Skillnaden mellan AR o övriga

Sv: Skillnaden mellan AR o övriga

Fredrik_;9172962Den kan då bli överilad särskilt om den blir stressad - eller så kan de läsa det met att lyfta frambenen högre än bakbenen. Lite beroende på temperament och hur den förstår ryttaren[/QUOTE skrev:
Din beskrivning av korrekt piaff får du läsa på mer i TR.....hästen SKALL lyfta frambenen högre än bak :idea:

att hästen ska ha samma takt i alla register, piaff, samlat mellan, ökad har ingenting med om man rider Ar eller "vanlig" dressyr, en duktig Ar tränare var otroligt noga med att takten skulle vara det samma, även fast man längde på steget...

Det är svårt och lyckades man inte, så kände man direkt hur hästen ramlade på bogarna. Takten checkar även av att hästen inte blir för långsam i samlingen (långsammare takt) och mister sin energi och bakben.

Hästar vill som sagt av bekvämlighetsskäl oftast ha en snabbare takt i längningar och en långsammare takt i samling för att det inte är lika jobbigt. varför vill du ha en snabbare takt i piaff? tappar hästen framåtbjudningen?

Hästar försvarar sig ofta när det är jobbigt att antingen bli överilade, eller sega och det är då takten hjälper en att se till att få korrekt samling. Varför vill du ha en långsam takt i galoppiruetten?
Man kan rida en galoppiruett korrekt med energi, och samma takt som innan men sk långsamt dvs. många språng..

Det finns ingen svårighet att sitta på en häst och ha olika takter i olika travmoment, det svåra är att bibehålla samma...

Sen kan man variera takten om man vill ha terre a terre, men då pratar vi en helt annan gångart, varje gångart har ju en egen takt...

Ja den skall lyfta högre fram - men inte på bekostnad av bak :crazy:

Ja men då förstår jag nog mer hur du menar. Jag håller med dig att det verkligen inte ska bli tvåtakt i en galopppiruett så länge det inte är terre-a-terre piruett man ska göra;)

Jag har tyvärr inte sett den filmen men skulle verkligen vilja göra kan ju inte uttala mig alls om den nu..
Det låter ju inte bra iaf:crazy:

Nej. takten kommer och ska inte vara samma i två takten trav. Man ska inte ha samma takt i arbetstrav som ökad trav, passage eller piaff.

Energi har fortfarande inget att göra med hur snabbt eller långsamt det går.

Klart att man ska ha en bra takt i förhållande till tempot men ändrar man tempot så ändrar man takten och takten är då inte densamma.

Klart att man ska ha en bra takt i förhållande till tempot men ändrar man tempot så ändrar man takten och takten är då inte densamma.

Nej, det är ju det hästen helst gör,om den får välja, men som man inte ska göra. Det ska vara samma takt och som bla önskan skrev, det är det svåra, det ställer krav på hästens styrka och balans (och ryttaren :o).

Men om du nu tycker så tyker du att ökad trav, arbetstrav, piaff och passage har samma takt? för det då aldrig jag sett isåfall...

Och om du nu tycker det tycker du då inte att det är någon taktändring alls i en trav-piaff-trav eller passage-piaff-passage?
Tycker du att dom övergångarna ser likadana ut?

ja ibland trillar det ner ett och ett annat ljus...

och till sschameless

förutsättningen att göra just övergångar mellan samlade och ökade moment är just att ha samma takt.
en korrekt ökad trav, när man har lyckan att se en, eller få till en är just att att bakbenen skjuter på i samma takt och frambenen ser ut att trampa luft, det är som att frambenen aldrig hinner landa... tyvärr är det sällan man lyckas få se en sådan ökad trav ens på grand prix nivå...
Och i en korrekt utförd piaff/passage övergång är just attt hästen från att trampa på stället bara ökar swungen framåt..
Om man lyckas se ngn som riktigt duktig kan man sitta och räkna takten genom hela travprogrammet...

eller som en frustrerad tysk sa till mig, RÄKNA när du rider
för jag ansåg att jag red lätt i takt, men vilken skillnad när jag faktiskt räknade, då märkte man direkt när hästen smygande ökade och ökade takten...
och det är tungt ibland att sitta emot, när hästen håller takten ja då följer man igen...

Men om du nu tycker så tyker du att ökad trav, arbetstrav, piaff och passage har samma takt? för det då aldrig jag sett isåfall...

Och om du nu tycker det tycker du då inte att det är någon taktändring alls i en trav-piaff-trav eller passage-piaff-passage?
Tycker du att dom övergångarna ser likadana ut?

Nej men det beror på att det inte är helt perfekt, det kräver mycket av både häst och ryttare, men det är målet att takten ska vara samma, :idea: Det är alltså inte pga att det SKA vara så som du ser det, utan för att det är svårt.

KL
Om nu nu pratar takt så tycker jag att PM sa ngt klokt- En häst med sämre taktmässighet ska ridas till att ha en bättre sådan o en med mkt takt ska rubbas ur den - ibland. för att få mer fjong o elasticitet i bakbenen.

Tempoväxlingar- mest neråt-saktare. Lite svårare med lättridningen då hästen bara länger o tar stora stora kliv eller ökar.

däremot med bollsätet- jag rider fortare- motsatsen till att påverka till långsammare- sitta kvar med fördröjning- lite för länge.

hästen följer då med.

gör likadan på samma häst i galoppen- den vill gärna bli långsammare när jag vill samla galoppen o träna piruettgalopp. rider på med sätet. Den blir långsammare för att ingen sa åt mig om att det var viktigt förr. Det blir då oxå väldigt jobbigt för hästen o man måste driva. Hur kom man sen ur det o rida på framåt? numera inga problem iom att aktiviteten bibehålls.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
476
Senast: cassiopeja
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 826
Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: Ridaranka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama