Skillnaden mellan Irish Cob och Tinker?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Vad är skillnaden mellan de två raserna egentligen? Jag har nämligen aldrig fattat det...
Om jag googlar "Irish Cob" resp. "Tinker", tycker jag att hästarna som sådana ser hyfsat lika ut. Som grädden på moset känner jag dessutom åtminstone 2 hästar som är dubbelreggade som både IC och T. :confused:
Är det ens någon väsentlig skillnad - för det finns ju trots allt två stamböcker?
 
Så konstigt är det egentligen inte. Det förekommer ju en del på hundsidan också.
(Min whippet är dubbelreggad, men samma rasnamn då)
 
Så är det ju med de varmblodiga sporthästarna också, det finns många olika stamböcker. Jag har t ex haft uppfödningar där jag kunnat välja om de ska registreras som hannoveraner eller SWB. Zangersheide är ju ett annat exempel, där ett stuteri helt enkelt startade en egen stambok. Min lusitano däremot kommer ju från en sedan länge stängd stambok, där finns inga alternativ.
 
om du gräver lite på djupet i arkivet här, så tror jag att du kan hitta ett gäng trådar om detta ämne - om de inte hamnade i papperskorgen eftersom det alltid blev krig i dem...

/dåvarande moderator

Intressant, tack! :up:
Förstår dock inte varför de skulle blivit krig i de? :confused:
 
På tal om bråk och olika stamböcker... Få se om jag minns detta rätt: På 80-talet delades den svenska stamboken för New Forest efter att det uppenbarats att en mycket använd hingst (Furzey Lodge Golden Wonder? förkortades iaf alltid FLGW) inte var New Forest. Det blev diskussioner om hur hans avkommor skulle klassas och det blev två föreningar i Sverige, om jag minns rätt var det SNF, Svenska New Forestföreningen som inte tillät FLGW-blod och ANF, Avelsföreningen för New Forest, som tillät det. Detta blev ju ett ickeproblem så småningom när hingsten hamnade allt längre ner i stamtavlorna.
 
På tal om bråk och olika stamböcker... Få se om jag minns detta rätt: På 80-talet delades den svenska stamboken för New Forest efter att det uppenbarats att en mycket använd hingst (Furzey Lodge Golden Wonder? förkortades iaf alltid FLGW) inte var New Forest. Det blev diskussioner om hur hans avkommor skulle klassas och det blev två föreningar i Sverige, om jag minns rätt var det SNF, Svenska New Forestföreningen som inte tillät FLGW-blod och ANF, Avelsföreningen för New Forest, som tillät det. Detta blev ju ett ickeproblem så småningom när hingsten hamnade allt längre ner i stamtavlorna.
idag har man strukit "furzey lodge", hingsten kallas bara Golden Wonder (vilket är logiskt, eftersom DNA-undersökningen visat att den inte kommer från det stuteriet, man vet varken rastillhörighet eller ursprung för hingsten som felaktigt påstods vara Furzey Lodge Golden Wonder...)
Och riktigt så enkelt som ett ickeproblem är det inte. Stamboken har stramat åt reglerna, så det finns numera ston som inte längre kan lämna renrasig new forest-avkomma trots att de är elitpremierade sen tidigare... Sug lite på den karamellen...
 
idag har man strukit "furzey lodge", hingsten kallas bara Golden Wonder (vilket är logiskt, eftersom DNA-undersökningen visat att den inte kommer från det stuteriet, man vet varken rastillhörighet eller ursprung för hingsten som felaktigt påstods vara Furzey Lodge Golden Wonder...)
Och riktigt så enkelt som ett ickeproblem är det inte. Stamboken har stramat åt reglerna, så det finns numera ston som inte längre kan lämna renrasig new forest-avkomma trots att de är elitpremierade sen tidigare... Sug lite på den karamellen...
Nä, då är det ju inte riktigt ett ickeproblem! Så besvärligt! Det kan ju inte vara mycket blod kvar, men tänk vilka spår en sån grej kan sätta.
Det där med att FL var struket har jag hört när du säger det...
 
Nä, då är det ju inte riktigt ett ickeproblem! Så besvärligt! Det kan ju inte vara mycket blod kvar, men tänk vilka spår en sån grej kan sätta.
Det där med att FL var struket har jag hört när du säger det...
det sto jag närmast tänker på har Golden Wonder som farfar.
(och om jag inte missminner mig är hon tagen ur avel nu, av annan orsak än härstamningen)
Det finns säkert en hel del ston kvar där han ligger "för nära" bakom i härstamningen.

(sen finns det ju en brist på logik i det hela, med tanke på att rasen fortfarande accepterar "forest horse" i stamtavlan...)
 
det sto jag närmast tänker på har Golden Wonder som farfar.
(och om jag inte missminner mig är hon tagen ur avel nu, av annan orsak än härstamningen)
Det finns säkert en hel del ston kvar där han ligger "för nära" bakom i härstamningen.

(sen finns det ju en brist på logik i det hela, med tanke på att rasen fortfarande accepterar "forest horse" i stamtavlan...)

Oj vad knasigt. Kan dessa registreras om i den tillåtande stamboken eller är det den som stramat åt reglerna? Kommer ingen av de hästar som har GW i stammen alls kunna registreras i den "stängda" boken eller är det helt kört för all framtid? På katt (åtminstone inom mitt förbund) bryr man sig inte om sånt som inte syns i den fysiska stamtavlan (vilket är 4 led) utan det är lite syns inte finns inte.
 
Oj vad knasigt. Kan dessa registreras om i den tillåtande stamboken eller är det den som stramat åt reglerna? Kommer ingen av de hästar som har GW i stammen alls kunna registreras i den "stängda" boken eller är det helt kört för all framtid? På katt (åtminstone inom mitt förbund) bryr man sig inte om sånt som inte syns i den fysiska stamtavlan (vilket är 4 led) utan det är lite syns inte finns inte.
Var det inte så att föl födda senast 2012 (inte helt 100 på årtalet) med max 6,25% GW-blod i stamtavlan fick registreras som new forest? Är procenten lägre är det inga problem. Jag har en bekant som föder upp new forest så jag borde fråga henne hur det riktigt var. Reglerna kom från den engelska modersföreningen och därför stramades det till. Vilket jag tycker är lite onödigt, så småningom kommer ju ändå procenten GW bli väldigt låg.
 
Oj vad knasigt. Kan dessa registreras om i den tillåtande stamboken eller är det den som stramat åt reglerna? Kommer ingen av de hästar som har GW i stammen alls kunna registreras i den "stängda" boken eller är det helt kört för all framtid? På katt (åtminstone inom mitt förbund) bryr man sig inte om sånt som inte syns i den fysiska stamtavlan (vilket är 4 led) utan det är lite syns inte finns inte.
SNF och ANF slog ihop sina påsar för ett antal år sedan.
Sen får jag erkänna att jag inte minns mer detaljer, så jag kallar på @dimmansstuteri som kan reda ut begreppen...
(min egen NF har 0% GW-blod, så jag har inte behövt lägga det på minnet)
 
Det finns ingen moderstambok som är så märklig som NF tycker jag.

Jag tänker på hur de hanterar gulanlag och hur de hanterar forest horse resp forest mare jämfört med GW-blodet. De hingstar som hade GW-blod har ju bevisligen gjort massor med bra saker för NF aveln i allafall i Sverige (tänker ffa på Dago och Dennie, Brekkie - eller vad den nu hette hann väl knappt få några avkommor)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 434
Senast: Dentaku
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 731
Senast: skuggi
·
Avel Jag har hört att rasen heter Irish Cob och Tinker är ett "skällsnamn" för rasen? Ett annat namn än tinker är också "irish busterd" ;)...
2
Svar
37
· Visningar
20 474
Senast: amkm
·
N
Hästvård Hejsan! Jag skulle behöva hjälp med lite frågor. Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en Irish Cob. Hästen verkar vara...
Svar
11
· Visningar
7 900
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp