skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

S

SomethingCorporate

Jag har väldigt liten erfarenhet av barn (2 stycken)
En kompis dotter som nu är 2 år och min killes systers son som är 5½ månad.

Kompisens barn var alltid väldigt aktiv, kämpade och försökte göra grejer.
Låg aldrig still och vände på sig väldigt tidigt.
Började försöka ta sig fram tidigt osv.

Medans pojken ifråga som nu är 5½ månad inte verkar visa någon vilja att ens försöka.
Jag tror inte det är det minsta fel på honom.
Han kan vända på sig och kan sitta rätt bra.
Men så mycket mer gör han inte, och försöker inte riktigt, han sitter mest bara och ovserverar och kollar in, väldigt lite handling.

Jag pratade om mamma med detta bara för att jag tyckte att det var så otrolig skillnad.
Och hon sa att det var samma mellan mig och min bror.
Jag sprang när jag var 8 månader, medans min bror tyckte att det var dags att gå vid 13 månader.

Hon hade även upplevt ungefär samma sak med hennes systrars barn (båda två har både pojke en pojke och en flicka)

vad säger ni med mer erfarenhet, är det en rödtråd bland barn eller bara ett sammanträffande?
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Vår son var som pojken du beskriver. Han var dessutom väldigt tjock, så han kunde inte ens vända sig i den åldern!:D

Himla smidigt, tyckte vi.

Nu är han 19 månader och den mest aktiva vart vi än kommer. Han är inte en sån som ska klättra på allt och springa runt och sånt. Men han vill undersöka saker, tar egna rundor och är inte ett dugg blyg. De andra ungarna sitter mest i sina föräldrars knän, tycker jag.
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Min son gick när han var 8 månader, har varit jättetidig med allt från att lyfta huvudet till att kunna alfabetet.

Så jag tror det är mera individuellt än att säga att pojkar/flickor är före/senare !
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Jag håller helt med dig.

Min son är 2 månader yngre än min kusin (tjej) Min son var tidigare med allt, så nej det är väldigt olika. Min son tog sitt första kliv när han var runt 8 månader och då kröp tjejen på 10 månader fortfarande.
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Det beror inte på kön utan alla är olika! Min förste son lyfte på huvudet i några s några timmar gammal redan och gick vid 9 mån. Min andre son var en tjock liten lugn Buddha som gick vid 13 mån och var en sån där iakttagare som satt i knäet, vilket var underbart! Tänk jag var chockad att han inte sprang runt och drog i dukar, drog ut lådor med farliga saker i och bara allmänt inte behövdes springas efter och passas;)
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Min andre son var en tjock liten lugn Buddha som gick vid 13 mån och var en sån där iakttagare som satt i knäet, vilket var underbart!

åh vad gulligt det låter! :) en liten buddha liksom
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Min syster har två söner. Den ena har varit en stillsam poet sen han föddes, den andra har varit energiknippet sen han var liten. Så det är nog individuellt.
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Jag och mina syskon har alla 3 vart tidiga men brorsan var värst, beror nog mkt på att han ville springa rpecis som sina syrror.

Märker på min son att han också är tidig, det märker alal som håller i honom också, det dröjer nog inte länge innan han vänder på sig.

Jag kunde sätta mig upp vid 3½ månad, reste mig vid 6 månader och gick stadigt utan stöd vid 11½ månad. Och då var jag en riktig fegis, var tvungen att ha fingerspetsen emot något för att kunna gå ;)
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Barn utvecklas stegvis och har olika personligheter dessutom. Två syskon av samma kön kan vara väldigt olika.

Så jag är övertygad om att det inte har med kön att göra.
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Det har inte ett smack med kön att göra !

Jag har enäggstvillingar som alltid haft helt olika strategi att lära sig saker. Den ena har kämpat som en liten gnu för att lära sig krypa, sitta, stå, gå osv osv, den andra har varit värsta latmasken och inte gjort ett dugg, men helt plötsligt utan träning bara kunnat. Dessutom lärde de sig allt med max en veckas skillnad oh det var inte alltid den som "tränade" som lärde sig först.
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

Min syster har två söner. Den ena har varit en stillsam poet sen han föddes, den andra har varit energiknippet sen han var liten. Så det är nog individuellt.

Har samma erfarenhet. Första sonen satt rund och glad stilla på golvet med två kastrullock. Andra sonen vid samma tid klättrade upp i bokhyllor.

Säger som de andra, individuella skillnader, inte kön!
 
Sv: skillnad på pojkar och flickor (bebisar)

till alla.

Tack för era svar och för att ni stillat min nyfikenhet. :bump:
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 222
Senast: Blyger
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 549
Senast: Voeux
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 687
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp