Skeppskatt

Kilauea

Trådstartare
Vi har blivit erbjudna en underbart söt pojke som är huskatt, rödtabby och med extra tår.
Brukar skeppskatter ha någon ytterligare defekt som liksom "följer med på köpet" med de extra tårna, eller är det extra fotvård man får räkna med bara?

Lillkillen är bara 5 veckor än så länge så det dröjer tills han får flytta hit - och det bara om vi lyckas få ett hus innan dess.

Har aldrig haft katt så det blir några funderingar såhär nästan mitt i natten...
 
Sv: Skeppskatt

Jag har fått för mig ha läst att de kan ha problem med svansen och/eller slutet av ryggraden. Har dock ingen källa på det.
På Wikipedia läste jag detta;

"såsom magbrock och tarmproblem, där operation kan bli nödvändig. Lynnet kan ofta bli instabilt"
 
Sv: Skeppskatt

Nä, är extratån funktionell bör det inte bli några problem. Kanske kan bli lite trångt mellan tårna. Är extratån/tårna inte funktionella kan de lättare fastna och blir det ett problem får man väl ta bort tårna.
 
Sv: Skeppskatt

skeppskatt är ett påhittat namn de är ingen ras bara för att ha fler tår som många verkar tro.

En katt som har fler tår är en defekt som heter polydaktyli. De kan medföra problem då katterna inte har samma förmåga att dra in dessa extraklor på sama sätt som en vanlig katt. Regelbunden klovård är extremt viktig.
Eg finns väl inga andra hälsoproblem mer än de katter annars kan drabbas av(hcm, njurfel mm), men avlar man på polydaktyli finns risken att katten får fler och fler tår, detta kan då resultera i värre problem än en extra klo på framtassarna som blir i 1a generationen.
Det finns säkert en bra anledning som bla sverak har förbjudit avel på raskatter med polydaktyli
 
Sv: Skeppskatt

Vet att skeppskatt bara är en benämning, men tänkte att använder jag den rubriken vet alla vad jag menar ;)
Kloklippning av klor som sitter "konstigt" och inte slipas ner har jag räknat med.

Katten kommer självklart kastreras och id-märkas, han är en huskatt så kommer inte användas i avel oavsett antal tår.

Ska träffa den lille i helgen, undrar hur lätt det är att tacka nej sen :D.
 
Sv: Skeppskatt

Förra året fick min honkatt tre kattungar med extra tår. De har inte haft några andra bekymmer och är helt underbara i lynne och temperament. Jag visade upp dem för veternären när de var små, och hon sa att det inte var något att oroa sig över. Hade aldrig sett detta tidigare, och visste inte att det fanns något som kallades skeppskatter när jag fick mina kattungar. Men avla ska man såklart inte göra på dessa katter.

Lycka till med din lille katt!!
 
Sv: Skeppskatt

Jag har en "skeppskatt"
Det enda jag behöver kolla lite regelbundet är att klon på "tummen" inte växer inåt, så det enda jag behöver göra är alltså att klippa dessa klor då hon inte kan vässa dom på samma sätt som med de vanliga klorna.
Annars så har iaf inte hon några andra defekter så att säga :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Kan faktiskt inte bestämma om detta ska ligga i hästmänniska eller här, så ber snällt moderator överse om jag gjort fel :bow: Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 955
Senast: n33Lu
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 385
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp