Skillnad mellan halvfodervärd/medryttare??

T

Tooveee

Skulle nån vänlig själ kunna enkelt förklara skillnaden mellan att vara medryttare och halvfodervärd? :angel:
Om medryttaren betalar 500kronor i månaden?

:bow:

Sv: Skillnad mellan halvfodervärd/medryttare??

En halvfodervärd betalar hälften av kostnaderna för hästen, vilket bör bli bra mycket mer än 500 kronor per månad.

man är medryttare om man bara betalar 500 kr/månad..
precis som det är nämnt här ovan.

en riktlinje är detta ex.

Medryttare:
Stallhyran är 2500 kr.
Förslagsvis betalar medryttaren vad hästen kostar per dag (från stallhyra)
Medryttaren rider tex 3 dagar/vecka. (12 ggr/månad totalt alltså)
Då tar man 2500 delat på 30 dagar (en månad) det blir 83,3 kr/dag.

83 kr x 8 = 996 kr/månad för 3 dgr/vecka

Halvfodervärd:
skulle betala halva stallhyran. dvs 1250 kr/månad.
Utöver detta betalar halvfodervärden även hälften av skoning, vaccination, avmaskning etc etc.

Detta va ett rent exempel. Det finns medryttare som rider gratis eller för lägre summa också. Men en halvfodervärd betalar alltid hälften av vad hästen kostar.

Som jag ser det är ANSVARET (och rättigheterna) mycket större för en halvfodervärd. Halvfoder = delat ansvar.

Jag tycker inte riktigt men kan förvänta sig att en medryttare jagar ny hovslagare när den gamla flyttar, fixar vaccinationer, ser till att sadeln blir omstoppad osv osv.

Å andra sidan tycker jag inte heller att en medryttare har särskilt mycket att säga till om när det gäller vem som skor hästen, när och var hästen går på sommarbete etc etc.

vill rätta mig själv.

mena såklart 83 x 12.
Inte 83 x 8.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 824
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
508
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 223
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?