Skendräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ewae99
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skendräktig?

Ursäkta, Men ja är precis i samma sits som du.

Har ett fbl som e betäckt med frieser och ska föla mellan 10-21april. Hon har fyllt förjuver, jag tycker att magen e mer "kantig" men hon är inte alls stor å tjock. Tycker hon börjat släppa pytte lite i bäckenet, släpper en skendräktig??

Hon har innan haft 3st föl (sista för 2år sen) och fölade då på dygn 333, men var då mkt tidigare med att fylla juver och så.

Jag hoppas på att både du och jag får en fölis :) Man harju väntat länge nu.

Kram

Varför bara inte ta ett blodprov?
Olikt intern undersökning/ ultraljud så finns ingen risk för infektion/ skada och så här sent så är det pålitligt.

Hej alla!

Nej tyvärr har det inte kommit något föl ännu, då hade länken varit full med bilder..!! =) Har dock inte varit ute o kollat idag ännu. Men jag stod o kollade hennes mage i går kväll när vi tog in henne o visst e hon rund om magen och visst har hon fyllt i förjuvret precis som din häst har gjort Chickengirl. Jag e ju inte så kunnig o jag har jämfört med de andra stona i hagen men de har haft föl förut så det e svårt att jämföra.

Pratade med en vet i torsdags o hon ska komma o kolla på tisdag men på måndag kommer min hovslagare som har hållt på med hästar o uppfödning i många år o det ske bli intressant o höra va han säger. Har stort förtroende för honom! E det förresten någon som vet om icke dräktiga ston "släpper" vätska ur spenarna när de inte är dräktiga o inte har haft föl förut?

Hur ser din häst ut vid jumskarna Chickengirl. Min har fyllt ut magen just vid jumskarna. Gör de det om det bara är "fet"mage? Vad säger du Tindra?

Hur gör man förresten när man lägger in bilder? De ligger på min dator, inte på en länk...?:confused:

Kram

Hejsan!

Vad har din hovslagare sagt nu när han varit där ute?

Eftersom ditt sto börjat fyll apå sitt juver tror jag med all säkerhet att hon är dräktig och kommer föla så småningom. Det är ju lite svårt att beräkna när man inte vet sista inseminationsdagen.
Vet du om hon är dräktighetskollad någon gång? Jag har kanske frågat det innan, men jag har minne som en guldfisk.
2 av mina ston har magen "långt" bak. Den ena har fölat för snart 1 vecka sedan och den andra ska föla i början på Juni.
Det du ska tänka på är att ditt sto kan vara dräktig i ett helt år innan den lilla kommer ut. Så det behöver du inte vara orolig för.

Hmm..Om din häst är beräknad för fölning den 16:e så tycker jag att det är rejält oansvarigt att inte ens ha varit ute och kollat till hästen än klockan halv nio på morgonen!Att rida henne så länge är inte heller bra.I alla fall inte med sadel,och definitivt inte hårt! Tyvärr tycker jag det är rätt oansvarigt att ta föl på sin häst när man kan så här lite om fölningar utan experthjälp på plats! Hoppas du förstår att man ska vaka på nätterna en gång i timmen inför fölning? På en timme kan det vara kört för både märr och föl.
Ta ut en veterinär och ta reda på om din häst är dräktig! Det har man råd med om man har häst-I alla fall SKA man ha råd med det.Om du ska hämta hem ny häst nu också så hoppas jag att du har gett abortvirus sprutor? Och att du inte släpper ihop den nya hästen med din när den ev är högdräktig?

Hej! Vill bara kommentera det irriterade Skogstrollet!
Vad är det som säger att jag rider hårt?? Har av just experter med långvarig erfarenhet av avel och uppfödning hört att man visst kan rida ända till slutet! Hade du läst hela länken hade du sett att jag har ridit försiktigt!!!
Vad är det som säger att jag inte har och har haft experthjälp??
Detta är endast ett sätt att få ytterligare synsätt och att få vädra funderingarna ytterligare och även få höra andras erfarenheter! Kort sagt tycker jag du är lite snabb att dömma!!!

Hej Tindra o ni andra!
Min hovslagare kommer ikväll så jag vet inte ännu vad han säger. Hon dräktighetskollades 20 dagar efter betäckning o jag måste säga att jag tycker hon är rundare om magen men det där med att hon har fyllt på förjuvret kanske är falskt alarm, för så vitt jag har känt så har hon varit så väldigt länge. Har ju inget att jämföra med eftersom hon inte har varit dräktig förut. Tycker också att magen har "förflyttat" sig och ligger längre ner under buken. Jag väntar spännt! Vad blev det för föl för dig Tindra? Tjej eller kille? Gick fölningen bra?
Kramar

*kl*

Vad jag har hört så är det inte speciellt vanligt att sto som aldrig har haft föl innan blir skendräktiga. Många blir inte speciellt stora och får extremt juver innan de ska föla för första gången :)

Lycka till med ditt sto

Av dina frågor att döma har du varken haft experthjälp eller kan särskilt mycket om fölningar.Att hästen fortfarande inte är "kollad" klockan halv nio på morgonen när hon är så långt gången är inte okay och du svarade inte på om hon fått abortvirus sprutan (vilket jag antar att hon inte har eftersom att hon inte är kollad sen dag 20,då hade vet kunnat kolla henne samtidigt)
Finns det någon som vakar på henne nattetid?
Enligt mig är det oansvarigt att inte kolla upp en häst mer noga när den är dräktig. Jag kan inte göra annat än att önska dig lycka till och hoppas att allt går bra.

Av dina frågor att döma har du varken haft experthjälp eller kan särskilt mycket om fölningar.Att hästen fortfarande inte är "kollad" klockan halv nio på morgonen när hon är så långt gången är inte okay och du svarade inte på om hon fått abortvirus sprutan (vilket jag antar att hon inte har eftersom att hon inte är kollad sen dag 20,då hade vet kunnat kolla henne samtidigt)
Finns det någon som vakar på henne nattetid?
Enligt mig är det oansvarigt att inte kolla upp en häst mer noga när den är dräktig. Jag kan inte göra annat än att önska dig lycka till och hoppas att allt går bra.
Grejen med experthjälpen är att jag har flera stycken som säger olika saker!!! Så dina åsikter om mig bryr jag mig inte så mycket om!

Hej igen.
Mitt sto har inte så mkt mage i ljumskarna, utan den e mest rund nertil å kantig från sidan eller vad man ska säga, lite svårt att förklara.
Mitt sto har släppt i bäcken lite ( vet ej om skendräktiga kan göra de. men de e nått ja vill veta) och förjuverna e lite fyllda, kommer lättmjölksfärgad mjölk om man provmjölkar.
Idag går iaf mitt stos tid ut enligt beräkning från sista betäckning.
Man går spänt å väntar, kollar henne sent och min sambo kollar på morgonen innan han åker till jobbet, sen e ja där ett par ggr på dagen med.

Vad sa hovis??

Hmm..
Det låter ju konstigt om hon inte är dräktig om det kommer mjölkliknande vätska ur spenarna! Vet dock inte om det släpper runt svansroten om de är skendräktiga men min hovslagare sa att när det släpper där är det inte så lång tid kvar, dock kan "inte slå lång tid kvar" vara allt ifrån några timmar till några dagar. Han sa att det är så olika från fall till fall. Om mitt sto kunde han dock inte säga så mycket. :confused: Med tanke på den mage hon har så kan hon mycket väl va dräktig men i övrigt kunde han inte hitta några "synliga" tecken. Men han kunde inte heller säga att hon INTE var dräktig. Så jag fortsätter väl att hantera henne som dräktig så får vi se vad som händer. Har hon inte fölat om en månad så kommer hon nog inte föla i år i alla fall. :( Jag har ju min häst "hemma" eftersom jag har eget stall, så jag kan kolla i princip hela tiden. Men jag tror nog ändå inte att hon fölar under dagen. Vad jag vet så brukar de kunna styra så de får va ifred och i regel under de mörka timmarna på dygnet.

Jag hoppas verkligen att vi får en lite fölis både du och jag! Kul att höra hur det går för dig också eftersom vi ju är i samma sits!

Kram Ewa

Hmm..Om din häst är beräknad för fölning den 16:e så tycker jag att det är rejält oansvarigt att inte ens ha varit ute och kollat till hästen än klockan halv nio på morgonen!Att rida henne så länge är inte heller bra.I alla fall inte med sadel,och definitivt inte hårt! Tyvärr tycker jag det är rätt oansvarigt att ta föl på sin häst när man kan så här lite om fölningar utan experthjälp på plats! Hoppas du förstår att man ska vaka på nätterna en gång i timmen inför fölning? På en timme kan det vara kört för både märr och föl.
Ta ut en veterinär och ta reda på om din häst är dräktig! Det har man råd med om man har häst-I alla fall SKA man ha råd med det.Om du ska hämta hem ny häst nu också så hoppas jag att du har gett abortvirus sprutor? Och att du inte släpper ihop den nya hästen med din när den ev är högdräktig?

:bow::bow::bow:

TS.Är du medveten om att vi har en djurskyddslag i det här landet som säger att högdräktigt sto får INTE lämmnas obevakad,gäller även nattetid........
Så jag håller med skogstroll,du har egentligen bara 2 alt.ta ut vet nu och sov gott på nätterna och halva fm,eller bege dig ut i stallet nattetid och kolla stoet ca 1 ggr i 1/2 timmen,trött?? ta med sängen och sov där.

Som Dobbis säger..jag antar att du varken vakar eller har gett abortvirus sprutor eftersom du inte svarar på det.Det är ju bara att hoppas att den lilla klarar sig själv om den nu föds..

Men abortvirusspruta är inget som man måste ge och även om man gett det så ger det inte ett 100%-igt skydd...

Har själv aldrig gett denna spruta till mina dräktiga ston då jag har eget stall och inte är i kontakt med andra hästar/är ute och tävlar. TS hade ju oxå eget stall så det är kanske likadant för henne!

TS skulle åka och titta på ny häst till sina barn,vilket gissningsvis innebär att det kommer att komma en ny häst? Nej man måste inte ge sin häst abotrvirus spruta, men personligen skulle jag aldrig låta bli.Men jag låter inte pengar styra när det kommer till mina djur.Har man inte råd med veterinär ska man inte ha häst,och definitivt inte avla!

TS skulle åka och titta på ny häst till sina barn,vilket gissningsvis innebär att det kommer att komma en ny häst? Nej man måste inte ge sin häst abotrvirus spruta, men personligen skulle jag aldrig låta bli.Men jag låter inte pengar styra när det kommer till mina djur.Har man inte råd med veterinär ska man inte ha häst,och definitivt inte avla!

Jag har aldrig gett mina sto abortvirus sprutan och ja jag har råd att ha häst OCH ta ut veterinär :cool:

Skogstrollet!
Jag vet inte var du har fått det ifrån att jag låter pengarna styra??? Jag tycker fortfarande att du är snabb att döma utan att veta alla detaljer runt varken mig eller stoet! Har för övrigt ingen skyldighet att svara på dina frågor eller försvara mig mot dig!! Här avslutar jag personligen den här diskussionen eftersom den endast leder till ytterligare påhopp som inte har någon VERKLIG substans eftersom du inte vet hur saker och ting ligger till utan bara ANTAR ...!!!!

Som sagt,man måste inte ge abortvirus spruta,men man måste vaka på en högdräktig häst,och jag tycker att man måste dräktighets testa den också om man inte är helt säker på att den är dräktig eller ej. Om man låter bli AV sprutan så antar jag att man låter pengarna spela in.Annars kan man lika gärna ge den.Om det dessutom kommer en ny häst till stallet är det för mig en självklarhet.

Då antar:Djag att det är för att du inte vakar på ditt sto som du inte vill svara,annars hade det ju bara varit att säga det! Och om du inte låter bli att dräktighetstesta ditt sto pga pengarna så gör är det väl för att du skiter i det då,det är ju inte bättre.Hejdå då!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka