde bukefalos på förutom jobbdator.

Alltså jag menar att man inte ska lusläsa dem, mer få ett hum om vad det handlade om. När man svarar har man ju redan läst det ursprungliga inlägget.

En sak som stör mig väldigt mycket (mest från mobilen) är menyerna. Först en rosa. Undermenyerna till den syns inte i mobilen. Sedan en grön (som jag inte tycker bör innehålla en Forumflik, de finns ju ovan). Och sedan en till med pilarna vart man befinner sig. Tre menyer fast utan undermenyerna i mobilen är väldigt mycket kaka på kaka för mig iaf :)

Jag har anpassat förstasidan lite så att de stora bildgalleribilderna inte visas om man har lägre upplösning.
Jag skall titta på detta med textens storlek, i vissa lägen är den för liten och i vissa för stor, troligen både beroende på vem man frågar och vilken apparat de använder.

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 917
Senast: Nahar
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 131
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan startades 14/5 1996 och fyller därför 24 år idag! Under året har det inte skett några större uppdateringar av...
Svar
4
· Visningar
2 871
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama