I

inesperado

Vår ponny har helt plötsligt börjat få skav av både sadelgjorden och bootsen. Har köpt en sadelgjordstunnel i fårskinn men det hjälper inte det heller. Hon har inte fått skav så lätt innan och vi är alltid noga med att hon är ren och torr så det inte ska skava. Kan det vara något i fodret som hon inte får tillräckligt av eller kan det finnas någon annan anledning, vad tror ni?
Vi lät henne vila från sadeln några dagar och då blev skavet fint igen men så fort vi la på sadeln igen kom skavet tillbaka. Jättejobbigt eftersom hon är en ponny som både är överviktig och har sadeltvång. Så fort hon vilar två dagar i rad från sadeln blir det nästan som att börja om från början igen med sadeltvången:cry:

Sv: Skav

har ni bytt till annan utrustning nyligen? passar utrustningen? har hon alltid varit överviktigt? de kan ju vara så att sakerna inte passar henne längre. Men de är också i perioder när hästarna är känsligare i huden. har en som alltid fått skav under vinterhalvåret bakom schabraket. bara le och se glad ut och hjälpa dom på bästa sätt.

Utrustningen passar. Dock är skavet inte bara i pälsen. Nu när vi la på sadeln sist var det nästan så att det blödde efter ridning:cry: Kan ju inte lägga på henne sadel då... Ingen som har något tips som kan underlätta?

Utrustningen passar. Dock är skavet inte bara i pälsen. Nu när vi la på sadeln sist var det nästan så att det blödde efter ridning:cry: Kan ju inte lägga på henne sadel då... Ingen som har något tips som kan underlätta?
Kanske sadeln hamnar för långt fram eftersom hon är överviktig. Är det precis bakom frambenen som hon får skav? Dras sadelgjorden åt för hårt (hon kanske har gått upp lite till, men ni använder samma hål som när hon var smalare?). Några idéer i alla fall. Våra hästar fäller lite just nu, gör din? Kanske hon blir känsligare då?

min får också skav vid sadelgjorden, eller fick.
Jag "stretchar" hennes frambenen precis innan vi går ut från stallet för att alla rynkor osv ska slätas ut där gjorden sitter.
Har gjort det på henne i 4 år nu och hon har sen dess aldrig fått skav av gjorden, är även mycket mycket noggrann att gjorden är helt ren också, så ingen gammal smuts och svett sitter kvar.
:)

Jag har haft samma problem och det enda som funkar på min häst är en helt slät sadelgjord i neopren. När de blir lite överviktiga skjuts gärna sadelgjorden framåt lite. Och så svampar jag henne varje gång vi har ridit med lite ljummet såpvatten plus gör ren gjorden med såpvatten

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 048
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vilket är ert favoritgodis?
  • Sytråden del 4
  • Valet i USA