Skilja på de och dem

B

bliss

Min son går i tvåan så det verkar vara "fritt flöde" som gäller fortfarande i både tal och skrift. Tanken är ju fin men är det så farligt att rätta de felsägningar som är ganska svåra att lägga bort senare? Lärarna pratar dessutom brett på dialekt om "sadelen/sadlen", "cykelen" osv.

Ni ungdomar som kanske läser här, lärare och föräldrar:
När lär man barn/dig att skilja på de och dem, han/honom och hon/henne (i skolan)?

Sv: Skilja på de och dem

Aldrig verkar det som om du läser inlägg på alla forum här...:angel:

Hade en kompis när jag var liten som alltid sa han istället för honom, mest pga dialekt tror jag. Men vid varje tillstymmelse till det hos mig och min syster var mamma på oss direkt!!:D:bow: Så nåt sånt har aldrig satt sig hos oss och vi både skriver och pratar "som man ska"!! Med undantag för lite talspråk på internet och i sms!!;)

Jag vet inte när man lär sig sådant i skolan nuförtiden, men håller med ovanstående om att det ibland verkar som om det inte lärs ut alls.
Min äldsta fyller sex i vår, så hon har ju inte ens börjat föskoleklass ännu, men henne är det alls inga problem att rätta stavning och annat åt. Nu rättar jag ju givetvis inte allt som hon skriver, långt ifrån, men just sådant som kan vara svårt att rätta till om man lär sig fel. Hon VILL veta hur det ska vara, för hon vill ju kunna. (Hon började skriva som fyraåring, så hon har ju hållit på ett tag nu, iochförsig)

Min mamma är lågstadielärare och vad jag kan minnas har hon alltid rättat oss när vi stavat eller sagt fel (dialektala uttryck undantaget då). Hon har även varit noga med att lära oss skilja på de olika "sch/tj/sj-ljuden".

Kan inte påstå att vi har tagit skada av det.

Det bästa måste väl vara att lära in rätt redan från början, eller?

När jag i vuxen ålder gick på Komvux nämndes för första gången under hela min skoltid tumregler för hur man väljer mellan de/dem...

Som barn såg jag mönstret/sökte jag upp informationen själv, men så är jag språkpolis från barnsben också.

Aldrig verkar det som om du läser inlägg på alla forum här...

;) Jag lät bli att skriva ut det uppenbara för att vara lite trevlig.

kl

Hemma var det ordentligt petigt med språket. Det var nog tur det, annars hade varken henne eller honom funnits i mitt ordförråd är jag rädd.

Nu pratar ju långt ifrån alla lärare på sonens skola slarvigt. Dialektala uttryck tycker jag iofs är trevligt men när man inte vårdar till sitt uttal efter stavningen så blir det svårt för de små att förstå att "itt" och "spitt" skrivs "ett" och "spett".

Nu är det ju inte så att vi sitter tysta hemma:p, men mångas liv innebär ju att telningarna tillbringar merparten av sin vakna tid med andra än familjen.

De-dem-domförvirringen tror jag är bra att reda ut i tid.

Jag tror på "nöta in genom att höra rätt". Alltså, om mina barn säger något fel så upprepar jag meningen korrekt, men omgjort då till fråga. T.ex. barnet berättar att de "springde ända tillbaka till dagis" så säger jag "Jaha, sprang ni hela vägen tillbaka till dagis".

Jag tror på "nöta in genom att höra rätt". Alltså, om mina barn säger något fel så upprepar jag meningen korrekt, men omgjort då till fråga. T.ex. barnet berättar att de "springde ända tillbaka till dagis" så säger jag "Jaha, sprang ni hela vägen tillbaka till dagis".

Så gör jag också. Tycker det är onödigt att påpeka att någon säger fel direkt, så himla viktigt är det inte, om man jämför med att spotta på golvet eller slåss.

De/dem fick jag inte lära mig några regler för förrän i gymnasiet. Jag använde de/dem tidigare men då gjorde jag det på känsla, vilket ibland blev lite fel. Att de/dem existerade tror jag min mor gjorde klart för mig under slutet av mellanstadiet, inte var det någon lärare som gjorde det i alla fall.

Han/honom etc. lärde jag mig givetvis tidigare och det tycker då jag är lättare att korrigera då det är i tal. Med fyråringen som jag tar hand om om brukar jag upprepa och säga rätt. Säger han "Jag gav den till han" så svarar jag med "Vad snällt att du gav den till honom", så tror jag det ger sig med tiden. Han tar då efter och då har han ändå tre språk att hålla reda på (engelska, svenska, tyska).

Är ju helt okej om barnen talar dialekt men de bör ju i alla fall göras medvetna om att det är just dialekt, det tycker jag dock man kan vänta med tills barnen är så gamla att de kan använda skriftspråket.

Jag går i gymnasiet och har klasskompisar som inte vet skillnaden på de och dem :crazy: Han och honom brukar man lära sig snabbare så det är ju bara att berätta att när det kan vara honom ska det vara dem och när det kan vara han ska det vara de. Har kompisar som skriver durren istället för dörren också (Stockholmare) så det verkar ta ett tag att lära sig :p

Uäch, kom just att tänka på en kompis som envisas med att säga DOMS. Allvarligt, karln är välutbildad med bra jobb och lär sig aldrig att säga deras.

Min 6 åring uppmärksammade att det stod DE och DEM i böckerna vi läste och frågade. När man pratar låter det ju ändå mest DOM. Var och vart är också knepigt.

Hade en lång konflikt med skolan som min dotter gick i på lågstadiet. Inget fick man rätta för då kunde de förlora lusten att skriva. Resultatet blev en lång, lång period med skrivsvårigheter.

Har aldrig förstått varför man inte får rätta. Det finns ingenting som är så svårt som att korrigera gamla vanor. Och man får ju faktiskt tänka sig för och försöka rätta på ett inte alltför nedslående sätt.

Hörde någon gång någon pedagog som sa att man ska inte använda ordet men när man rättar någon ex vis

Det här var bra, MEN utan i stället säga att det här var bra och det blir ännu bättre om du.... Har försökt tänka på det efter det och tror det funkar ganska bra.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 145
Senast: Mois
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar