Skillnad mellan matsmältningen hos hund och varg - ny forskning

Dentaku

Trådstartare
Svenska forskare har precis publicerat en intressant studie, länk till tidningsartikel, där de jämfört genetiken hos vargar och hundar.

Förutom skillnader i hjärnan så skilde sig matsmältningen åt mellan varg och hund. Hundars matsmältning har utvecklats så att de kan tillgodogöra sig stärkelse, precis som människor, medan vargar inte har samma förmåga.

Synpunkter?

Sv: Skillnad mellan matsmältningen hos hund och varg - ny forskning

Har inga synpunkter direkt mer än att det var intressant.:)

Spännande att läsa att vargen troligtvis blivit hund av att de sökt sig till människan o inte tvärtom som förut antagits?.

Annars genetiskt-har skrivit det förut -så har de i ryssland gjort omfattande forskning varg vs hund och konstaterat att hund genetiskt har ändrat sig för att bo och ta hjälp av människan. Spännande.

Jag är för trött för att leta rätt på rapporten nu, men intressant utifrån tidningsartikeln. Dock säger det inte så mkt egentligen rent praktiskt, tex hur hundar bör utfodras på bästa sätt. Att kunna bryta ner stärkelse betyder ju inte att det är bäst. Att de kan tillgodogöra sig iaf en del finns det väl forskning på tidigare, eller om man bara antagit det. Samma sak med kostdebatten på människosidan för övrigt.

Jag tycker ändå att det säger en del om hundars utfodring; att hunden verkligen är en allätare snarare än en renodlad köttätare. De senaste åren har kolhydrater i hundmat varit en ganska het potatis(no pun intended), ofta just med argument som att vargar inte äter särskilt mycket kolhydrater i sin naturliga kost och att hunden inte skiljer sig från vargen. Många har försökt undvika spannmål helt i hundfoder trots att deras hund inte lider av någon allergi. Flera fodertillverkare marknadsför också sina produkter som att de skulle vara det mest naturliga för hunden.

Även om jag tycker att hundmat bör vara köttbaserad så innebär den här forskningen bevis för att hunden kan tillgodogöra sig kolhydrater i maten på samma sätt som en människa. Jämför man med kostdebatten för människa så borde det faktum att hunden i årtusenden utvecklats för att kunna äta kolhydrater kunna leda till slutsatsen att stärkelse i foder inte är något negativt så länge det kommer från bra källor även om man fortfarande bör undvika raffinerade produkter.

Den tidigare forskning som visar att hunden kan tillgodogöra sig stärkelse har åtminstone jag sett sågas på olika forum, trots att det precis som du säger redan tidigare visats att spannmål har hög smältbarhet även för hundar. Nu vet man dock VARFÖR och att hundar och vargar inte har identisk matsmältning.

med en generationsväxlingstid på bara ngr år innebär en period på 1000 år en rätt så stor inriktningspotential vad det gäller anpassning till foder.
Det finns säkert individer, idag, bland vargar som utan problem skulle överleva och frodas på billigt hundfoder.
Om man skulle börja avla på dessa så skulle man nog rätt snart få fram vargar som kull efter kull får fram "hundfodersvargar"
Motsatsen ser man ju hos inuiterna, deras hundar fick inte annat än fisk o kött som bränsle.

Att hunden är ett födgeni kan väl varenda ägare till labbar skriva under..

Förra terminen så var jag på en föreläsning med Peter Savolainen som föreläste om bland annat just detta.
Det var väldigt intressant och jag har väntat med spänning på att det skulle publiceras och se effekterna av det.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 823
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar