Skendräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ewae99
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skendräktig?

Hon vill inte svara på frågorna och varför kan hon bara svara på själv,men det vill hon väl inte heller svara på så den här tråden är helt meningslös förutom till att skriva saker som" heeeeejjjj-hoppas vi får ett föl snart..ska bara sova till halv nio först sen ska jag gå ut och kolla." Passar väl bättre på gnägg då kanske.

Kan någon ge mig ett råd? Finns det någon som har varit med om samma sak? Är hon bara skendräktigt och "fet" eller finns det ett föl i magen?

Du tar ut en veterinär som kollar OM hon är dräktigt.
Jätte enkelt :D

ÄR hon dräktig så ser du till att ha rutinerat avelsfolk som hjälper dig med vakning/fölning. Detta är nog väldigt viktigt i detta fall.

ÄR hon INTE dräktig så var hela problemet ur världen.

Men att stå dag ut och fundera och gissa är inte skysst mot stoet.

Ston kan bära sina föl högt och i linje med ryggen, då syns det inte lika tydligt för en som inte kan, om dom är dräktiga.
Dom kan också föla utan att börja sätta ordentligt juver innan.

Tänk också på att en mycket stor del av ston inte ens får vaxdroppar.

Jag råder dig bestämt att börja med att kolla OM hon är dräktig.
Och detta kan enbart utföras av veterinär.

AM

Tja, själv var jag i samma sits förra året och åkte till min seminveterinär för att få stoet kollat. Han höll på länge och väl (rektalundersökning) och säger sen lite tvekande att -Nej hon är inte dräktig.

Med utgångspunkt i hur osäker han verkade så kändes de enstaka 100-lappar som jag fick betala för detta HELT bortkastade. Köpte ett föltest (dyrare än vet.) istället några veckor senare och det visade på negativt DÅ.

Vid koll hos annan seminvet. en månad senare (mars förra året) visade det sig att stoet hade kronisk livmoderinflammation med kraftiga förändringar i livmoderslemhinnan som följd. Detta kan ha kommit efter en sen kastning eftersom hon var fin i slemhinnan vid 90 dygnskollen i november.

Vad jag vill säga med detta är att visst kan man åka till vet. med hästen men det är inte säkert att du får ett säkert svar i alla fall. Kan ju vidare tipsa TS om det föltest som finns och som du kan hitta ett antal trådar om här på Buke.
Och sen kan man ta blodprov som går på c:a 800 kr :angel:

Angående att man inte tar sig råd att vaccinera. Jag är av principiella skäl emot vaccinationer i tid och otid. Har det senaste året lagt ut ca 20 000 i vet.avgifter utöver de 20000 som jag betalar i premier för försäkringar så det är inte den fjuttiga kostnaden som jag bryr mig om. Men jag är i stället VÄLDIGT noga med att inte gå till mitt stall efter kontakt med andra hästar eller blandar tävlingshästar med avelsdjur.

Jag fattar inte varför du vägrar ta ut en veterinär??!! VARFÖR?

Onödigt att skriva inlägg i den här tråden. :grin:
Jag skrev till TS redan på sidan ett att man inte håller på och rider på ett sto som är högdräktigt, men det inlägget är det inte svarat på. Antagligen var det inte det hon ville höra....

Så det du säger är att folk ska börja leka hemma veterinär istället och se vad som händer? Veterinärer är också människor,och kan begå misstag.det är mänskligt.Men dom är utbildade åtminstone!Känns lite farligt att rekommendera en okunnig att INTE ta ut veterinär.Sprutor är upp till var och en,det beror på hur mkt man har lust att riskera.Jag kan bara tala för mig själv,och jag vaccinerar mina hästar. Nej TS vill bara ha gulliga svar som passar henne.

Vill fortfarande veta VARFÖR TS inte vill ta ut en veterinär som kollar hästen?
Om det inte är en penga fråga-vad är det då?

Det vet du väl själv? :cool:

Du ber om råd för att du inte vet hurvida din häst är dräktig eller ej, men vill inte låta vet undersöka.
Om stoet är dräktigt så går hon uppenbarligen obevakad, vilket är både oansvarigt och tyder på lågt risktänkande samt en hög omedvetenhet om vad som faktiskt kan hända.

Och om du nu har stenkoll på stoet, nattvakar osv, varför är det så svårt att säga det?! Ist för att skrika och gapa om påhopp och antaganden, säg som det är!!

Onödigt att skriva inlägg i den här tråden. :grin:
Jag skrev till TS redan på sidan ett att man inte håller på och rider på ett sto som är högdräktigt, men det inlägget är det inte svarat på. Antagligen var det inte det hon ville höra....

Läs inlägg nr 26 så har du mitt svar! För övrigt har jag fått till svar från TVÅ olika UPPFÖDARE i flera hundratusenkronors-klassen med MÅNGA års erfarenhet att man visst kan rida ett högdräktigt sto. Den ena sa till och med "som vanligt" om än med visst förbehåll. Och detta sa han inte som svar på min fråga utan som ett råd ändå!!! Den andra har till och med fått stipendium tack vare god hästhållning!!! Så varför ska jag lyssna på er och inte på dom?? Bara undrar??? Jag vet ju vad de kan men inte vad ni kan????

Och om du nu har stenkoll på stoet, nattvakar osv, varför är det så svårt att säga det?! Ist för att skrika och gapa om påhopp och antaganden, säg som det är!!

Vad är det för mening att säga som det är när ni ändå kommer ANTA att jag ljuger???

Medn då ANTAR du att jag inte vet vad jag säger?
Jag har ganska stor erfarenhet, för att underdriva.

Men nu får du väl ändå ge dig (och sluta skrika...), ingen har väl anklagat dig för att ljuga?!

:rofl::rofl: Flera hundratusenkronors klassen:rofl::rofl:

Svaret på din gåta finns fortfarande hos veterinären.Och du vägrar svara på varför du inte har tagit ut någon.Vi har aldrig anklagat dig för att ljuga? Du svarar ju inte på våra frågor så då kan du inte ljuga heller. Om du litar så mycket på den här uppfödaren,och inte tänker lyssna på oss,varför startades tråden då? Allt vi vill är väl..och OM det nu blir en fölning,att den ska sluta väl.Därför ger vi dig rådet att skaffa en veterinär som kollar om hon är dräktig till att börja med.Sen uppmanar vi dig att vaka på ditt sto (och fram tills du har kollat henne får du vaka eventuellt i onödan)Inget av det vi säger är underligt eller konstigt,Det är sånt man ska göra när man har ett sto som blivit betäckt.Sen talar jag för mig själv när jag inte rider ett högdräktigt sto överhuvudtaget,och många gör likadant.Jag talar även för mig själv när jag säger att jag ger AV spruta till dräktiga ston,för att jag är extra noga med säkerheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka