Skillnad mellan CR och Barock/akademiskt

T

Tess82

Skiljer dessa två sätt att rida mycket åt?
Är inne på att börja på allvar med CR...men akademisk bygger väl också på mycket sits?
Tacksam för svar ;)

Sv: Skillnad mellan CR och Barock/akademiskt

CR handlar ju enbart om sits, oavsett vilken gren du än håller på med, grunden i CR fungera iallt eftersom det handlar om att hitta din egen kropp och få den att fungera som du vill. Sen finns det CR instruktörer som är mer "intresserade" av olika grenar, men grunden är den samma, den lodräta sitsen och hur du inverkar på hästen.

Jag rider för en Cr instruktör, med inriktning på dressyr, visserligen för tävling men trappan stämmer nog bättre överrens med den akademiska trappan än den "vanliga" trappan inom dressyr, sista terminen har jag mest skrittat, flyttat fram och bakdel, en var för sig eller tillsammans för att hitta de där små signalerna, med lite travpass inlagda ibland.

Medans andra CR instruktörer har helt andra utbildningstrappor, så jag rekomenderar att prata med instruktören och kanske provrida en lektion för att känna om det är något som du kan tänka dig att lägga ner tid på, jag tyckte att jag kunde rida, men efter två år så har jag fått jobba om en hel del saker men för mig har det varit helt suveränt!

CR handlar ju mestadels om sitsen och är ju egentligen ingen "gren" av ridning eller hur man ska säga. Barockridning och Akademisk Ridkonst är inte samma sak, barock handlar mer om utseendet på ekipaget kort beskrivet... Innom AR fokuserar olika tränare olika mycket på sitsen men innom CR är det ju det som är själva grunden.

AR bygger på sitsen på så vis att man är mer tydlig med att styra hästen med sin sits snarare än sina hjälper, man har inte samma tydliga ram mellan tyglar/skänklar som många VD-ryttare vilket ställer högre krav tidigt på att ryttaren har hyfsad koll på sina sitssignaler, annars blir det jättesvårt för ett lite snett/obalanserat ekipage att få något vettigt gjort! :p
Samtidigt har jag t o m hört en AR-tränare citera Bent något i stil med "yoga gör vi på marken, inte på hästryggen!" (syftar till att sitsträning det utsätter man inte hästen för iom att det sliter på hästen i onödan) och åtminstone denna AR-tränare la mao mer fokus på hur hästen går än på hur ryttaren sitter.

Jag tycker att tänket inom CR är bra att ta till sig oavsett inom vilken disciplin man rider. Att hästen inte kommer gå bättre än man inverkar på den (typ, grovt förenklat! ;) ) och att varje liten detalj i sitsen och t o m tanke kan vara en inverkan i sig.

Samtidigt så instämmer jag faktiskt i att jag inte skulle vilja utsätta hästen för en ryttare som övar sitsträning och "åker häst" dag ut och dag in i mer eller mindre evigheter tills ryttaren lärt sig kroppskontroll. Hellre en ryttare som övar mentalt före/efter, tränar core-muskulatur och kroppskontroll på annat sätt (ex. Pilates/yoga/dans kanske?). Sen tror jag nog ändå det blir lite snabbare väg att försöka rätta häst och ryttare samtidigt, (endast min åsikt) för jag tror också det är lättare för ryttaren att hitta en bra sits om denne vet hur det ska kännas när hästen går bra, plus att det är mycket lättare när man inte blir smittad av en häst som i sin tur går väldigt framtungt, obalanserat eller ojämnt. Det hänger liksom ihop. (Även om en ryttare som har försprång garanterat lättare smittar av sig på hästen och får den gå bättre snabbare.)
Men smaken är som baken och alla har vi olika filosofier! :p

Hej!

Jag skulle säja att en bra sits är a och o för att kunna inverka korrekt- oavsett inriktning på ridningen. Alltså är CR nåt ALLA har nytta av.

Angående sitsträning beror det ju på hur den genomförs. Jag har ridit "sits- och inverkansridning" i över 1 år nu- har man ridit 20 år för folk som tycker "hästens form kommer först och sen ryttarens" är det j***lig svårt att lära om. Bättre lära rätt från början.. Sitsträning måste ju inte genomföras longerat runt runt på volt- även om jag inte tror det skulle vara fel att börja där.

På min häst är en bra sits och rätt inverkan ett krav för att hon ska arbeta korrekt- sitter jag som en kratta jobbar hon inte alls och börjar jag med hennes form istället för min egen får jag en häst med kort spänd ihopkrullad hals, sänkt rygg, och dessutom bakom hand- oavsett hur fint jag rider.. (ja, vi har testat). Eller så väljer hon att lägga sej i handen och hänga..

Min häst är kraftigt oförlåtande...

/lavinia, som rider bättre och bättre, men har lång väg kvar- känsliga hästar är såå svårt att göra rätt på

Min häst är också kraftigt oförlåtande på det viset (usch, låter som värsta monstret, menar mest att man får sån tydlig reaktion :p ) och tyvärr gör det att ren sitsträning dag ut och dag in (enligt "ren" CR) det funkar inte. Hästen skulle inte palla med ryttarens övning (som såklart stundvis blir mer fel innan man hittat rätt) samtidigt som den själv känner sig övergiven.
Det jag menar är såklart inte att man då ska sluta med sitsträningen men att man försöker se ridningen som en helhet (baka in sitsträning/fokus i de vanliga övningarna så hästen samtidigt får en uppgift) och göra grovjobbet för att underlätta sitsen utanför ridningen.

När man pratar "ren" CR så är det rätt egoistiskt på så vis att det är vi ryttare som ska förbättra vår kroppskontroll och för att göra det måste vi göra det delvis på hästens bekostnad. Om man då hör folk som tränar "ren" CR i flera år - hur mycket har hästen slitit på sig under tiden? Jag tror det hade varit mer effektivt att lägga större del utanför ridningen.
Det är den "rena" sitsträningen jag pratar om! :p
Samma sak med att bli linad ett par månader. Gör man det på flera olika hästar så lär hästarna inte ta skada, gör man det på en och samma häst kan det gå ut över hästen både till kropp och knopp (det blir ju inte värst stimulerande för den - enformigt).

Däremot finns det mellanting där det inte behöver gå ut över hästen. Då tycker jag CR-tänket är guld värt för att inse hur mycket man faktiskt inverkar på hästen och hur de små förändringarna ofta gör stor skillnad.

Hm undrar om jag verkligen tränar ren CR då... ;) Nej det gör jag nog inte men grundsynen är att man måste förstå och inverkar på rätt sätt för att få hästen att utföra det man ber om. Just nu så tjatar min tränare om små små detaljer som faktiskt gör väldigt stor skillnad, tex räta upp huvdet, handlar kanske om någon cm men gjorde mycket med själva ridningen. Även om jag rider hästen i form, gör öppnor och slutor, fram och bakdelsvändningar så återkommer jag ständigt till kroppen och hur jag ska störa så lite som möjligt och stödja så mycket som möjligt. Att kalla det sitsträning känns lite knepigt, för mig handlar det om att få komunikationen mellan mig och hästen att fungera så bra som möjligt. När vi har våra guldögonblick så känns det som om jag bara behöver tänka mig öppnan så genomför han den, men allt som oftast måste jag avbryta och börja om för att jag ska ge rätt signaler.
Jag rider oxå en väldigt signalkänslig häst som inte gör mycket utan att man har bett om det, han bjuder inte på något utan gör man fel så gör han "fel", men å andra sidan så gör man rätt så sitter man på en pärla som dansar fram.

Så nej jag tror inte att jag har slitit särskilt hårt på hästen jag rider, han har istället byggt upp ryggen, orkar samla sig betydligt mer än tidigare men har blivit mer och mer känslig för små små signaler!

Vi tycker nog ganska lika tror jag, och den rena CR ridningen är inget jag har gjort egentligen, som sagt så är det även mer ridning än sitsträning även om vi ständigt diskutera våra egna kroppar och inverkan på hästen, ibland får man lov att överdriva något för att hitta rätt, men det kanske handlar om en eller två gånger för att hitta rätt, sen kan man minska ner till ett minium när man har hittat vad det är man ska göra.

Senast ändrad:

Precis - det du beskriver kallar inte jag heller sitsträning, även om det är precis det det är i praktiken.
Så med "ren" sitsträning menar jag att åka häst till förmån för att hitta sin kropp tills man kan börja lägga ihop och inverka. Vilket är kanonbra, men jag skulle inte utsätta en egen häst (särskilt om jag bara har en! :p ) för det, inte längre perioder iaf.

Det mest effektiva sättet för mig (kanske inte för alla?) har varit att ta för vana att när man lägger upp en övning så lägger man samtidigt in hur man ska tänka/inverka i de olika momenten som kriterier för övningen. Alltså - har man problem med att man tittar ner så kan man lägga upp en övning där man "måste" titta framåt för att lyckas, och/eller tänker att vid den här punkten i övningen tänker jag "blicken på ***" och utökar intervallen för det ju bättre man lyckas komma ihåg det.

Som sagt, känns som vi är ganska överens! :)

Ett citat från BB jag tycker är kul, är ett svar på en fråga om sits: "Rid 1000 mil på hästen istället för att läsa böcker av en tant. Det finns inte ETT rätt sätt" (nå't ditåt).

Det är mycket det som tilltalar mig med "AR-folk" - fokus läggs på hästen istället för på ryttaren. Alltså - att det är effekten av det ryttaren gör som "räknas". Men - jag personligen skulle vilja se lite mer "sits-tips" ibland och ja, jag har läst Sally Swifts böcker många gånger.....

Haha det sa nog emot mitt citat lite! :p

Folk kanske väljer sina citat utifrån vad som passar en själv bäst? ;)
(Tänker på att tränaren som citerade själv är väldigt tekniskt RID-inriktad och bryr sig inte mycket om sitsen under träningarna.)

Håller med om att det är effekten i hästen som är det viktiga.
Att bara säga att det är hästen man har fokus på skulle bli lite konstigt, för ryttarens sits/inverkan är ju ändå en stor del av vilken effekt man får. "Min" tränare säger inte så mycket om sitsen, men jag tror ändå denne lägger upp en del övningar baserat på att ryttaren ska lära sig inverka rätt. Två flugor i en smäll liksom - underlättar för hästen OCH ryttaren! :D

Jag är lite både och med det där. Om jag frågar så vill jag ha bra svar, men betalar man dyra pengar på träningar som gärna hade fått vara oftare, då inser jag nog att sitsträningsfokus under lektionen skulle ta upp väldigt mycket tid. Att man får ta på eget ansvar att träna det hemma.
Betalade t ex 350:- för 30 minuters ridning för en tränare som var som en papegoja om sitsen men i övrigt var det inte en enda guidning om hur jag skulle inverka på hästen och lösa diverse situationer eller tips på övningar. Så när den där papegojrösten väl försvunnit ur huvudet ett par träningspass efteråt hade man inte mycket nytta av träningen längre... :angel: Då hade man behövt rida för tränaren sisådär två gånger i veckan för att det ska sitta.
Om man däremot skulle få i hemläxa - jag ser att du gör såhär, testa det här så blir det säkert bättre! Så skulle det kanske ge mer (om man tar det seriöst och tränar vill säga!)

Jag tyckte också först att citaten var emotsägande - men vid närmare eftertanke menades nog samma sak. Att inte hålla på med sitsträning för att eftersträva en viss typ av sits - utan att träna hästen och därigenom "erövra" funktionell sits. Typ.

En AR-tränare har ju varit dansare - och jag tycker att hon är helt fantastik på att VISA men kroppen hur "sitsen ska kännas". Att ta med hem och träna på är ex vis "tänka" större cirkel = öka, mindre cirkel = sakta av. Den typen av pedagogik tycker jag är mycket enklare att förstå!

Ja, precis! :) Kommer ju ändå ta träning innan man får till det och har befäst det i praktiken. Bara man förstår. Och huvudsaken med pedagogik är ju också att man förstår! ;)

Tack för all fakta om detta. Testar ett pass med CR så får vi se. Har fått till det ganska bra själv efter mycket övning men vill ha någon som kan finslipa mig lite :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 721
Senast: Tualma
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 853
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar