Sv: Skillnad mellan CR och Barock/akademiskt
Haha det sa nog emot mitt citat lite!
Folk kanske väljer sina citat utifrån vad som passar en själv bäst?
(Tänker på att tränaren som citerade själv är väldigt tekniskt RID-inriktad och bryr sig inte mycket om sitsen under träningarna.)
Håller med om att det är effekten i hästen som är det viktiga.
Att bara säga att det är hästen man har fokus på skulle bli lite konstigt, för ryttarens sits/inverkan är ju ändå en stor del av vilken effekt man får. "Min" tränare säger inte så mycket om sitsen, men jag tror ändå denne lägger upp en del övningar baserat på att ryttaren ska lära sig inverka rätt. Två flugor i en smäll liksom - underlättar för hästen OCH ryttaren!
Jag är lite både och med det där. Om jag frågar så vill jag ha bra svar, men betalar man dyra pengar på träningar som gärna hade fått vara oftare, då inser jag nog att sitsträningsfokus under lektionen skulle ta upp väldigt mycket tid. Att man får ta på eget ansvar att träna det hemma.
Betalade t ex 350:- för 30 minuters ridning för en tränare som var som en papegoja om sitsen men i övrigt var det inte en enda guidning om hur jag skulle inverka på hästen och lösa diverse situationer eller tips på övningar. Så när den där papegojrösten väl försvunnit ur huvudet ett par träningspass efteråt hade man inte mycket nytta av träningen längre...
Då hade man behövt rida för tränaren sisådär två gånger i veckan för att det ska sitta.
Om man däremot skulle få i hemläxa - jag ser att du gör såhär, testa det här så blir det säkert bättre! Så skulle det kanske ge mer (om man tar det seriöst och tränar vill säga!)