skillnad på sojaprotein vs potatisprotein för hästen

Sv: skillnad på sojaprotein vs potatisprotein för hästen

Jag tror (utan att kolla upp det) att Kraffts protein inte bara består av potatisprotein men är ej säker.

Huvudingrediensen är potatisprotein. Tyvärr är det inte helt fritt från soja heller. Det är svårt (omöjligt?) att hitta ett proteintillskott helt fritt från soja. För andra djurslag börjar det komma proteinfoder som är ekologiska, är det inte dags för hästnäringen att också rycka upp sig?

Råvaruinnehåll KRAFFT PROTEIN i fallande ordning

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin

Vid behov av proteinkoncentrat i vårt stall serveras rapsmjöl, odlat granngårds. Det har rest 5 km till kvarnen och 5 km tillbaka. HH

Huvudingrediensen är potatisprotein. Tyvärr är det inte helt fritt från soja heller. Det är svårt (omöjligt?) att hitta ett proteintillskott helt fritt från soja. För andra djurslag börjar det komma proteinfoder som är ekologiska, är det inte dags för hästnäringen att också rycka upp sig?

Råvaruinnehåll KRAFFT PROTEIN i fallande ordning

Potatisprotein
Vetekli
Lusern
Melasserad betpressmassa
Vete
Havre (högfetthavre)
Kli av skalad havre
Korn
Fruktos
Betmelass
Sojaolja (av livsmedelskvalite)
Lysin
Metionin

Jag håller med dig.
Dessutom känns det ganska onödigt varför ha sojaolja med i ett proteinfoder över huvudtaget. Det är likadant med lusern hackat strå som jag ger lite av till min fånghäst. Jag har hittat ett märke som innehåller lusern och olja (inte melass för det äter hon inte). Men jag är ganska säker på att det var just sojaolja.

Man har kanske sojaolja som bindmedel eller för att få upp energihalten i fodret.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: Bison
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 502
Senast: Elendil
·
Foder & Strö Jag vill gärna ha tips på foder till äldre häst. Vad fodrar ni med? Funkar det bra? Min häst är 18, rids regelbundet. Jag har mest...
Svar
15
· Visningar
1 860
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Vi med egen gård/stall