Skillnad vid olika graviditeter?

Sv: Skillnad vid olika graviditeter?

Är inte förtränga och glömma samma sak, trodde jag? Det man förtränger minns man väl inte?

På sätt och vis är det nog samma, men det kan nog vara en tolkningsfråga.

För mig är skillnaden att det man förtränger är en försvarsmekanism från hjärnan att slippa tänka på trauman/jobiga saker igen, medan det man glömmer är en naturlig process i tidens gång. Båda kan komma tillbaka men det förträngda är alltid negativa saker.

Det är precis så som jag tänker.
Tack för att du satte ord på det:bow:

Jag funderar på om det ni menar är begreppet Bortträngning? Jag förstår vad ni menar... men en liten parentes?

Jag funderar på om det ni menar är begreppet Bortträngning? Jag förstår vad ni menar... men en liten parentes?

Det är rätt vanligt att man i folkmun menar bortträngning när man pratar om att förtränga saker. Förträngning är något helt annat som inte passar i detta sammanhang. :)

Vad jag kan hitta innebär förträngning dels synonym till bortträngning samt förträngning av tex kroppskärl. Men i grund och botten är kanske den rätta termen bortträngning men att det blivit som Trazel sa :)

Det här hittade jag =)

Förtränga:
mer eller mindre frivilligt glömma bort något; psykologiskt försöka glömma något
Synonymer: borttränga, undantränga, uttränga, förtrycka
De händelserna har jag nog lyckats förtränga för länge sedan.
(särskilt i fackspråk) göra/bli trång/trängre eller smal/smalare, skapa förträngning
2006: Om stroke (hjärninfarkt/blödning) (Neuroportalen.com):
Åderförkalkning leder således till att kärlet förträngs och dess elasticitet minskar
:laugh:
Skitsamma, ni förstog nog vad jag menade;)

Jo, men då har man ju glömt bort, mer eller mindre medvetet och frivilligt, men en händelse man har förträngt minns man ite längre. Och det man inte minns har man väl glömt bort? Det blir för mig paradoxalt att säga att man har glömt något men samtidigt inte har glömt det.

Mådde lika båda graviditeterna, med en enda skillnad: Graviditet 1 hade jag inga foglossningar whatsoever, men i graviditet 2 började foglossningarna redan efter ca 4 månader (men annars mådde jag toppen båda graviditeterna)

Vad skulle du använda för ord isåfall?

Kanske att man försöker att inte tänka på det? Eller medvetet inte tänker på det. Eller kanske försöker förtränga det. Men så länge man faktiskt minns och inte har glömt så skulle jag säga att man inte har förträngt det. Jag tror det är ganska ovanligt att faktiskt förtränga minnen, det är ju en rätt extrem skyddsmekanism från psyket, så jag tror det krävs rätt mycket för att det ska hända.

KL

Första grav:
Trötthet första veckorna
Foglossning fr v 25 ca
Förkyld sista 3 månaderna
Hormonrand
(pojke)

Andra grav:
Trötthet i veckorna och de sista 3 månaderna
Illamående första halvan av graviditeten
Foglossning fr v 25 ca
Förkyld sista 4 månaderna
(flicka)

Ni som fått fler barn: har ni mått ungefär lika vid graviditeterna eller har det varit olika?
jag har fyra graviditeter bakom mig och dehar varit både ganska lika och ganska olika
Likheter - illamående (måttligt) och foglossningar
Olikheter - allmänt mående, halsbränna, och framförallt kraftiga förvärkar - som jag bara hade när jag väntade pojkarna... ( båda gångerna fick jag åka in i förtid och "bli stoppad", med falska värkar med 2 minuter mellan topparna... )

Jag mådde bra under båda mina och de var ganska lika i allmänhet. Men vissa saker var olika.

Med dottern mådde jag illa oftare, värre och längre - men det var ungefär lika där.
Med dottern fick jag migrän till och från mellan v 14-16. Hade ingen huvudvärk alls med sonen.
Med dottern hade jag en tydlig mörk rand från naveln och ner, när jag väntade sonen syntes ingenting alls.
Jag gick upp saktare med sonen, men hade samma slutvikt.
Jag hade också lite foglossning mot slutet med sonen, vilket jag bara kände av vid 2-3 tillfällen med dottern. Men det kan ju ha berott på att jag var mindre aktiv under sonens graviditet, åkte av hästen illa och gjorde illa höften i v 25 (då kände jag av fogarna ett tag) och dessutom hade jag ju varit gravid med dottern ganska nyligen - det skiljer 20 månader på dem.

Ja de var väldigt olika. Min första grav mådde jag mest bara illa men inga foglossningar och ont i ryggen pga ett gammalt diskbråck. Grav 2 mådde jag fruktansvärt illa i början mer än med sonen och blev sjukskriven och i princip sängliggande från v 25. Men då var det tvillingar iofs.

Liknande trådar

Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
842
Senast: Humla
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
637
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 607
Senast: orkide
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar