Skillnad vid olika graviditeter?

Sv: Skillnad vid olika graviditeter?

Helt olika. Första graviditeten blev jag jättedålig, och fick en massa udda komplikationer. Låg inlagd i flera vändor, och var sjukskriven sista månaderna.

Andra gången har det gått mycket bättre, har knappt nån foglossning vilket verkligen gör jätteskillnad, otroligt skönt att kunna röra sig utan att ha ont hela tiden, och annars bara lite vanliga småkrämpor som halsbränna, trötthet och svullna fötter. Har varken varit sjukskriven eller inlagd på sjukhus nånting. Otroligt skönt!

Oj, det var sjukt olika.

När jag väntade mitt första barn (flicka) mådde jag hur bra som helst INGA som helst krämpor eller illamående. Dock inlagd på sjukhus pga för tidig vattenavgång. Kroppen och hjärnan fattade inte att jag vartvungen att ligga i sängen. Fick gå på toa och duscha.

Med det andra (en pojke) mådde jag så illa och spydde som fan. Mådde uruselt både psykiskt och fysiskt. Även den här gången sängläge i 2 mån pga risk för tidig vattenavgång

Jag har inte haft krämpor som foglossning, halsbränna och allt det där andra som gravida drabbas av.

/vix

Jag har inte haft krämpor som foglossning, halsbränna och allt det där andra som gravida drabbas av.

Det trodde jag alla fick! Tycker det är jättesvårt att veta vad som är normalt mående och inte, alltså hur folk brukar ha det när de är gravida. Förra graviditeten hade jag fruktansvärt ont i magen, såpass att jag fick äta morfinpreparat de sista månaderna för att orka. Den här gången är jag bara lite öm, så jag tycker förståss att det är jättebra (i jämförelse).

Men så var jag på kontroll och ultraljud häromdagen (är i v 32 nu), och både min bm och hon som gjorde ultraljudet reagerade på att det gör så ont att jag skriker till när de ska klämma på magen för att ultraljuda eller känna var bebisen är. Jag trodde det var så för alla, att magen blir jätteöm när den växer, men tydligen inte. Måste vara otroligt skönt att vara gravid och inte ha ont varje dag! :)

Vad glad jag blir för din skull !
Du mådde ju så råttigt förra gången att jag tycker du är modig som ens vågade dig på att bli gravid igen.

Mina egna graviditeter var rätt lika, den med tvillingarna var helt okomplicerad och minns inte att jag hade några krämpor alls. Men enlingen så blev jag förfärligt stor och tung + att jag hade småkrämpor som halsbränna och svullna ötter

Min graviditeter var väldigt lika, enkla och okomplicerade. Lite tröttare på slutet med andra men då hade jag också en 1,5 åring hemma att ta hand om.

Förlossningarna däremot var helt olika.

Jo det var skönt att inte ha ont varje dag. Däremot vet jag ju inte hur det skulle varit om jag inte låg i sängen i 2 månader innan hon kom. Igångsättning i 3 dagar sen snitt efter 5 dagar till. 5 veckor för tidigt.

Men jag har haft urjävliga graviditeter på andra sätt och snittet senast ska vi nog inte ens nämna för då gråter jag:cry:
Skämt och sido man förtränger fort.

Så dåligt som jag mådde i höstas när jag var gravid, illamående och även psykiskt vill jag aldrig mer må. Därför blir det inga fler barn och absolut inget fler snitt.

Stort grattis till nya graviditeten:bump:

Folk som säger att "graviditet är ingen sjukdom" har nog inte haft så mycket komplikationer, tror jag. Visst, graviditet i sig är ingen sjukdom, men det finns väldigt många sjukdomar och krämpor än man vill veta om som man bara får när man är gravid.

Håller inte riktigt med om att man förtränger fort dock, tycker de flesta verkar minnas hemska graviditeter och ffa förlossningar utmärkt. Inte ovanligt att man som i ditt fall kommer fram till att det vill man aldrig göra om, och det skulle man ju inte göra ifall man genaste förträngde allting.

Förtränger gör jag omedvetet för att skydda mig själv. Men glömme,r ånej det gör jag aldrig.

Min första graviditet var superenkel. Inga krämpor alls, jag fick bara lite halsbränna mot slutet men i övrigt var det nemas problemas. Andra graviditeten var hemsk i jämförelse. Jag mådde såååå illa de första 18 veckorna och sen kom foglossningen och sammandragningarna. Jag var sjukskriven i omgångar (pga foglossningen) och blev heltidssjukskriven två månader innan sonen föddes (pga risk för för tidig börd).

Med första mådde jag illa i kanske två veckor, blödde näsblod ganska lätt och hade lite foglossning i slutet. Gick upp ca 17 kg.

Med nummer två mådde jag illa ganska länge, inte så att jag kräktes men jobbigt ändå. Eftersom jag jobbade skift och hade en vild treåring så var det svårt att vila. Dagarna efter jag jobbat fyra nätter och hade sonen hemma var tuffa. Hade lite mer foglossning denna gång. Denna graviditet var mycket jobbigare mest för att det var så svårt att vila och ta det lugnt. Gick upp 20 kg.

Angående förlossningarna så var den första ganska lätt, men med komplikationer efter som gjorde det jobbigt. Nummer två gjorde ont(!) eftersom det gick så fort så hann jag inte med bedövning. Mådde bra direkt efter.

Senast ändrad:

Jag har bara varit gravid en gång och då skämtade jag om att min värsta gravidkrämpa var att jag fick sår i näsan som aldrig försvann...

Annars var det inget värre än lite kramp i vaderna då och då, och, även om jag bara gick upp 9-10 kg, att det var lite tungt att trekka omkring backe upp och backe ner i skogen med hunden den sista tiden, särskilt som jag gick 10 dagar över tiden och det var ganska varmt.

Förlossningen var helt okomplicerad men det gjorde sinnessjukt ont, hade jag vetat hur ont det skulle göra hade jag varit väldigt rädd och nervös den sista tiden.

Jag ser inte fram emot nästa förlossning om det nu blir någon sådan. Och jag hoppas att de inte tagit bort lustgasen tills dess för då vet jag inte vad jag gör.

Första grav nådde jag helt ok. Mycket foglossningar, lite illamående, grym halsbränna men inget värre än så.

Andra grav var allting snäppet starkare.

Med trean mår jag så illa att hela mina dagar går ut på att låta bli att spy. Har inte kommit längre än så....

Åh, det blir en trea! Grattis!

*kl*

Mina 4 graviditeter har varit ganska olika.
Med första fick jag havandeskapförgiftning, och gick upp 25 kg. Hade massor av vätska i kroppen. Lite illamående till v.13. Inte ont någonstans.
Blev igångsatt i v. 40+1. Förlossningen tog 8 h från första värk.

Under andra graviditeten mådde jag bra hela tiden. Inga besvär alls förutom lätt illamående till v.16. Gick upp 10 kg.
Förlossningen startade i v.40+1 och tog sammanlagt 1 h och 45 min.

Under tredje mådde jag rätt illa till v.15 och fick foglossning och sammandragningar runt v.20, och blev sjukskriven på heltid från v.24.
Mycket halsbränna och kräkningar pga tryck mot magsäcken sista månaderna.
Förlossningen startade i v.38+4, och tog 4 h från första värken.

Nu fjärde gången (v23 nu) har jag knappt mått illa alls. Har inte kräkits en enda gång. Har börjat få sammandragningar och magen har blivit väldigt öm nu istället. Det är något nytt.
Kan inte komma emot något med magen utan att det gör ont.

För mig var första graviditeten relativt enkel. Pyttelite illamående, trötthet (förstås) och stor viktuppgång, men i övrigt knappast några problem.

Andra graviditeten var INTE kul. Mer illamående (men spydde ej), ont i någon nerv i benet (foglossningsrelaterat?), psykiskt enormt mycket mer påfrestande. Jag bara längtade tills det var över.

Spännande att läsa om erfarenheter! :-)
Tack för att ni delar med er ...

(jag är nygravid och mår som en prinsessa: första gaviditeten trodde jag att jag skulle avlida av illamående, trötthet o humörsvägningar. Blev nästan lite nervös att jag mår så bra..! Men det är väl bara att vara glad och hoppas att det håller i sig! ;-)

Med första barnet mådde jag illa hela tiden med en hel del kräkningar. Lagom när det lugnade ner sig en del så började foglossningar och sammandragningar. Jobbade väl upp till 50% (mest 25%) i ca 1½ månad eller så och var sjukskriven resten. Var mellan ca vecka 18-23 jag jobbade...

Nu är jag bara i vecka 17 med andra barnet. Har hittills haft ett helvetiskt illamående, varit inlagd och fått dropp och så. Foglossningen kommer så fort jag lyckas göra något och likaså sammandragningarna. Så jag har väl fått samma saker igen, men sju resor värre andra gången. ;)

Mina graviditeter var jättelika. Lätt illamående ca v 8-11, inga kräkningar, avsmak för sött och gillade potatis. ;) Från mitten av grav hade jag rätt mycket sammandragningar som kom så fort jag rörde mig. Gillade choklad gjorde jag också, inget jag gjort innan. Lätt foglossning på slutet. Ingen halsbränna alls.

Förlossningarna var däremot rätt olika. Första började med vattenavgång och gick jättefort, andra började med värkar och tog lite längre tid.

Med första mådde jag hur bra som helst, vågar mig på att säga att jag aldrig mått så bra som då. Tex har jag inte haft migrän en enda gång sen jag blev gravid första gången och hade rätt stora problem med det innan. Inget illamående, jobbig stor mage eller halsbränna tex.

Nu andra gången har jag mått lite illa när jag inte ätit på några timmar, detta innan v 15 ca. Har haft halsbränna två gånger, däremot kom foglossningen och slog hårt i v 17, men den har gradvis blivit bättre sedan bebis fixerade sig och nu i v 40 känner jag knappt av den alls.

Första förlossningen tog mycket lång tid, hur denna blir har jag ingen aning om - förhoppningsvis bättre :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
842
Senast: Humla
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar