Skillnad mellan duo och city cross (Emmaljunga)

T

Tarzzan

Någon som vet vad det är för skillnad mellan en Emmaljunga edge duo combi och en Emmaljunga City cross?

Jag hittar inga direka olikheter:crazy:

Vet någon här:confused:

Sv: Skillnad mellan duo och city cross (Emmaljunga)

tror skillnaden är (förrutom city crossen är nyare modell) att man kan vända handtaget på edgen.... och den e tyngre?

Att kunna fippla över handtaget och byta körriktning på vagnen är den absolut BÄSTA barnvagnsfinessen enligt mig. (istället för fippla med parasoll och solen i ögonen på barnet.)

ockej.
Jo det är ju behändigare att kunna byta sida på handtaget och ändra körriktning.
Men på city cross kan man inte vända hela ligg och sittdelen?Alltså man byter körriktningen genom att lyfta upp liggdelen och byter håll på den?Vet att man kan göra det på edge.

som jag fattat det är det sport-chassit på duo edge som man kan flippa handtaget på men inte det andra chassit (?) på city crossen vänder man själva ligg eller sittdelen, men du det är böööökigt.... spec då barnet blir äldre.... i och ut... sen vägrar junioren sitta i vagnen och sk "gå själv" osv.... :rofl:

Jag vänder och backar om Rasmus får solen i ögonen, inte ett dugg jobbigt och jag tror de tar lika lång tid.

Vet i ett test i *hrm* vi föräldrar så blev faktiskt alla vagnar där man byter håll med handtaget underkända!

Vi har en emmaljunga city cross som vi inte har börjat använda än.

Vi valde just den eftersom den var överlägset den smalaste, lättaste och smidigaste vagnen. Åk till barnvagnsaffären, känn och klämm och prata med personalen

Vi provade att flippa sitt/liggdelen och det gick busenkelt- Dessutom är vagnen lätt att fälla ihop och får lätt plats i vår sedanbil!

Jobbigt gå långpromenad baklänges i rask takt :rofl: fast kanske ger bra med motion.... Jag har ingen koll på barnvagnstester... men min teutonia mistral sport hänger med än idag utan problem, används dagligen :banana: och kostade 2000 kr på tradera, knappt använd, full utrustad... så I :love: it! (dessutom silver och rosa-färgad... hehe=

Edgen med sport chassi är mycke tyngre än den andra. Fast jag tycker att sportchassit är stabilare än det andra. Dessutom tror jag att det var något med fjädringen som skiljer dom båda chassi oxå.

Tycker oxå att du ska åka till en butik och känna och klämma. :) De gjorde vi faktiskt i lördags. :rofl:

Vi skall åka och klämma och känna.Men först måste jag bli gravid;)
Har bara kommit in i planerings stadiet än.
Skall börja försköka att bli gravida denna månad:bump:

Så kul! Hoppas allt går vägen!

Vi insåg för 1½ vecka sen att vi väntade barn. :) Tror vi e i vecka 7 nu :D

Kram

Edgen med sport chassi är mycke tyngre än den andra. Fast jag tycker att sportchassit är stabilare än det andra. Dessutom tror jag att det var något med fjädringen som skiljer dom båda chassi oxå.

Tycker oxå att du ska åka till en butik och känna och klämma. :) De gjorde vi faktiskt i lördags. :rofl:

fjädringen i crossen kan man ändra själv som man vill ha den

Aha, hade för mig att det var något. :D

Smidig och smidig... Skulle inte vilka kalla en City Cross smidig. Kanske i kategorin jättestora liggvagnar är den smidig. Men inte efter att man kört t.ex. en Bubaboo är den smidig åt något håll. Jag tycker att CC är oerhört tung och klumpig och jag går hellre ned till affären än tar med den i bilen och lyfter i och ur. Efter några svängar på mataffären så inser man att det är bökigt att komma fram. T.ex. bära korg i ena handen och så manövrera vagnen på bakhjulen med andra handen.

Ska man provköra vagn i affären så lägg ned några kilo i den och snirkla er kring hyllorna några varv och jämför med några vagnar som har svängbara hjul. Det är iaf bra att veta vad man väljer bort om man hellre går på stan är bor på landet. (Olika behov av vagnstyp beroende på hur man lever)

Vi har en City Cross 07 och på den kan man fälla ned sufletten så långt ned så att barnet inte får solen i ögonen om de ligger ned i t.ex. hårdliften. Så man behöver inte backa eller vända håll. Vill jag inte fälla ned så långt så kan man hänga för en trasa. Jag har inte sett någon annan som kunnat fälla ned så långt som jag kan på vår vagn.

jag och sambon köpte en emmaljunga city cross igår (beräknat bf 15 oktober - 08),vi tyckte det kunde vara skönt att "provköra" och greja med den innan så vi köpte den redan nu. Den heter iaf "Emmaljunga Lucky Summer Edition" och verkar väldigt enkel. Den är lätt att få in i bilen (vi har kombi), lätt att byta ligg och sittdel. den verkar toppen iaf!

så här sen den ut (säg till om ni inte kan se för jag är ingen hejare på att lägga in bilder!)

pic_show_id21916854.html

21916855.jpg

21916855.jpg

Jobbigt gå långpromenad baklänges i rask takt :rofl: fast kanske ger bra med motion.... Jag har ingen koll på barnvagnstester... men min teutonia mistral sport hänger med än idag utan problem, används dagligen :banana: och kostade 2000 kr på tradera, knappt använd, full utrustad... så I :love: it! (dessutom silver och rosa-färgad... hehe=

Fast jag backar inte, jag går framlänges och drar vagnen efter mig, fast min vagn är VÄLDIGT lättrullad jämfört med emmaljungan. Jag är otroligt glad att jag inte föll för deras design! Emmaljungan hade inte gått in i bilen, man måste ha bruksanvisning för att förstå hur man viker ihop den och dessutom är den så tung att köra, även om det är en liten 4 kg bebis i.

kanske skulle tillagt att jag inte ville ha en trehjulig vagn eller en vagn med småhjul fram för jag vill ha en rejäl vagn man även kan köra på ojämnt underlag med. Jag vill inte ha en city-vagn som ser ut som en liten kundvagn.
Och jämför du med de andra liknande vagnarna så är den smalare och lättare!

Vi har ju sittdelen med mjuklift i.

någon som vet om man får in en mjuklift i liggdelen på due edge?
Så man lätt kan ta med bebisen om den sover utan att behöva kånka med hela ligg delen.

Kolla på blocket så ser du flera olika varianter.

Du har ju vagnen, sen har du en hårdlift där bebisen ligger i och det ser inte ut som du kan klämma i en mjulift där om du inte får en 44cm 2kg bebis ;) Sen när bebisen vill sitta upp så byter du till sittdelen.

Eller så gör du som jag gjort. Fäller sittdelen till liggläge och sen i med en mjulkift!

Edit: Sittdel med mjuklift. http://www.blocket.se/vi/16578987.htm?ca=10_s
Hårdlift och sittdel http://www.blocket.se/vi/17043796.htm?ca=10_s

Senast ändrad:

någon som vet om man får in en mjuklift i liggdelen på due edge?
Så man lätt kan ta med bebisen om den sover utan att behöva kånka med hela ligg delen.

Nu har jag inte provat att få ner någon mjuklift i liggdelen, men det skulle nog inte vara fel att ha en mjuklift för själva liggdelen är ingenting man "lätt som en plätt svingar med" (tycker jag, men jag är ju en svag lite flugviktare :angel: )

För oss har det funkat finfint utan mjuklift, vi har aldrig haft behov av någon sådan eftersom vi bor på landet och ingången i vårt hus är i marknivå och åker vi någonstans så har vi inte vagnen utan bilbarnstolen/skyddet och bär lillgrabben i.
Men jag förstår att behovet nog hade varit ett annat om vi hade levt på annat ställe & sätt. :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 922
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar