Skillnaden mellan kor å hästar..

E

EricaModin

En grej fattar jag nt. Varför är reglerna så pass ''hårda'' när det gäller hästar och nt kor? Typ som taggtråd. Får man inte ha på hästhagarna, men dom som har kor har ju massa taggtråd, men då e de ingen som bryr sig. Varför inte?
Kor är ju minst lika viktiga..
Själv skulle jag aldrig sätta upp taggtråd i våran hage, men vf ska kossorna inte få sån uppmärksamhet?
Som exempel, kossor får stå inne hela vintern typ, massa gör det. Sen om en häst står inne skit länge så ser ngn det och klagar eller ngt liknande. Vi släpper alltid ut dom på morgonen å in på kvällen, gör vi vilken årstid det än e för jag tycker att djur ska få vara ute. Men varför bryr sig då inte en del om när kossor står på samma tråkiga plats skit länge? Båda två är djur, och ska ha samma regler tycker jag. Vad tycker ni?
Överdriver jag? Tycker inte jag.
En kossa e ett djur på fyra ben precis som en häst. Och dom flyr med om det kommer fara, percis som en häst. Hästar och kossor funkar till och med ihop! Så vf känns det som att hästar får all uppmärksamhet medans kossorna inte får det, och kan snarare få mera fara..
Det ska vara rättvist! :banana:

Sv: Skillnaden mellan kor å hästar..

Ang taggtråden: Hästar är flyktdjur, kossor är det inte på samma vis så risken är markant mindre dels att en kossa ska skena genom stängslet (då ska hela flocken vara vettskrämd), dessutom är risken en kossa trasslar in sig i taggtråd mindre än att den häst gör det.

Kossor och hästar är dessutom helt olika vad gäller rörelse osv. Kossor ligger långa stunder och idisslar t ex, medan hästarna ligger extremt korta stunder och istället (om de har det valet) rör sig hela tiden.

Och det är ju alldeles nyss som reglerna ändrats, innan var de samma lika - förutom att kossorna hade det bättre sommartid då de hade krav på utevistelse då vilket inte hästarna hade.

Så jag vet inte om jag tycker kraven är så himla olika förutom på ett litet fåtal punkter.

Sen tycker givetvis jag med att både kor och hästar ska få gå ute osv. Samtidigt så måste man komma ihåg att många kor ingår i produktionsledet - och där är det tyvärr pengar att ta hänsyn till med, det måste gå med vinst. Och kossor som måste matas dubbelt så hårt för att hålla hullet ute under stränga vintrar, kossor som förfryser juvren etc innebär en inkomstförlust.

Jag tror de kossor som går i inomhus-lösdriftssystem med mjölkningsrobotar har det rätt mycket bättre än många hästar som går i en fyrkantshage mellan 9-12 på fm och sen står i sin 3*3 meters box..

Båda två är djur, och ska ha samma regler tycker jag. Vad tycker ni?

Kaniner är också djur på fyra ben, och dom har knappast behov av exakt samma regler som hästar...

Som Alexandra säger, det är två helt olika djur med olika behov och beteenden. Eller, helt olika är väl att ta i, men de är inte så lika som man kan tro...

Min erfarenhet av kor är att de inte skräms i första taget, utan ställer sig gärna och stirrar en stund först och avgör sedan om de ska bemöda sig med att springa. Mjölkkor har ju tunga juver att släpa omkring på. Drar sedan en drar alla. Hästar reagerar ofta först och tänker sedan. Det gör att risken för att de ska gå igenom är mycket större.

Min erfarenhet är också att kor som går ute många gånger har större hagar med mer mat än de flesta hästar, de har alltså i de fallen ett mindre behov av att försöka beta utanför hagen. De har heller inte man och svans med massor av hängande tagel som riskerar att fastna i taggtråd om de slår med svansen eller betar i närheten.

Nu tycker jag inte att taggtråd är ett bra stängsel egentligen, inte heller för kor. Men det är lätt att anta att de har samma behov för att de är liknande i sin kroppsform. Självklart ska även kossorna få sina behov tillgodosedda så långt det går, men som sagt... vi har dem för vår skull och inte för sin egna, och de är ett djur i produktion, inte för hobby. Naturligtvis får de inte lida för det, och jag önskar att alla djur fick ha det så naturligt som möjligt.

Men på det stora hela skulle jag nog säga att väldigt många hästar (särskilt många "fina" hästar) lever mindre naturliga liv än kossorna gör. De står instängda stora delar av dygnet, får inte röra sig ordentligt ute utan får sin motion genom ridning, liten eller ingen kroppskontakt med andra hästar, får inte sitt tuggbehov tillgodosett, inget bete ens på sommaren etc etc.

Eftersom friska och nöjda djur producerar mer och bättre mat (mjölk eller kött) så borde det vara i ägarens intresse att ta hand om sina djur på ett optimalt sätt. Många hästägare har inte sett sambanden verkar det som...

Ang taggtråden: Hästar är flyktdjur, kossor är det inte på samma vis så risken är markant mindre dels att en kossa ska skena genom stängslet (då ska hela flocken vara vettskrämd), dessutom är risken en kossa trasslar in sig i taggtråd mindre än att den häst gör det.

Varför skulle risken att en ko trasslar in sig vara mindre än att en häst gör det? :confused: Kossor är visserligen inte lika reaktiva som de flesta hästar (även om det även hos kor är ras- och individbundet), men min erfarenhet är att de har mycket striktare hierarkier i flocken och gärna jagar varandra över staketen. Taggtrådsskador på kor är mycket vanligt skulle jag vilja säga, så jag tycker det är ett svagt argument för att hålla kor på taggtråd.

Däremot, precis som Petunia är inne på, har nog en genomsnittlig kossa betydligt fler kilometer staket på sitt samvete i jämförelse med en genomsnittlig häst. Det är väldigt svårt (och dyrt) att underhålla så många mil av staket som kor kräver om man inte använder sig av taggtråd.

För att kossor inte är speciellt benägna att slå med frambenen t ex. Dessutom har de inte en massa tagel i man och svans.

Taggtrådsstaket sätts väl vanligtvis i boghöjd, dvs frambenssparkande är inte största skaderisken? På de flesta kor låter man dessutom svansarna växa ut sommartid (som skydd för insekter) och de har rätt rejält med tagel då. Möjligtvis kan jag gå med på att gemene nöt har något tåligare skinn än gemene häst och därför blir småskadorna inte lika allvarliga, men i övrigt tror jag inte det är någon större skillnad mer än vad man är villig att lägga ekonomiskt på djuret.

De flesta taggtrådsstaket (ja och andra stakettyper med för den delen) brukar ha två trådar? I alla fall här går de allra flesta kossor på dubbeltråd.

Jo, visst är det (minst) två trådar. Jag upplever dock sällan att den nedre tråden sitter lika lågt vid stängsel med taggtråd som till exempel med elstaket. Men jag kan ha fel. Du har säkerligen en poäng för jag kan inte minnas att jag någonsin sett frambensskador efter taggtråd, vare sig på nöt eller häst. Men jag har såklart träffat betydligt mer nöt som gått på taggtråd än häst, så där är nog inte min erfarenhet en särskilt tillförlitlig statistikkälla. ;)

En grej fattar jag nt. Varför är reglerna så pass ''hårda'' när det gäller hästar och nt kor? Typ som taggtråd. Får man inte ha på hästhagarna, men dom som har kor har ju massa taggtråd, men då e de ingen som bryr sig. Varför inte?

Jag tror att det helt krasst handlar om pengar. Det skulle vara för dyrt att förbjuda taggtråd för kor och bönderna har som grupp mer påtryckarkraft på politikerna än den mer oorganiserade gruppen hästägare.

Tänk vad man tillåter med höns och grisar. Där är det inte tal om att de ska få röra sig naturligt som det är när det gäller hästar.

Så hästarna är nog ganska priviligierade när det gäller djurlagstiftning.

Jag tror att det till syvene och sist nog mest beror på individ och på som redan nämnts hagstorlekar och så?

När jag var barn så hade vi både kor och ponnyer - bakom taggtråd. Och stora stallet jag red unghästar åt hade också kor (och grisar) och hästar/ponnyer - ofta gick även hästarna bakom taggtråd i sommarhagarna. Och kan inte minnas varken ko eller häst som skadades på taggtråden, däremot en häst som skadade sig när hon av ngn anledning gick igenom en trägrind.

Och en av mina fick rivsår på bringan efter det att jag bytt ut all taggtråd mot el, men hästskrället blev rädd, sprängde eltråden och for rakt in i grannbondens taggtrådsstängslet :crazy:

Jag skulle inte ha hästar bakom taggtråd idag och har inte haft det på 15 år typ, och ser ingen egentlig anledning i 99% av fallen att ha det till någon häst. Men skaderisken i de flesta fall är nog låg sålänge det är stora hagar, ingen anledning för djuren att fundera på att ta sig bortom hagen osv. Men när det väl BLIR skador av taggtråd riskerar de att bli såpass omfattande, vilket jag misstänker är grundanledningen till förbudet? De kan ju skada sig - även livshotande - på alla typer av stängsel, men det är större risk med taggtråd den gång oturen är framme. Och i och med att hästar är flyktdjur och överlag mer 'reaktiva' när de fastnar etc, så anser jag risken är större att en häst skadar sig på taggtråd än en ko den gång det sas händer något.

Jag är tudelad ang vad jag tycker om taggtråd till kor btw. Jag tycker egentligen inte vi ska ha någon taggtråd i naturen - de vilda djuren råkar illa ut av den ibland med. Fast det gör de av andra stängseltyper också. Och att ha en fem - sex hektar stor hage inkl skog till korna, stängslad med el. Det vill till att elen inte fallerar då. För jag ser nog hellre kor bakom taggtråd än ute på vägarna faktiskt ;) Däremot borde det vara snudd på skottpengar på de bönder som inte sköter sina taggtrådsstängsel. Är ju tyvärr mer än en gång det legat övervuxna härvor av taggtråd på fält/i skogar.

Tänk vad man tillåter med höns och grisar. Där är det inte tal om att de ska få röra sig naturligt som det är när det gäller hästar.

Så hästarna är nog ganska priviligierade när det gäller djurlagstiftning.

Bara om du, som du gör här, jämför med produktionsdjur. Annars är det en vanlig uppfattning bland de som kan sådant att lagstiftningen tar jämförelsevis liten hänsyn till hästars naturliga beteenden jämfört med lagstiftningen för andra sällskapsdjur. Det är tex lag på att marsvin ska ha sällskap av minst en artfrände, medan lagen bara säger att hästar ska ha "lämpligt" sällskap.

Det är inte heller lag på att hästar ska få "röra sig naturligt". Det är lag på att de varje dag ska få röra sig fritt i sina naturliga gångarter. Detta kan ske genom att man släpper dem i fem minuter i ett ridhus, fullt lagligt.

Jo men djur som djur! nu blir ja nästan arg xd ! En katt är lika mkt värd som en hund, en häst är lika mkt värd som en ko eller gris. Tycker inte man ska ha det. enligt min åsikt. Och vadå hästar har lättare för att trassla in sig :o? En häst är väll däremot så mycket smidigare. Men tror dom har lika stor risk att trassla in sig. Detta har hela min släkt diskuterat, (alla är nästan bönder) Och dom tycker med att det är för stor skillnad.. Tror de e från person till person :)

Jag tror att det till syvene och sist nog mest beror på individ och på som redan nämnts hagstorlekar och så?

När jag var barn så hade vi både kor och ponnyer - bakom taggtråd. Och stora stallet jag red unghästar åt hade också kor (och grisar) och hästar/ponnyer - ofta gick även hästarna bakom taggtråd i sommarhagarna. Och kan inte minnas varken ko eller häst som skadades på taggtråden, däremot en häst som skadade sig när hon av ngn anledning gick igenom en trägrind.

Och en av mina fick rivsår på bringan efter det att jag bytt ut all taggtråd mot el, men hästskrället blev rädd, sprängde eltråden och for rakt in i grannbondens taggtrådsstängslet :crazy:

Jag skulle inte ha hästar bakom taggtråd idag och har inte haft det på 15 år typ, och ser ingen egentlig anledning i 99% av fallen att ha det till någon häst. Men skaderisken i de flesta fall är nog låg sålänge det är stora hagar, ingen anledning för djuren att fundera på att ta sig bortom hagen osv. Men när det väl BLIR skador av taggtråd riskerar de att bli såpass omfattande, vilket jag misstänker är grundanledningen till förbudet? De kan ju skada sig - även livshotande - på alla typer av stängsel, men det är större risk med taggtråd den gång oturen är framme. Och i och med att hästar är flyktdjur och överlag mer 'reaktiva' när de fastnar etc, så anser jag risken är större att en häst skadar sig på taggtråd än en ko den gång det sas händer något.

Jag är tudelad ang vad jag tycker om taggtråd till kor btw. Jag tycker egentligen inte vi ska ha någon taggtråd i naturen - de vilda djuren råkar illa ut av den ibland med. Fast det gör de av andra stängseltyper också. Och att ha en fem - sex hektar stor hage inkl skog till korna, stängslad med el. Det vill till att elen inte fallerar då. För jag ser nog hellre kor bakom taggtråd än ute på vägarna faktiskt ;) Däremot borde det vara snudd på skottpengar på de bönder som inte sköter sina taggtrådsstängsel. Är ju tyvärr mer än en gång det legat övervuxna härvor av taggtråd på fält/i skogar.

När vi typ fick låna en annan hage låg det taggtråd i hagen, inte helt okej..:mad:

Jo men djur som djur! nu blir ja nästan arg xd ! En katt är lika mkt värd som en hund, en häst är lika mkt värd som en ko eller gris. Tycker inte man ska ha det. enligt min åsikt. Och vadå hästar har lättare för att trassla in sig :o? En häst är väll däremot så mycket smidigare. Men tror dom har lika stor risk att trassla in sig. Detta har hela min släkt diskuterat, (alla är nästan bönder) Och dom tycker med att det är för stor skillnad.. Tror de e från person till person :)

Men om du nu blir så arg på taggtråd, vad är alternativet tycker du? Att kor ska gå i små leriga fållor nära gården? Att riskera att flocken med ungtjurar kommer ut på bygden när en gren blåser ner på elstaketet? Eller att handjuren kanske i än större utsträckning ska hållas instängda hela livet? :confused:

Som jag tidigare skrivit är jag inte särskilt positiv till taggtråd, de flesta anledningarna har redan Alexandra_W tagit upp. Men då får man ju ställa det i relation till vad alternativet är och jag vet inte om det är särskilt positivt ur kornas synvinkel.

Varför skulle risken att en ko trasslar in sig vara mindre än att en häst gör det? :confused: Kossor är visserligen inte lika reaktiva som de flesta hästar (även om det även hos kor är ras- och individbundet), men min erfarenhet är att de har mycket striktare hierarkier i flocken och gärna jagar varandra över staketen. Taggtrådsskador på kor är mycket vanligt skulle jag vilja säga, så jag tycker det är ett svagt argument för att hålla kor på taggtråd.

Och jag skulle vilja säga att taggtrådsskador på kor är mycket ovanligt, såvitt jag kan minnas har vi inte haft en enda de senaste 5-6 åren, trots många kor på bete varje år. Inte heller har de jagat varandra över/genom staketen, det har jag bara sett hästar göra.

(Därmed inte sagt att jag tycker taggtråd är ett kanonalternativ när det gäller stängsel.)

kl

Vi har 130 kor som går i hagar dygnet runt, hela året.
Hagarna består både av eltråd och viltstängsel, minsta hagen är 1ha, de flesta hagarna är väl 4-6ha och den största är 50ha med elstängsel.

Att skylla på "att det är jobbigt, det är dyrt" är så fel..

Våra djur är väldigt lugna, men alltid finns det de som springer igenom och då vore det verkligen inte roligt med taggtråd. Hellre några lösa djur än flera svårt skadade (hagarna är inte nära större vägar)Är de lösa tar man bara tag i havrehinken och vips är alla kossor inne igen (okej, det finns undantag :p)

Taggtråd är ett väldigt farligt staket, oavsett djurslag.

Att skylla på "att det är jobbigt, det är dyrt" är så fel..

Fast det har ju inte direkt med lathet eller snålhet att göra. Har man marker där inte enbart eltråd lämpar sig (väldigt kuperat, långsträckta, långt från gården osv) blir det de facto både dyrt och krävande att underhålla. Antagligen mer än vad som är försvarbart som småföretagare.

Men jag vet inte, småbrukare är ju på väg att utrotas helt och hållet och kanske har man andra möjligheter att sätta av personal på stora gårdar, där har jag faktiskt dålig koll.

Och jag skulle vilja säga att taggtrådsskador på kor är mycket ovanligt, såvitt jag kan minnas har vi inte haft en enda de senaste 5-6 åren, trots många kor på bete varje år. Inte heller har de jagat varandra över/genom staketen, det har jag bara sett hästar göra.

(Därmed inte sagt att jag tycker taggtråd är ett kanonalternativ när det gäller stängsel.)

De flesta skadorna vi hade var på mjölkkorna, dvs de som föstes in 2 ggr om dagen. Antagligen störde väl den rutinen flockens mönster på ett sådant sätt att de var mer benägna att bråka och trängas. Gällande ungdjuren som betade i fred hela sommaren var det sällan några taggtrådsrelaterade skador.

om det är långt från gården använder man sig av solenergi :idea:
vår största hage är 40km från gården, mina föräldrar har aldrig sett avståndet som ett problem..

Varför är taggtråd enklare att sätta upp i oländig terräng?

Nää, tycker inte det finns några goda alternativ för taggtråd.. tur att det är förbjudet här :) (eller jag tror att man inte får sätta upp ny taggtråd, men gammal kan få sitta kvar..hmm)

om det är långt från gården använder man sig av solenergi :idea:
vår största hage är 40km från gården, mina föräldrar har aldrig sett avståndet som ett problem..

Ett problem med elstängsel som man inte har möjlighet att kolla ofta är att det är mycket känsligare mot olika störningar/fel som kan hända jämfört med elfria stängsel. Så att ha en elhage 40 km bort skulle jag inte vara så förtjust i ifall jag inte hade någon i närheten som kollade den ofta. En lösning skulle ju vara att man hade någon sorts larm som larmade ifall det blev något fel. Det borde väl inte vara så omöjligt att tillverka ett larm som t.ex. skickar ett SMS ifall det blir något fel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 623
Senast: 13579vas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 672
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 233
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar