Skick på skänkeskläder

DarkInNight

Trådstartare
Städar i familjens kläder och sorterar ur kläder som inte används längre. Har tänkt lämna in dem till någon klädinsamling men vilka kläder uppskattas och vilka slängs?

Helst hade jag bara velat lämna in kläder i bra eller nyskick men jag har ju även massor av kläder som inte är i nyskick längre. Noppiga, trycket blivit skadat, mindre fläckar etc. Även något plagg med millimeterhål.

Tänker att för den som inga kläder har så kanske det inte spelar någon roll om det finns ett litet hål i? Men sådana kläder kanske sorteras ur innan? Eller hur fungerar det?

Vilka kläder är OK att lämna in ? :)

Sv: Skick på skänkeskläder

När jag hjälpte till på en klädinsamling som skulle skickas in i dåvarande Sovjet, så sorterade vi bort allt som inte var helt och rent. Vi fick in så mycket så vi kunde ändå fylla tre långtradare. Ibland öppnade man en kasse med smutstvätt, då slängde vi hela kassen. Så jag skulle faktiskt kasta allt med hål och fläckar. lite noppor kan vara ok om kläderna ändå ser fräscha ut.

Senast ändrad:

Instämmer med Houdinie, jag går efter om jag själv skulle kunna tänka mig att använda plagget (det finns ju diverse skäl att man inte vill ha det kvar, tex storlek). Skulle jag inte vilja använda det så slängs det. Lite noppor tycker jag inte är så farligt men fläckar och hål går bort direkt.

Jag kanske ska försöka hitta en insamling som tar tillvara på begagnade kläder.
Inget plagg är ju äckligt eller otvättat, bara spår efter att en ettåring använt dem :)

...ogillar tanken på att slänga kläder som fortfarande kan användas länge till, en tröja med en blekt fläck kanske inte passar till finmiddagen men till lek.
Men det är ju dumt att skicka iväg kläderna om de ändå kommer sorteras ut och slängas.

Jag skulle säga att man kan göra skillnad på skicket på barn-och vuxenkläder. Barnkläder behöver vara lika i lika int skick, där är funktionen det viktiga.

Som Lovisaleonora säger kommer sånt som inte kan säljas/användas som kläder till användning det också. Allt rent kan du alltså lämna in!

Tack för alla svar!

Jag gjorde som så att jag lade ut dotterns kläder på ett fb-barnklädesköp/sälj som skänkes. Det var en som ville ha dem så jag hoppas de kommer till användning nu.
Vuxenkläderna är ju i bättre skick (vi brukar ju inte kladda lika mycket banan och annat på tröjorna...) så jag lägger dem nog i en klädinsamlingscontainer.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 597
Senast: Fibusen
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 682
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V