Skillnaden mellan AR o övriga

Sv: Skillnaden mellan AR o övriga

Jag kanske missuppfattar dig, men vitsen med piaff, passage, ökningar och växlingar mellan dessa är ju att takten INTE ska ändras, däremot samlingsgraden.
När jag rider en häst med taktmässig gång så vill jag inte ändra takten, däremot vill jag kunna variera steglängden. Är hästen däremot "springig" och snabb i steget så vill jag hitta den takt där hästen vilar på steget.

Men vad menar du men taktmässig? att hästen tar i med båda bak lika mycket eller vad menar du annars?

Det är väldigt nyttigt att kunna ändra takten i tempot på alla hästar. Det är lite det som är ridning.
Om vi säger så att man travar helt vanligt på en häst med ganska trippiga gångarter. då vill iaf jag kunna ändra takten så att hästen får mer schwung och lugnare takt så att takten är bra i förhållande till tempot.
Jag vill också senare kunna ta passage och det är ju en taktändring i tempot.

Hur menar du med en alltför taktmässig häst?

Nu känns det lite som någon förvirring här ? Som du säger så vill man ju ha en lugnare takt på en häst med trippiga gångarter och med det menar jag ju att en trippig häst har ju ofta en för snabb takt i traven och tar då för korta steg och det vill man ju ALDRIG ha.

Man kan ju ändra tempot och steglängden i samma takt beroende på om du vill ha samlad,ökad trav, piaff eller passage sedan kan du ju passaga och piaffera i snabbare respektive långsammare takt för att kunna påverka hästen.
Jag vet att CD gjorde så med ett ekipage och jag TROR det var för att dom skulle hitta mer av schwungen i den riktiga traven och i passagen för den här hästen hade inget som helst av den varan. Men det var inget som hon försökte med dom andra hästarna som redan hade en bra takt och schwung.

Jag kanske missuppfattar dig, men vitsen med piaff, passage, ökningar och växlingar mellan dessa är ju att takten INTE ska ändras, däremot samlingsgraden.
När jag rider en häst med taktmässig gång så vill jag inte ändra takten, däremot vill jag kunna variera steglängden. Är hästen däremot "springig" och snabb i steget så vill jag hitta den takt där hästen vilar på steget.

Ja eller hur :bow:

Jag vill kunna ändra takten så den är både hög och långsam i samma tempo. tex jag vill kunna samla skritten i en snabb och långsam takt men det går lika fort framåt.

Det finns liksom olika takter då tex i tvåtakt om du förstår vad jag menar?

Det känns som att antingen är du världens sämsta på att förklara eller så förstår du nada av vad samling innebär :confused:

Jag hoppas och tror det är det första. :eek:

Delvis KL

Bara en kommentar....

Jag har ju förstått nu (bla genom tråden om forskning mm som kom att handla om mkt mer) att det inte är så långt ifrån eg som man kan tro när man läser här emellanåt:bow:

Tror det är som tuaphua och flera också, tror jag, skrev, ang praktiska och teoretiska kunskaper och kvalité resp brist på tränare.:(

I alla fall jag har lärt mej något här:idea:

Nu känns det lite som någon förvirring här ? Som du säger så vill man ju ha en lugnare takt på en häst med trippiga gångarter och med det menar jag ju att en trippig häst har ju ofta en för snabb takt i traven och tar då för korta steg och det vill man ju ALDRIG ha.

Man kan ju ändra tempot och steglängden i samma takt beroende på om du vill ha samlad,ökad trav, piaff eller passage sedan kan du ju passaga och piaffera i snabbare respektive långsammare takt för att kunna påverka hästen.
Jag vet att CD gjorde så med ett ekipage och jag TROR det var för att dom skulle hitta mer av schwungen i den riktiga traven och i passagen för den här hästen hade inget som helst av den varan. Men det var inget som hon försökte med dom andra hästarna som redan hade en bra takt och schwung.
I en normal trav vill jag ha en standrard lugn trav men när jag går mot piaff vill jag ha en snabbare takt och i passage en lugnare.

I Ar ändrar man takten först det kanske är det som är lite skillnaden? vad vet jag...?
Är det inte så att i engelskt så ska man ha samma travtakt i alla tvåtakter i programmet? (alltså GP)

Vad menar du med att man kan ha snabbare och långsammare takt för att kunna påverka dom? vad vill man påverka då?

Det med CD förstod jag inte vad vad det hon gjorde? en lugnare takt i traven och passagen? elelr jag förstod inte:confused:

Säg till om jag missuppfattat nåt du sagt:)

Det känns som att antingen är du världens sämsta på att förklara eller så förstår du nada av vad samling innebär :confused:

Jag hoppas och tror det är det första. :eek:
Ja du har rätt att jag är välrldens sämsta att förklara och jag vet inte om jag kan förklara bättre än så.. tyvärr.
När jag läser det så förstår jag ju vad jag menar vad är det jag tappar dig?:)

En häst som ökar sin takt i piaffen är inte tillräckligt stark- blir mer tramp på stället- tappat balansen o takten.
Det är ryttarens uppgift att hjälpa den att bli kvar i samma takt- när den orkar.
Samma sak i galoppen. Om den blir långsammare i piruettgaloppen måste den häva sig runt- tappar galopptakten.

hur menar du med -mer tramp på stället- ?
Hästen behöver inte tappa balansen och takten för att takten är snabbare:smirk:
Man ska kunna variera takterna i både två, tre och fyrtakt.

Måste bara fråga varför galopptakten ska vara snabb i piruetterna och traven ska vara sakta i piaffen? är inte det lite emotsägelsefullt?:confused:

Jag har inte skrivit att den ska vara snabbare eller långsammare, utan någotsånär samma takt. att den bevarar takten i övergångar.

Jag skrev kanske lite klumpigt. Jag menade: varför får inte galoppiruetttakten bli saktare och piafftakten bli snabbare.
Om hästen skulle(som du säger) tappa balansen utav en snabb takt och man strävar efter en långsam så måste det väl vara samma i galoppen efter vad du säger?

Måste bara fråga:
Hur menar du med samma takt. Vad mäter du efter?

en normalhäst orkar inte galoppera runt om det går för sakta- saktare.
Den sätter sig för mkt o fastnar- tar vikt med bägge bak samtidigt- oren takt o häver/ kastar sig runt- på båda bak.

Det finns en beskriven takt- beats per minute- som är optimal.Sen får man se till vad som passar individen bäst- där den fungerar.

En större häst kan inte ha samma som en mindre.

Faran med att rida för långsamt- jämt, är att den trampar bakom sig- kan ej vinkla om bäckenet. En häst som nästan går eller vickar på rumpan ligger i farozonen.

Den måste bli kvick för att kunna dra knäet till magen.;) på ett ungefär. Prova på dig själv.

Men är det inte meningen att hästen ska bli stark och därefter klara olika takter (även långsam) i alla träning även piruetter.

Det verkar ju helt onödigt att ha en optimal takt per minut som ändå ska anpassas efter hästen då är det ju helt olika ändå;)
Förresten jag har aldrig hört att det sagts att det finns nån optimal takt inom AR:confused:

Att hästen har invinklat bäcken beror inte på att hästen går snabbt eller långsamt...

Nej hästen måste vara stark för att kunna "dra knät till magen".

Du sa att man ska behålla takten i tex en övergång till piaff. Hur blir piaffen om den kommer i passage eller om den kommer i trav? (alltså passage-piaff-passage eller trav-piaff-trav)

Senast ändrad:

Om man nu tycker att det är "kul" att rida lite hej o hå- så visst.
en piruett som inte längre är i galopp, utan i jämnfotasprång.

då behöver man heller inte rida bytesserier som man ska, utan kan byta vart 4, 3, 2, 1.

då är det mer cirkus

Faran med att rida för långsamt- jämt, är att den trampar bakom sig- kan ej vinkla om bäckenet. Den måste bli kvick för att kunna dra knäet till magen.;) på ett ungefär. Prova på dig själv.

Att hästen har invinklat bäcken beror inte på att hästen går snabbt eller långsamt...

Nej hästen måste vara stark för att kunna "dra knät till magen".

Detblandas ihop grejjer här.

Takten är delvis beat per minute dvs att hästen skall trampa med lika många steg i minuten _hela_ tiden. Det finns ju självklrat inegt sånt optimalt utan det rä ju individueltl annars skulle man ju inte behöva anpassa kürmusiken til varje häst

Det handlar om att TAKTEN ÄR JÄMN Och det kan den vara om hästen hela tiden behåller sin balans.

(fumlade lite får fortsätta i nytt inlägg :angel: )

Att takten skall vara JÄMN förutsätter att takten är REN = i Balans.

Och här komemr vi in på bäckenet - bäckenet måste vinklar så att bak_delen_ kommer på plats.

Den hinner inte in om det går för såsigt = inaktivt Därför kan man rida på lite mer framåt särskilt i galopp för att få in bäckenet öht taget är galopp bra till det - förutsatt att hästen inte hamnar på bogarna istälelt för då får man ett annat taktproblem...

Även en unghäst har muskler/styrka att korta stunder vinklar bäckenent i allafall om ryttaren sitter på mitten - annars går det inte alls.

Och för att knäet ens skall tänka mot magen så måste den vara i balans = ren i takten = och losgelassen så att ryggen kan swinga uppåt - när käet tänker upp i magen.

Kvick räcker inte. Stark räcker inte.

Så mycket lättare att säga - än att göra

hur menar du med -mer tramp på stället- ?
Hästen behöver inte tappa balansen och takten för att takten är snabbare:smirk:
Man ska kunna variera takterna i både två, tre och fyrtakt.

Måste bara fråga varför galopptakten ska vara snabb i piruetterna och traven ska vara sakta i piaffen? är inte det lite emotsägelsefullt?:confused:

Nu komemr vi in på samma diskussion som förut - som blev vääldigt lång och full av misförstånd.

Detta med den rena takten är ett sätt att beskriva när hästkroppen är redo för samling - när det rent fysiskt är möjligt att föra över vikten bakåt.

På ett hälsosamt sätt

I en koorekt piaff så skall hästen växla mellan de rena diagonalerna då kan den vinkla bäckenet och orkar bilda en bro mellan fram och bakben så att den lyfter framdelen ( det är så vikten kommer bakåt - om samlingen är korrekt) Jämför när du står på två ben - hur får du ner vikt till det ena - ju du lyfter det andra.....

När hästen tappar balansen - så går bron av mellan fram och bak och den lyfter bara benen - inte framdelen

Den kan då bli överilad särskilt om den blir stressad - eller så kan de läsa det met att lyfta frambenen högre än bakbenen. Lite beroende på temperament och hur den förstår ryttaren

Förlåt men jag förstod inte avd ditt svar hade med mina frågor att göra? :confused:

Jag vet mycket väl om att piaff är diagonala lyft.
Jag förutsätter att hästen är i balans i både snabbare och långsammare takt om det jag pratar om.

men nu komemr vi in på fyrtaktsgaloppen som vi diskuterat så många gånger och du och jag tycker tvärtom.
Givetvis är det inte bra med en häst som hoppar jämfota och då är det ju faktiskt tretakt iaf;) jag menar en korrekt fyrtakt och en häst kan ha fyrtakt med mycket energi det beror inte på hur sakta det går.

Engelsk ridning och AR har olika tankesätt och det är bara så de är.

Tänker mer att det blir tvåtakt- att den bara hoppar upp o ner o mer eller mindre står still med bak- kommer ej runt.

såg ju på en Bentelevs film där ryttaren hade sin kropp helt åt skogen- med vikten o hela sin rumpa åt fel håll. de sista sprången blev det dessutom framdelsvändning i galopp. har aldrig sett ngt liknande. gissa var vikten på hästen låg:angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 826
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama