Skilja mellan trav och tölt?

O

onekligen

Hej allihopa! Jag är helt ny på bukefalos, men har läst ganska mycket här ett tag, och tänkte att det kanske är värt ett försök att se om ni kanske kan hjälpa mig lite.

Jag har en tioårig islandsvallack som jag haft sedan han var sex. Man kan väl säga att det gått upp och ner för oss en hel del under våra år tillsammans, och flera gånger har det inte varit långt ifrån att jag gjort mig av med hästkräket. Lyckligtvis har det aldrig blivit så :)

Så förra året började äntligen saker släppa ordentligt för oss, på massor av plan, och självklart ska jag just då få för mig att åka utomlands ett år. Hästen har under tiden både stått hos fodervärd, men går just nu (tyvärr) i ridskola/turridning. Men om ett par dagar kommer jag äntligen hem, och efter ett års abstinens är jag mer beslutsam än någonsin att äntligen få ordning på några av våra största problem.

Alla tänker jag dock inte dra här, men en sak skulle jag verkligen behöva konkreta tips för att få ordning på.

Fákur är fyrgångare, och när jag köpte honom hade han en stark och bra grundtrav, även om form och sådant var väldigt oklart för honom. De första åren red jag honom inte alls särskilt bra, och han blev sämre i de flesta gångarter. Jag har sedan dess jobbat upp honom en del, och tölten är bättre igen, tom riktigt fin i omgångar. Vad som jag däremot aldrig riktigt fått ordning på är traven. Han travar, men bara på långa tyglar och i sitt egna (alldeles för höga och okoncentrerade) tempo. Förra sommaren började jag kräva mer av honom i traven, men så fort jag börjar ta lite i tyglarna och sätta mig ner lite mer börjar han tölta. Har försökt att ta en sak i taget och ha kvar de långa tyglarna, men sitta lite mer i traven, men då får jag en jätteförvirrad häst som gör ett tappert försök att gå i tölt på långa tyglar, vilket han inte kan.

Jag vet förstås inte exakt hur han kommer vara när jag får tillbaka honom från turridningsstallet, men jag har svårt att tro att han kommer vara speciellt mycket mer travtränad.

Så, har någon idéer på hur jag kan lära honom att skilja mellan tölt och trav (där man faktiskt arbetar och inte bara lattjar runt)?

Sv: Skilja mellan trav och tölt?

Ia har en jättebra beskrivning av detta på sin hemsida, under månadens tips. Hon säger: Först tempo, sedan riktning, sedan gångart.

Det din häst inte vill är att samla sig i traven, för det är jobbigt. Alltså försöker den springa ifrån arbetet och när du fortsätter att försöka samla så "tappar" den traven. Jag har fått lära mig att lättaste sättet att samla hästen är att jobba på volt. Och det är också det Ia beskriver. Först rider man på volt i skritt och ser till att man själv hela tiden bestämmer storleken på volten. När detta fungerar i skritt övergår man till trav. Och då är det DU som ska bestämma tempot. Om det sedan verkligen blir trav eller tölt spelar ingen roll i det här läget - man får ta en sak i taget - utan koncentrera dig på att DU bestämmer tempot. När detta fungerar ska DU också bestämma exakt hur stor volten ska vara. När du kan styra tempot samt öka och minska volten med små hjälper - då kommer också hästen att gå i den gångart du vill.

Enligt Ia fungerar detta alltid - det tar bara olika lång tid på olika hästar. Jag tror hennes metod är bra även för oss "vanliga dödliga" eftersom man får hjälp att fokusera på en sak i taget.

OCH dessutom kommer man ifrån det läge där man lätt hamnar annars, d v s "min häst tappar traven så snart jag tar i tyglarna så jag kan inte ta i tyglarna". Hästar är verkligen inte dumma djur - så länge detta fungerar (och det gör det ju ofta, med oss vanliga dödliga) så kommer de att tappa traven så snart vi tar i tyglarna!

Har också hört Atli säga "Man ska inte bara tillåta hästen att trava, man ska RIDA hästen i trav. Och om den då tappar traven ska man forsätta som om inget hänt, med det tempo och den övning man höll på med, till dess traven kommer tillbaka".

Du kan läsa mer på www.iaodenni.nu

Lycka till!

Sv: Skilja mellan trav och tölt?

Tack så jättemycket! Det låter som ett bra tips som jag absolut ska testa när jag kommer hem till hästen igen.
Stackarn kommer väl längta tillbaka till turridningsdagarna när han får att göra med mig igen... :angel:

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 393
Senast: Crossline
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 398
Senast: Hedinn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka