Skendräktig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ewae99
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skendräktig?

Som sagt,man måste inte ge abortvirus spruta,men man måste vaka på en högdräktig häst,och jag tycker att man måste dräktighets testa den också om man inte är helt säker på att den är dräktig eller ej. Om man låter bli AV sprutan så antar jag att man låter pengarna spela in.Annars kan man lika gärna ge den.Om det dessutom kommer en ny häst till stallet är det för mig en självklarhet.

Du antar en hel del :cool: jag låter inte pengarna styra men det betyder inte att jag slänger ut dom till höger och vänster eller.....

Hör du Mitra, jag tror vi struntar i Skogstrollet. Hon verkar ha vaknat på fel sida flera dar i rad...! :laugh:

Har du några föl på gång du också? Ras? Ålder?

Du tar alldeles för lätt på det här med föl och förlossning, det märks lång väg. Inser du inte vad som kan hända om det går fel och stoet är obevakat?
Ett felläge och du förlorar både sto och föl.
En fölis som inte får i sig råmjölken i tid och då kan det vara för sent när du kommer ut på morgonen.

Snälla, för ffa ditt stos skull, ta till dig av vad som sägs här. Bukemedlemmarna besitter en oerhörd kunskap som man gärna delar med sig av, och gemensamt har vi att alla vill hästens bästa.

Hör du Mitra, jag tror vi struntar i Skogstrollet. Hon verkar ha vaknat på fel sida flera dar i rad...! :laugh:

Har du några föl på gång du också? Ras? Ålder?

3 föl på G :)

Första är en tjuvparning så det blir en korsning travare/halvblod

Andra är en arab/halvblod pappan är Chariman La Silla

Tredje är ett halvblod pappan är Cyrano de Bergerac

Två av dom ska föla vilken dag som helst så jag har vakat i 14 dagar nu. Och nä man behöver inte vaka var 30 min utan att avgörs av hur stoet beter sig och mår ;) men minimum blir flera gånger per natt.

NEJ!!!!! Det gör jag INTE!!!!!! Jag suger åt mig av ALLT som sägs men jag är inte beredd att ta PÅHOPP om en massa ANTAGANDEN!!!!! :mad:

Sluta skrika.

Du är ju inte ens säker på att stoet är dräktigt, är inte vad man först tar reda på?

Sen är det klart att det blir antaganden, när du inte svarar på frågorna som ställs har man inget annat val än att just anta.

Det är inte alls klart!!! och jag har fortfarande INGEN anledning att ta en massa SKIT grundade på ANTAGANDEN!!!!!

Jag ger upp..jag låter er leka häst själva..Mina råd är i all välmening,för föl och sto´s bästa.Jag vet vad som kan hända vid ett felläge och för mig är det på största allvar när ett sto är dräktigt.Jag tar reda på att det just är det,och sen gör jag ALLT för att det ska sluta lyckligt.Jag blir mörkrädd när jag ser sånt här..

MEN SVARA DÅ SÅ SLIPPER VI ANTA NÅGOT!!

Så att ge AV Spruta är att slänga pengarna i sjön? Kan du inte säga det till de som förlorat sina föl i viruset..Vilket är ganska många,och händer en hel del i vårat land.

Så att ge AV Spruta är att slänga pengarna i sjön? Kan du inte säga det till de som förlorat sina föl i viruset..Vilket är ganska många,och händer en hel del i vårat land.

Var och en väljer vad den vill ge för sprutor till sin häst. Jag skulle aldrig säga till någon att det var att slänga pengarna i sjön om de ville ge sin häst en spruta. Men jag har valt att inte göra det. Min veterinär har inte heller varit på mig om att jag ska göra det. Jag tycker att alla gör som dom vill. Men att anta att det är pengabrist som gör att man väljer att göra olika saker är rätt dumt.

Jag ger upp..jag låter er leka häst själva..Mina råd är i all välmening,för föl och sto´s bästa.Jag vet vad som kan hända vid ett felläge och för mig är det på största allvar när ett sto är dräktigt.Jag tar reda på att det just är det,och sen gör jag ALLT för att det ska sluta lyckligt.Jag blir mörkrädd när jag ser sånt här..

MEN SVARA DÅ SÅ SLIPPER VI ANTA NÅGOT!!

Hade du haft en trevligare ton från början så hade jag varit betydligt trevligare tillbaka. Känner det verkligen som påhopp och inte som "råd i all välmening"!!! Hade du haft en trevligare ton från början hade jag också svarat på dina frågor! Självklart vill också jag både stoets och fölets absolut bästa!!! Och man behöver inte kasta skit på någon med bara ANTAGANDEN som grund för det var just vad du gjorde!!! Då kan man hellre låta bli att säga nåt över huvudtaget!!!

Igen, sluta skrika. Det är svårt att föra en seriös diskussion med dig då.

Om du inte säger varken bu eller bä, så kan man/vi bara anta att det är på det ena eller andra sättet, eller hur? Du ber om hjälp, men vill inte svara på väsentliga frågor. Hur förväntar du dig att kunna få någon hjälp av värde då?

Igen, sluta skrika. Det är svårt att föra en seriös diskussion med dig då.

Om du inte säger varken bu eller bä, så kan man/vi bara anta att det är på det ena eller andra sättet, eller hur? Du ber om hjälp, men vill inte svara på väsentliga frågor. Hur förväntar du dig att kunna få någon hjälp av värde då?

Har du verkligen läst hela länken och vad den började med????

Men hon blir större och större om magen och hon äter med mycket god aptit!

jag hoppas givetvis på föl, men dessa två fenomen kan uppstå (speciellt i samband) utan att stoet bär på fölis. ;)

späände, jag ska följa denna tråd!

jag hoppas givetvis på föl, men dessa två fenomen kan uppstå (speciellt i samband) utan att stoet bär på fölis. ;)

späände, jag ska följa denna tråd!

Ja, det kan det säkert men hon har blivit stor om magen på så kort tid. Kraftfodret har jag ju ökat succesivt sen årsskiftet men hösilaget har varit detsamma hela tiden och det är ju inte av kraftfoder de får stor mage... och det är nog kanske sista månaden som hon har blivit stor om magen... Vet inte vad man ska tro!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 457
Senast: Lyxzen
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 310
Senast: animalasia
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 990
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka