Skillnad på sambo och gift?

Sv: Skillnad på sambo och gift?

Det kan finnas mer pengar att inkassera om:
- Arbetsgivaren är ansluten till kollektivavtal/hängavtal.
- Man själv är fackligt ansluten (villkors/generositetsskillnader mellan facken).

Off T
Alla borde fö undvika arbetsgivare som ej är kollektivt anslutna då man missar både TGL/TFA/ITP (pengar), fördelar vid omställning samt backup gällande anställningsvillkor.

Ett litet ex:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=511235

OM man ser till att det finns efterlevnadsskydd... Finns det inte så är det tack och hej då.

Det upptäckte vi den mindre roliga vägen. Visst pengar kan aldrig ersätta en anhörig men det hade ju inte suttit fel för att kompensera att han inte finns när det gäller praktiska saker.

OM man ser till att det finns efterlevnadsskydd... Finns det inte så är det tack och hej då.

.

Precis, det är stor skillnad på vad som ingår i det fackliga medlemskapet (omfattningen av det som ingår) och vad som måste väljas till.
Sammanfattning: kolla villkoren - alltid!

Senast ändrad:

GIFT ER!!! Man kan aldrig, aldrig komma i närheten av samma skydd som sambos igenom samboavtal och testamenten. Lagstiftaren anser nämligen att om man vill efterlikna ett äktenskap så kan man ju just gifta sig. Det är många negativa konsekvenser som inträder om ena föräldern skulle avlida och man lever i ett samboförhållande med gemensamma barn och ännu fler negativa konsekvenser om särkullbarn är inblandade Jag kan bara ta upp en bråkdel av dem men kom gärna med frågor.

Men vi börjar med de enklaste klassiska fallen enligt huvudreglerna när man enbart har gemensamma barn.

Anders och Britta är gifta med barnen Calle och Doris. Anders dör.
Först görs en bodelning där Britta får hälften av giftorättsgodset med full äganderätt. Hon erhåller Anders kvarlåtenskap med full förfoganderätt emedan Calle och Doris har ett efterarvs anspråk på Anders kvarlåtenskap.

När Britta sedan dör räknar man ut hur stor andel av den totala summan hon erhöll kom från Anders (50% om de enbart hade giftorättsgods). 50 % av den summan hon har den dagen hon dör ärver då Calle och Doris från Anders och den andra delen från Britta.

Samma förhållande fast de är sambos.
När Anders dör görs en bodelning av bostad och bohag där de får hälften var. Det Anders erhållit i bodelningen och alla hans andra tillgångar, även ofta livförsäkring, livränta och liknande tillfaller sedan barnen. Detta låter till en början inte så jobbigt då Britta är vårdnadshavare. Men dessa tillgångar får inte användas till barnen förutom i yttersta nödfall. Utan faller under överförmyndare tills dem är 18. Detta gör att man i ett trollslag inte bara har förlorat sin livskamrat, en försörjare till barnen, hälften av hus och hem samt kanske en summa pengar (sparande och innestående lön) som man hade behövt för att komma på fötter igen efter tragedin.

GIFT ER!!! Man kan aldrig, aldrig komma i närheten av samma skydd som sambos igenom samboavtal och testamenten. .

Det är därför det finns försäkringar.

Kruxet kommer när första part fyller 65 men då är man kanske redo att gifta sig ;o).

Det är därför det finns försäkringar.

Kruxet kommer när första part fyller 65 men då är man kanske redo att gifta sig ;o).

Det finns mängder av saker man kan göra för att minska skadan (där försäkringar är en av dem) men det spelar ingen roll. Lagstiftaren har velat göra skillnad emellan sambos och gifta och vad du än gör så kan du aldrig komma i närheten av samma rättsförhållande vid dödsfall.

Det finns mängder av saker man kan göra för att minska skadan (där försäkringar är en av dem) men det spelar ingen roll. Lagstiftaren har velat göra skillnad emellan sambos och gifta och vad du än gör så kan du aldrig komma i närheten av samma rättsförhållande vid dödsfall.

Skillnaden du inte kommer åt med partneravtal/testamente består, mig veterligen, i ren ekonomi och täcker du upp den så består skillnaden i: ?

Du får påminna mig för sedan jag läste arvsrätt när jag arbetade med denna typ av liv och försäkringskompletteringar vid försäkringsbolag kan jag ha glömt :)

Den ekonomiska biten går oftast att ordna. Problemet är att man igenom testamente bara kan förfoga över en begränsad del av sin kvarlåtenskap. Detta gör att den efterlevande sambon kan få ett delat ägande över boende och andra tillgångar tillsammans med barnen.

Den ekonomiska biten går oftast att ordna. Problemet är att man igenom testamente bara kan förfoga över en begränsad del av sin kvarlåtenskap. Detta gör att den efterlevande sambon kan få ett delat ägande över boende och andra tillgångar tillsammans med barnen.

Det är där försäkringarna kommer in för att lösa särkullbarnens ekonomiska intressen i ex boende och lösöre vid tidpunkten för dödsfallet.
Något som i princip alltid går igenom :)

Jag tackar för alla svar.
Hade vi varit utan barn hade jag inte brytt mig så väldigt mycket, men om något inträffar vill jag ju att de ska ska ha så bra förutsättningar som möjligt och då att skydda den kvarlevande föräldern så mycket som möjligt.
Jag och sambon pratade lite löst om det.
Jag tycker ju att det onekligen är enklast att gifta sig. Man behöver ju inte ha världens bröllop bara för att man gifter sig utan bara för att det juridiska ska bli enklare.

Åh grattis !!
Blir det bröllop med stort B eller bara ni två i stadshuset, nu då ;)

Tack ni båda!

Angående bröllopet blir det nog den gyllene medelvägen. Lite lagom fest med familj och vänner, men väldigt budget :).

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635
Relationer Jag tänker också så. Jag ska ha mitt. Så mycekt enklare att bryta då.
9 10 11
Svar
205
· Visningar
11 342
Senast: Acto
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar