Skillnad på sambo och gift?

Emro

Trådstartare
Om man nu har barn tillsammans, inga särkullsbarn eller så utan nu tänker vi bara på att ett par har gemensamma barn.
Vad finns det för skillnader mellan att vara sambo och att vara gifta i det fallet?
Tex om en förälder skulle avlida?
Separera?

Varför jag undrar är för att jag vill kunna ge mina barn största möjliga ekonomiska trygghet om något oförutsett skulle inträffa.

I dagsläget är vi sambos och har två barn. Vi äger inget hus utan har enbart en hyresrätt som står på mig.

Giftemål är inte särskilt aktuellt då sambon har varit gift tidigare och hade en alldeles fruktansvärd skilsmässa så han vill inte sätta sig i den sitsen igen.
Men skulle det vara betydande skillnader för barnens skull kan han tänka sig att tänka om.

Hoppas att ni förstår hur jag menar och vad jag undrar.

Sv: Skillnad på sambo och gift?

Vad jag förstått handlar det inte om skyddet för barnen; de har alltid rätt till sitt arv efter avlidna föräldrar. Det det handlar om är skyddet för ens partner vid eventuell död.

Vi är också sambos och har ett barn. Om jag skulle dö så ärver sonen mig, sambon har ingen arvsrätt efter mig. Det innebär att de eventuella besparingar, fastigheter, ägodelar jag har är sonens, inte sambons. Och det är tydligen INTE så att sambon i och med sitt föräldraskap har tillgång till arvet "via" sonen. Det bedöms istället av en överförmyndare vad som är bäst för sonen.

För vår del är det inget större problem; vi har inga dyra ägodelar och inget hus. Men OM vi hade t ex en gård och ena parten dör och om överförmyndaren anser att det är bättre för sonen att gården säljs och vinsten går in på ett konto i hans namn så måste man "lösa ut" sitt eget barn (via försäljning eller på annat sätt).

Om man däremot är gifta så är den första arvtagaren ens make/maka. Barn har rätt till sin laglott när maken/makan dör.

(detta gäller alltså gemensamma barn, gällande särkullbarn är det nog lite annorlunda).

Så har jag förstått det hela. Men vi kanske ska ropa på Inte_Ung: hon brukar vara insatt i sånt här.

skriv samboavtal och testamente så blir det väl så äktenskapslikt det bara går. Skydda er även med livförsökringar ställda på varandra.

Banken kan oftast hjälpa er med samboavtal och testamente :idea: och livförsäkringar kan man väl bäst teckna via sitt fack, grupplivförsäkringen.

Jag som eg inte får teckna livförsäkring hittade ett bolag som tog emot mig, tog 6 år att hitta men nu är jag försäkrad för en halv mille. Min man är försäkrad för mer för att täcka huslån och mer vid ev dödsfall.

Tycker att din sambo resonerar lite skumt. Det måste väl varit själva separationen som var uppslitande - inte det juridiska vid skilsmässan?

Det vettigaste är att vara gift om man har barn. Då funkar allt med automatik. Har ett skräckexempel i min omedelbara närhet.

Svägerska som var sambo med 2 barn. Sambon hade även 2 barn i tidigare förhållande. De särkullsbarnen bodde lika mycket hos min svägerska och svåger. De ägde ett hus ihop. Hennes sambo dör hastigt och olustigt relativt ung. Nu har särkullsbarnen rätt att få ut sin arvslott DIREKT. Min svägerska måste ta dyra huslån för att köpa ut särkullsbarnens del av huset. Hade de varit gifta så hade hon suttit kvar i orubbat bo. Efter HENNES död hade samtliga barn fått ut sin arvslott.

Hoppla. Där sitter hon med dyra huslån, nybliven änka och har nu efter allt detta. Det särkullsbarn som krävde sin lott har hon haft boende hos sig varannan vecka sedan han var dryga året gammal. Nu vill han inte umgås - 19 år och ville ha sina pengar..... Har nu dålig kontakt både med henne och sina halvsyskon. Tänk så enkelt allt vore om de varit gifta!

PS. Huset blev alltså värderat. Höjningen av värdet sedan inköp var avsevärt. Så lånen är högre än de var när de köpte huset. För att ETT av de tre arvsberättigade barnen kräver sin lott nu.

Nej, din svägerska hade inte suttit kvar i orubbat bo om de var gifta! Inte när det finns särkullsbarn. De har alltid rätt att få ut sin laglott när deras förälder går bort. Däremot hade hon kunnat bli bättre skyddad om hon och sambon skrivit testamente. Då hade särkullsbarnet bara kunnat få ut laglotten och inte hela arvslotten direkt. Så finns det flera barnkullar inblandade är det bäst att både vara gift och skriva testamente.

Lingonben - du har naturligtvis rätt. De skulle varit gifta OCH haft testamente.

Tycker att din sambo resonerar lite skumt. Det måste väl varit själva separationen som var uppslitande - inte det juridiska vid skilsmässan?

De uppslitande delarna var tyvärr av mer juridisk karaktär. Jag vill inte gå in på detaljer, men det blev inte så värst trevligt för min sambo.
Han kunde givetvis tagit större ansvar och se om sina saker, men det gjorde han inte där och då.
Det som drabbade honom gör att han inte vill binda upp sig till en annan person på det viset man gör gift.

Jo, nackdelen är ju helt klart att bara barnen ärver. Om man ser det som att tex min sambo skulle avlida skulle jag stå ensam med min inkomst för försörjning.

Jepp, vi får nog ta ett litet snack och ordna det bra för oss om det värsta skulle inträffa.

Du har fått bra svar gällande vilka riskerna är med enbart samboskap.
Däremot ska man inte känna sig tvingad till giftermål för det går att fånga upp skillnaderna äkta makar/sambos genom avtal.
För att avtalet skall bli korrekt och juridiskt bindande tar man med fördel hjälp av jurist genom fonus eller liknande.
Det kostar några tusen men det är det värt.

Ett annat bra initiativ är att teckna privata livförsäkringar, bundna till boendet för att en part ska ha råd att bo kvar om olyckan är framme.
Det brukar inte heller röra sig om några större pengar.
Bank/försäkringsbolag, där du har bostadslån/hemförsäkring, brukar erbjuda förmånliga lånelösensförsäkringar.
Man kan givetvis även teckna vanlig livförsäkring.

Nä, jag vill ju inte tvinga in sambon i äktenskap bara för att vi ska skydda varandra utan vill se möjligheten att lösa det på annat vis om det är möjligt.

Jag kan ha fel, men någonstans har jag fått för mig att om man är gifta och har barn varav ena föräldern avlider får den kvarvarande föräldern änkepension.
Men den biten kanske då kan lösas med livförsäkring?

Änkepension finns inte längre. Avskaffat sedan flera år tillbaks. Måste vara något annat du tänker på - för just änkepension hade inget med eventuella barn att göra.
Barn kan dock få barnpension om ena föräldern avlider. (Om inte detta också ändrats....)

Då var det något gammal då alltså :) Tack för att du klargjorde det.

Men barnen får väl då barnpension även inom ett samboförhållande?

Särkullbarn kan faktiskt bli blåsta på hela arvet om det vill sig till. ett särkullbarn MÅSTE bevaka sina rättigheter om det finns ett testamente. Kräver inte ett särkullbarn ut sin laglott, så får den heller ingenting automatiskt. står det att egendomen ärvs med full äganderätt, då kan den efterlevande partnern sätta sprätt på pengarna hur den vill, även testemnetera bort det. Står det i stället att egendomen ärvs med fri förfoganderätt kan den efterlevande fortfarande leva upp pengarna men inte testamentera bort dem. Finns det något kvar när den efterlevande dör har särkullbarnet ändå inte rätt till sin del eftersom det inte begärt laglotten.

Skulle särkullbarnet däremot inte ha känt till testamentet, av någon anledning, och därför inte begärt sin laglott kan han eller hon få rätt till efterarv. Då kan barnet ärva när den efterlevande partnern till föräldern så småningom dör.

Änkepension finns inte längre. Avskaffat sedan flera år tillbaks. Måste vara något annat du tänker på - för just änkepension hade inget med eventuella barn att göra.
Barn kan dock få barnpension om ena föräldern avlider. (Om inte detta också ändrats....)

Omställningsersättning tror jag det heter numera. En ersättning make/maka kan få ut om den andra dör. Den erhålls under 1 år och fås från Försäkringskassan.

Omställningspension heter det tror jag, fast barnpension är ju en annan sak.

Jag tror barn tilll den avlidna får en sorts pension baserat på den avlidnas inkomster. Kan ju ha ändrats men har haft de i min bekantskapskrets som haft det så (tyvärr... ). Om man är gift antar jag att den andre föräldern blir förmyndare över de pengarna, är man bara sambo kan en annan utses som god man väl? De jag känner har haft gifta föräldrar innan dödsfallet där den överlevande föräldern förvaltat pengarna fram tills 18-årsdagen.

Min systers äldsta på 13 år har barnpension. Hans pappa dog innan han föddes. Hon får förfoga över dessa pengar. Dom var bara sambos.

Sen finns det något som heter efterlevandestöd. Som är ett grundskydd till barn som får låg eller ingen barnpension. Stödet fungerar som en utfyllnad till barnpensionen.

Sen finns det barnlivränta. Vid dödsfall på grund av arbetsskada eller olycksfall på väg till eller från arbetet kan efterlevande barn ha rätt till livränta.

Sen finns det barnlivränta. Vid dödsfall på grund av arbetsskada eller olycksfall på väg till eller från arbetet kan efterlevande barn ha rätt till livränta.

Det kan finnas mer pengar att inkassera om:
- Arbetsgivaren är ansluten till kollektivavtal/hängavtal.
- Man själv är fackligt ansluten (villkors/generositetsskillnader mellan facken).

Off T
Alla borde fö undvika arbetsgivare som ej är kollektivt anslutna då man missar både TGL/TFA/ITP (pengar), fördelar vid omställning samt backup gällande anställningsvillkor.

Ett litet ex:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=511235

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 150
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635
Relationer Jag tänker också så. Jag ska ha mitt. Så mycekt enklare att bryta då.
9 10 11
Svar
205
· Visningar
11 342
Senast: Acto
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm

Hästrelaterat